| کد مطلب: ۱۱۹۰۲۰۴
لینک کوتاه کپی شد
بلک فرایدی در خارج از کشور چگونه است؟

بلک فرایدی در خارج از کشور چگونه است؟

بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه، که در ایالات متحده روز بعد از عید شکرگزاری است، در سال‌های اخیر از یک رویداد صرفا آمریکایی فراتر رفته و به یک پدیده خرید جهانی تبدیل شده است.

 

 بلک فرایدی امسال هم به روزی تبدیل شده که بسیاری از خرده‌فروشان بهترین تخفیف‌های سال را ارائه می‌دهند.

گسترش جهانی بلک فرایدی خارج

حالا پذیرش بلک فرایدی خارجی در سطح جهان بیشتر شده است. تخمین زده می‌شود که در حال حاضر، حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از ۱۹۵ کشور جهان به نوعی این روز خرید را "جشن" می‌گیرند. این پدیده تنها محدود به یک منطقه نیست:

  • اروپا: کشورهایی مانند بریتانیا، فرانسه و آلمان در سه تا چهار سال اخیر بلک فرایدی را پذیرفته‌اند (آلمان در سال ۲۰۱۸).
  • آسیا: چین و آسیای جنوب شرقی نیز در این روز شرکت می‌کنند.
  • آمریکا: آمریکای مرکزی و جنوبی نیز شروع به ترویج بلک فرایدی کرده‌اند.
  • آفریقا: تقریبا نیمی از آفریقا نیز به نوعی بلک فرایدی را برگزار می‌کند. شرکت‌هایی مانند جومیا (Jumia)، که اغلب به "آمازون آفریقا" معروف است، و شاپ‌رایت (Shoprite)، بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی آفریقا، در ۱۲ کشور آفریقایی و فراتر از آن، بلک فرایدی را هدایت می‌کنند.

کشورهای دارای بازار اختصاصی آمازون (مانند کانادا، مکزیک، ژاپن، استرالیا، بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، برزیل، امارات، هند و سنگاپور) از اصلی‌ترین پذیرندگان بلک فرایدی هستند.

سایبر ماندی خواهر خوانده آنلاین بلک فرایدی

خرید در بلک فرایدی

در سال ۲۰۰۵، پس از اینکه مشخص شد خرده‌فروشان آنلاین پس از بلک فرایدی شاهد ۷۷ درصد افزایش فروش هستند، "سایبر ماندی" (Cyber Monday) یا دوشنبه سایبری متولد شد. این روز که معمولا یکی از آخرین روزهای نوامبر است، به معاملات آنلاین اختصاص دارد و از نظر فروش تجارت الکترونیک، اغلب از بلک فرایدی پیشی می‌گیرد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، فروش تجارت الکترونیک سایبر ماندی به ۷.۸ میلیارد دلار رسید که تقریبا ۲۵ درصد بیشتر از بلک فرایدی همان سال بود.

کشورهایی که بلک فرایدی را جشن نمی گیرند

با این حال، همه کشورها بلک فرایدی را نپذیرفته‌اند:

مخالفان مصرف گرایی

کشورهایی که علنا با سرمایه‌داری و مصرف‌گرایی مخالف هستند، مانند کره شمالی و ونزوئلا، از بلک فرایدی یا سایر تعطیلات خرید حمایت نمی‌کنند.

تفاوت های فرهنگی

برخی کشورها مانند تاجیکستان دلیل هجوم مردم برای تخفیف‌های جزئی را درک نمی‌کنند، که نشان‌دهنده تفاوت‌های فرهنگی عمیق است.

اعتراض و تاریخ منفی

بنگلادش به دلیل تقاضاهای بالای مرتبط با این تعطیلات اعتراضاتی برگزار می‌کند، اگرچه خودشان جشنواره خریدی به نام فتافاتی فرایدی (Fatafati Friday) دارند. در کشورهایی مانند برمه، اصطلاح "جمعه سیاه" به یک رویداد تاریخی منفی اشاره دارد، اگرچه نشانه‌هایی از پذیرش تعطیلات فروش دیده می‌شود.

سایر روزهای مهم در خرید جهانی

خرید با تخفیف مناسبتی

بلک فرایدی خارجی تنها یک جمعه خرید جهانی نیست:

روز مجردها (Singles Day)

این روز که به عنوان "ضد روز ولنتاین" در ۱۱ نوامبر برگزار می‌شود، یک روز خرید بزرگ در چین است. علی‌بابا (Alibaba)، رقیب چینی آمازون، در روز مجردهای ۲۰۱۹ به فروش حیرت‌انگیز ۳۸ میلیارد دلار دست یافت که بسیار بیشتر از فروش کلی بلک فرایدی/سایبر ماندی در آمریکا بود. اسپانیا و امارات متحده عربی نیز این ترند را پذیرفته‌اند.

روز باکسینگ (Boxing Day)

در ۲۶ دسامبر، کشورهایی که قبلا بخشی از امپراتوری بریتانیا بوده‌اند (مانند بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند)، روز باکسینگ را با تخفیف‌های مشابه بلک فرایدی جشن می‌گیرند. هرچند که در برخی کشورها مانند کانادا، بلک فرایدی و سایبر ماندی به آرامی در حال سبقت گرفتن از روز باکسینگ هستند.

جمع بندی

با رشد سالانه ۲۵ درصدی در فروش بلک فرایدی/سایبر ماندی و گسترش بازارهای بین‌المللی مانند جومیا و تلاش‌های علی‌بابا برای گسترش به غرب، فرصت‌های تجارت الکترونیک در طول فصل تعطیلات در سطح جهانی همچنان رو به افزایش است.

 

جدید

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار