| کد مطلب: ۱۰۶۲۹۹۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی قیمت مسکن در ماه‌های اخیر می‌پردازد

آیا واقعا قیمت خانه کاهشی شده است؟ | چرا دولت آمار و مستندات ارائه نمی‌دهد؟

گفته‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر روند کاهشی شدن قیمت مسکن در حالی صورت گرفته است که آمار رسمی از سوی بانک مرکزی و مقامات دولتی مسئول طی هفت ماهه گذشته منتشر نشده است و از دی ماه سال گذشته تاکنون آمار مستندی در این باره اعلام نگردیده همچنین بر اساس شواهد و قرائن موجود قیمت متوسط مسکن هم اکنون در پایتخت به حدود 50 میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

آیا واقعا قیمت خانه کاهشی شده است؟ | چرا دولت آمار و مستندات ارائه نمی‌دهد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین از سوی دیگر کارشناسان معتقدند در بازار راکد مسکن، برخی از افراد در یک یا دو ماه اخیر به دلیل نیاز به پول مجبور شده‌اند تا مسکن خود را به نرخی پایین‌تر از نرخ واقعی در فضای راکد بازار به فروش برسانند اما این دلیلی برای کاهش قیمت مسکن نیست و چنانچه دولت دلیل مستندی در این باره در اختیار دارد باید به صورت آمار ارائه کند. 

اگر ارزان شده چرا آمار نمی‌دهید؟

برهان سنگسری، کارشناس حوزه مسکن در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: دولت‌ها در سال‌های اخیر بارها بدون ارائه آمار و ادله مستند  خبر از ارزان شدن و کاهش نرخ تورم را  داده است یا اگر هم آماری در این خصوص از سوی سازمان‌های مرتبط منتشر شده در اختلاف نظر درون سازمانی بوده که محل اختلاف نظرهای فراوانی بین کارشناسان بوده است. از سوی دیگر این امر درباره قیمت مسکن نیز مصداق دارد، هرچند کاهش قیمت مسکن در برخی از شهرهای اطراف تهران قابل مشاهده است و بر اساس شواهد این کاهش قیمت در بازار مسکن به ویژه در شهرهایی مانند رباط کریم، پرند و برخی از شهرهای دیگر قابل مشاهده است، اما روند کاهشی قیمت مسکن در سطحی وسیع ملموس نیست و آنچه که به طور فزاینده‌ای رو به رشد است، رکود بازار مسکن است. 

این کارشناس درباره  گفته‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر کاهش قیمت مسکن گفت: مسکن یکی از رهاشده‌ترین بازارهای موجود است که تاکنون دولت‌ها باوجود تلاش جهت ساخت مسکن و اِعمال سیاست‌های مختلف به دلیل ناهماهنگی بین اجزای مختلف دخیل در این حوزه هیچ رشدی نداشته است و این روند نابسامان به بازار اجاره خانه نیز کشانده شده و باعث ایجاد اجاره بهاهای گزاف شده است. 

او اضافه کرد: مقامات دولتی در حالی اعلام می‌کنند که بهای مسکن در حال کاهشی شدن است که طی ماه‌های اخیر  آماری در این باره منتشر نشده است و همگان بر این باور هستند که اگر قیمت مسکن کاهشی شده چرا آماری ارائه نمی‌شود؟ از سوی دیگر هر چند همه مردم رکود بازار در همه حوزه‌ها را می‌بینند و نیازی به آمار نیست چرا گرانی در تمام حوزه‌ها کاملاً قابل لمس است .

ناهماهنگی‌ها در توسعه بازار مسکن

سنگسری توضیح داد: خرید و فروش مسکن در ماه‌های اخیر راکد شده است و فقط کسانی که به دلایل مختلف ناچار به فروش خانه خود شده‌اند در این بازار اقدام به عرضه خانه‌های خود حتی به قیمت‌های پایین‌تر از عُرف شده‌اند ولی این دلیلی برای کاهش قیمت مسکن در کل نیست. 

این کارشناس افزود: اتخاذ سیاست‌های اصولی برای کاهش قیمت مصالح ساختمانی و اقدامات زیربنایی برای ساخت واحدهای مسکونی در کشور راهکاری برای حل معضل بازار مسکن کشور است که در حال حاضر چشم‌انداز مطلوبی ندارد هر چند تقویت و بهبود سازمان‌های دولتی و تعامل بیشتر آنها با یکدیگر نیز می‌تواند گره‌های نهان و آشکار بازار مسکن را بگشاید همچنین تعامل بهینه بانک‌ها در اعطای تسهیلات به افراد حقیقی و حقوقی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند رونق نسبی در ساخت مسکن را ایجاد کند. 

او درباره نقش بنگاه‌داران مسکن در افزایش یا کاهش نرخ مسکن گفت: این گروه اگر یکپارچه در این زمینه عمل کنند می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند اما عوامل دیگری مانند افزایش قیمت مصالح ساختمانی و فقدان تسهیلات مالی تاثیری بیش از گروه بنگاه‌داران را داراست بنابراین بهتر است دولت برای رهایی از بن بست در این بازار، خود به دنبال راهکاری واقعی و عملیاتی باشد. 

این کارشناس مسکن توضیح داد: آمار ارائه شده از سوی دولت همواره کلی و بدون آمار و ارقام در شهرهای مختلف بوده است، اما باید بدانیم بازار مسکن نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های واقعی دارد و با نگاهی به دهه‌های گذشته درمی‌یابیم که قیمت مسکن و اجاره بها هیچ‌گاه کنترل نشده و همواره روند افزایش را با سرعت کم یا زیاد داشته است. 

 مسکن نسبت به چه زمانی ارزان شد؟

بر اساس این گزارش، سخنگوی دولت و وزیر راه و شهرسازی طی روزهای گذشته اعلام کرد: قیمت مسکن و خودرو کاهش قابل قبولی داشته است در حالی مقامات دولتی اعلام می‌کنند هفت ماه از توقف انتشار آمارهای مرتبط با قیمت مسکن از بانک مرکزی گذشته است  بانک مرکزی از آذرماه سال گذشته در شرایطی نسبت به توقف انتشار آمارهای مرتبط با قیمت مسکن در تهران اقدام کرد که متوسط قیمت مسکن در تهران به ۴۸ میلیون تومان در هر متر رسیده بود و حالا اما سخنگوی دولت و وزیر راه و شهرسازی با ارائه آمارهایی بدون اشاره به مبدا زمانی مدعی کاهش قیمت‌ها هستند. 

کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت

از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی نیز از کاهش قیمت مسکن خبر داده و این موضوع را دستاورد دولت سیزدهم دانسته است، به طوری که براساس گفته‌های وزیر راه و شهرسازی در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصدی داشته است و پیگیری جدی مالیات خانه‌های خالی، ساماندهی مشاوران املاک و مقابله با احتکار زمین موجب کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها ازجمله اقدامات این دولت بوده است. 

مهرداد بذرپاش افزود: افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته هیچ دلیلی جز سوداگری نداشته است و بازار مسکن یکی از رها شده‌ترین بازارهاست و هیچ کف و سقفی برای قیمت خرید و رهن و اجاره وجود ندارد همچنین با وجود آنکه وظیفه وزارت مستقیم کنترل قیمت بازار مسکن نیست اما عزم جدی وجود دارد، به طوری که بیش از ۲۰۰۰ مشاور املاک که قانون رعایت نکرده‌اند پلمب شده است درحالی‌که خوشحال نیستیم که حتی یک واحد صنفی تعطیل شود، اما اگر واحد تجاری قانون را رعایت نکند، برخورد می‌شود.

خبرنگار : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار