| کد مطلب: ۱۰۶۳۱۶۴
لینک کوتاه کپی شد

آینده اذعان تغییرات

رخدادهای کنونی نشان دهنده تغییرات در آینده است. رشد تکنولوژی در کنار تجربیات اجتماعی جامعه شرایطی را رقم زده است که ما را در برابر آینده‌ای توام با شفافیت گردش شدید اطلاعات و دسترسی شهروندان به کنشگری مستقل هدایت می‌کند. در این میان بیش از هر چیزی، توسعه ارتباطات عامل موثر به‌شمار می‌رود. چرا که ارتباطات یعنی فهم، خودآگاهی، درک مسائل و در نهایت انطباق آن با وضع موجود و تصمیم برای تغییر هست.

آینده اذعان تغییرات

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حامد روشن‌چشم، کارشناس مسائل سیاسی نوشت: از این‌رو، آینده اذعان تغییرات بوده و این شرایط در سطوح مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اجتناب‌ناپذیر هست و باید روندی از درک درست شرایط اجتماعی، سیاسی و امنیتی را در دستور کار قرار داد.

از طرفی دیگر، این تغییرات پیام توسعه و رشد نیز می‌باشد. به گونه‌ای که هر روند رشد در قالب تغییرات قابل طرح بوده و می‌تواند روشنگر روزهای توام با موفقیت همچنین پیشرفت باشد. آنچه دارای اهمیت راهبردی است چگونگی مواجهه با این ساخت جدید اجتماعی و بهره‌گیری از آن هست. روشن است که هر تغییری مجموعه‌ای از آسیب‌ها و فرصت را تولید می‌‌کند. اینکه جامعه ایران در کدام سمت این طیف قرار بگیرد، بستگی به رویکردها و سیاست‌گذاری‌های آینده‌پژوهانه مبتنی بر واقع‌گرایی و روند سازگاری دارد.

متاسفانه تجربه و تاریخ نشان داده است که در اینگونه رخدادها ایران نه تنها از همراهی با آن باز مانده بلکه در مقام رویارویی و افزایش هزینه‌های اجتماعی قرار گرفته است. این شاخص‌ها نشان می‌دهند که ابتدایی‌ترین موضوع برای بهره‌برداری از این شرایط و ساختار جدید در آینده همگام‌سازی و سازگاری در کنار افزایش ظرفیت‌های دخالت در روند ارتباطی جهان است. به عبارت بهتر، ایران بایستی با تدوین و اجرای سیاست‌های درست و دقیق سهمی از این تغییرات در آینده جهان را به خود اختصاص دهد و خود بخشی از تسریع در تغییرات باشد. بدون تردید روند آینده جهان نوعی از به هم‌ پیوستگی‌های متضاد، تداخل‌ها، رقابت‌ها، نیازها و تلاش برای برتری خواهد بود، شاید این توزیع یکدست و متمرکز در دستان قدرت‌ها نباشد، اما سهم‌های قابل توجهی از آن برای کسب قدرت در دسترس بوده و قدرت‌ها با قابلیت‌های خود می‌توانند بخش عظیمی از ساختار جدید را به خود اختصاص دهند.

گام دوم بیانگر عملکرد در این ساخت است. به همان اندازه که جهان آینده روشن به نظر می‌رسد، اما از پیچیدگی‌های منحصر به‌فرد نیز برخوردار است. مهم‌ترین بستر این تغییرات تکنولوژی به‌شمار می‌رود. لذا، شیوه عمل در این ساختار علاوه بر نیازمندی زیرساخت‌های فنی، خواستار تفکر منحصر به خود است. آموزش و پرورش متخصصان در کنار گسترش آن در بافت جامعه از جمله دستورالعمل‌هایی است که از اکنون باید در سیاست‌های دولت قرار بگیرد. در نهایت اینکه بیش از آنکه در برابر تغییرات مقاومت کنیم باید آماده پذیرش و عمل در کانون تغییر باشیم، سیاستی که بیش از هر زمانی اکنون احساس می‌شود. این روند تغییرات در قالب تکنولوژی از بستر اجتماعی شروع شده و عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی را درخواهد نوردید.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار