| کد مطلب: ۱۰۶۴۶۷۵
لینک کوتاه کپی شد

سوال مجلس از وزیر اقتصاد درباره عملکرد ضعیف بانکها در زمینه مسکن

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره علت عدم اعطای تسهیلات مسکن از سوی بانک‌ها پرداخت و گفت: از وزیر اقتصاد درباره عملکرد ضعیف بانک‌ها در زمینه عمل به قانون جهش تولید مسکن سوال خواهیم کرد.

سوال مجلس از وزیر اقتصاد درباره عملکرد ضعیف بانکها در زمینه مسکن

به گزارش آرمان ملی آنلاین، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به استنکاف بانک‌ها از پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن و عدم عمل آن‌ها به قانون جهش تولید مسکن گفت: مجلس بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها را موظف کرده که سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود را صرف اعطای وام مسکن کنند و از سوی دیگر هم دولت اقدام به آزادسازی زمین کند، تا به این شیوه تا حدودی بحران مسکن کاهش یابد. اما با وجود اینکه حدود ۲ سال از تصویب این قانون می‌گذرد بانک‌ها عملکرد مناسبی در این حوزه نداشته‌اند و تا تخصیص ۲۰ درصد از اعتبار خود به مسکن فاصله زیادی دارند و این در در حالی‌است که بانک‌ها این اعتبار را از مردم و دولت می‌گیرند و باید برای حل مشکل مردم ورود کنند و به قوانین مصوب کشور عمل کنند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در این رابطه تذکری هم به وزیر راه و شهرسازی داده‌ام، اظهار کرد: علاوه بر این بانک مرکزی باید گزارش وضعیت اجرای قانون جهش تولید مسکن توسط بانک‌ها را هر ۶ ماه یک‌بار به مجلس اعلام می‌کرده که تاکنون ما به عنوان نماینده مجلس گزارشی دریافت نکرده‌ایم. 

حاجی دلیگانی در ادامه افزود: علاوه بر این بانک‌ها به دلیل سود‌آور‌بودن بنگاه‌داری، بیشتر تمایل دارند که منابع خود را به این حوزه‌ها تخصیص دهند، ولی برای وام ساخت و خرید مسکن اعلام می‌کنند که اعتبار لازم را ندارند. 

عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس با تاکید بر اینکه قطعا در زمینه عملکرد بانک‌ها در اعطای تسهیلات مسکن، کار نظارتی انجام خواهیم داد، گفت: از وزیر اقتصاد هم سوال خواهیم کرد که چرا بانک‌ها در این خصوص به وظیفه خود عمل نکرده‌اند. 

به گفته این نماینده مجلس، تعداد بانک‌های ایران نسبت به برخی کشور‌های دیگر خیلی بالاتر است، ولی عملکرد آن‌ها خیلی ضعیف است و یکی از راه‌کارهای تقویت بانک‌ها این است که جهت‌گیری آن‌ها اصلاح شود و عملکردشان را در راستای منافع جامعه تنظیم کنند.

حاجی دلیگانی در پایان افزود: باید از اقدامات تشویقی و تنبیهی برای بانک‌ها استفاده کرد؛ به این صورت که اعتبار بانک‌هایی که در زمینه اعطای وام ساخت و خرید مسکن اقدام کرده‌اند را افزایش و از بانک‌های مستنکف از اعطای وام ساخت و خرید مسکن، بر اساس قانون جهش تولید مسکن، مالیات ۲۰ درصدی را به‌عنوان جریمه اخذ کرد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار