| کد مطلب: ۱۰۵۸۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» به بررسی برنامه‌های محمدعلی نیکبخت برای جهاد کشاورزی می‌پردازد

تأمین کالاهای اساسی مردم انتظار جدی از وزیر جدید جهاد کشاورزی

محمدعلی نیک‌بخت صبح روز گذشته از مجلس رای اعتماد گرفت و بر مسند وزارت جهاد نشست. در جلسه اخذ رای اعتماد نیکبخت در مجلس، رفع کمبود کالاهای اساسی و جلوگیری از انحصار از جمله اولویت‌های وزارت جهاد اعلام شد. این درحالی است که تغییرات اعضای کابینه با وعده‌های شیرین و معقول وزرای پیشنهادی در آغاز دوره و عدم تحقق آن قول‌ها در پایان راه همراه است و دستیابی ایران به اقتدار غذایی خاورمیانه یکی از وعده‌های وزیر قبلی وزارت جهاد بود در حالی که کشور با کمبود آب مواجه بوده و کشاورزی به شکل سنتی همراه با هدررفت ۹۳ درصد آب.

تأمین کالاهای اساسی مردم انتظار جدی از وزیر جدید جهاد کشاورزی

به گزارش آرمان ملی آنلاین  این آرزوی در این حوزه به رویا پیوست و تغییری نیز در این خصوص انجام نشد، هرچند اجرای برخی از طرح‌ها در این حوزه مانند؛ طرح کشت دیم و تلاش در این مسیر با اقدامات نسبتاً مطلوبی همراه بوده است اما هنوز نمی‌توان به قضاوت این طرح با چشم انداز طولانی مدت پرداخت. کارشناسان معتقدند حوزه کشاورزی نیاز به مسئولانی دلسوز‌تر دارد تا با فراهم آوردن بستر مناسب برای رفع نیازهای داخلی شرایط برای حضور در بازارهای صادراتی را نیز برای این گروه فراهم آورد. 

مطالبات اصلی وزارت جهاد کشاورزی

اسکندری، کارشناس کشاورزی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: مطالبات اصلی در وزارت جهاد بیشتر بر قیمت گندم و همچنین متعادل شدن قیمت نهاده‌های کشاورزی و البته تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم متمرکز است اما علاوه بر این موارد توجه به کشت دیم با توجه به تغییرات اقلیمی در کشور و ضرورت حفظ بهینه منابع آبی و پرهیز از کشت محصولات آب بر مانند هندوانه است. 

او افزود: حمایت از کشت گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی و تعیین قیمت مناسب برای آن‌ها باعث صرفه جویی ارزی و تامین داروهای و محصولات مورد نیاز کشور در این خصوص می‌شود، از سوی دیگر در حال حاضر بخش اعظمی از نهاده‌های دامی کشور از طریق واردات تامین می‌شود در حالی که در صورت حمایت از تولیدکنندگان داخلی قادر به تامین نیاز داخلی و همچنین توزیع بهینه‌تر جوجه به متقاضیان خواهیم بود. 

افزایش قیمت و خرید تضمینی گندم

اسکندری اضافه کرد: افزایش قیمت و خرید تضمینی گندم از تولیدکنندگان داخلی به عنوان یک محصول استراتژیک می‌تواند تولیدکنندگان داخلی را همچنان در حوزه کشت محصول گندم پایدار کند تا بتوانیم با تولید این محصول که نامی خوب در خارج از مرزها نیز دارد نیاز داخلی را تامین کرده و صادرات خوبی به کشورهایی مانند عراق و دیگر کشورهای منطقه با توجه به قیمت‌های  خوب گندم در این کشورها داشته باشیم. 

توسعه کشت دیم و اصلاح الگوی کشت

این کارشناس ادامه داد: توسعه کشت دیم یکی از سیاست‌هایی است که در حوزه کشاورزی تا کنون اقداماتی صورت گرفته است که البته نیاز به گذر زمان جهت مشاهده نتایج کار داریم هر چند این اقدامات تاکنون خروجی مطلوبی به همراه داشته است، از سوی دیگر نباید منکر اقدامات خوبی در دوره صدارت وزیر پیشین جهاد کشاورزی مانند شناسنامه‌دار کردن زمین‌های کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و کشت قراردادی شد و در صورت توجه بهینه به آن‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت کشاورزان امیدوار بود، چراکه بر اساس این دو پروژه قرار بود بخش خصوصی فعالیت بیشتری در بخش‌های مختلف کشاورزی داشته باشد و کارخانجات محصولات کشاورزی را خریداری کنند و این رویه در ابتدا خوب انجام شد اما ادامه نیافت. 

اسکندری معتقد است: مشکل در اجرای طرح تحویل محصولات کشت قراردادی پرداخت نشدن هزینه‌های آن بود که چالش همیشگی دولت‌هاست از این رو انتظار است وزیر جدید به نواقص سیاست‌ها و برنامه‌های وزیر اسبق توجه داشته و به رفع آنها بپردازد بنابراین هنگامی می‌توان به تعامل بخش خصوصی و دولتی امیدوار بود که برای مشکلات راه حل‌های عملیاتی پیشنهاد شود. 

تامین اقلام اساسی

او افزود: تامین اقلام اساسی مورد نیاز مردم نیز از جمله دیگر مطالبات در سطح گسترده است که وزیر جدید جهاد کشاورزی باید به طور جدی به آن بپردازد هرچند حوزه‌های مرتبط به وزارت جهاد در ارتباط تنگاتنگی با دیگر حوزه‌ها و وزارتخانه‌ها مانند وزارت صمت است که تعامل چندجانبه حوزه‌های مختلف دولت را می‌طلبد تا امنیت غذایی مردم نیز در این راستا حاصل شود هرچند در این مسیر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، دانش بنیان‌ها و همچنین استارتاپ‌ها می‌تواند نقش مهمی در تحقق اهداف از پیش برنامه ریزی شده در وزارت جهاد داشته باشد و باعث بالا رفتن راندمان فعالیت کشاورزی در کشور کند. 

مبارزه با رانت و حمایت از کشاورزان 

سیدمسعود خاتمی، نماینده مردم گلپایگان درباره مطالبات از وزیر جهاد گفت: انتظار نمایندگان ملت از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی این است که ضمن توجه به سیاست‌های کلی نظام در بخش کشاورزی و تلاش برای اجرایی کردن آنها، برای برخی چالش‌های کلیدی و مهم این حوزه نیز عزم جدی و برنامه عملیاتی داشته باشد. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های نمایندگان و چالش‌های فعلی حوزه جهاد کشاورزی، تعیین تکلیف لایحه آبخیزداری است. موضوع حکمرانی در منابع آبی و انسجام بین کلان حوزه‌ها در این زمینه، یکی از ضروریات امروز کشور است. توجه به این مقوله، برای ارتقای کشاورزی در کشور و زمینه‌سازی برنامه هفتم توسعه بسیار کارگشا خواهد بود. 

او بیان کرد: موضوع دیگری که وزیر پیشنهادی باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، اینکه با توجه به افزایش خشکسالی‌ها و بحران‌های منطقه‌ای، باید برنامه محاسبه شده‌ای برای تولید و ذخیره سازی محصولات استراتژیک در حوزه کشاورزی ارائه شود. با حمایت از کشاورزان باید بستری فراهم شود که تولید محصولات اصلی کشور برای این قشر شریف، صرفه اقتصادی داشته باشد. 

خاتمی در ادامه افزود: کمبود کود و افزایش بی‌رویه قیمت آن برای کشاورزان طی یکی دو سال گذشته، بی‌سابقه بوده و فشار زیادی را به این قشر زحمت کش وارد کرده و موجب مشکلات متعددی شده است. وزیر پیشنهادی حتماً باید برای حل این مسأله، برنامه و اقدام اثربخش داشته باشد. یکی دیگر از موضوعات مهم که برای جلب اعتماد نمایندگان به وزیر پیشنهادی می‌تواند مؤثر باشد، توان و عزم مقابله با ویژه خواری‌ها و رفع انحصارها در زمینه واردات و صادرات محصولات کشاورزی و نهاده‌های دامی است. رانت‌های ویژه و انحصاری که در حال حاضر در برخی موارد وجود دارد، باید حذف شود و با مردمی شدن صنعت کشاورزی و دامداری باید به عدالت در این حوزه نزدیکتر شویم. 

تعاملات چندجانبه شرط موفقیت وزیر جدید

این نماینده مردم در مجلس اضافه کرد: اگر وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را حول محورهای گفته شده ارائه دهد و عزم و توان خود را نیز برای حل مشکلات نشان دهد مجلس نیز اعتماد لازم را به ایشان خواهد داشت و در مسیر حل مشکلات در آینده با این وزارتخانه همکاری خواهد کرد. 

از سوی دیگر وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در تشریح برنامه‌هایش گفت: برای خودکفایی در بخش کشاورزی برنامه داریم در همه ارکان بخش کشاورزی و غذا به ویژه هسته‌های اولیه تولید خودکفا خواهیم شد. تلاش و جدیت در اجرای تکالیف قانونی و اسناد بالادستی، رفع عوامل محدود کننده تولید پایدار با تاکید بر خودکفایی در محصولات اساسی و حفظ منابع پایدار از جمله جهت‌گیری‌های اصلی برنامه‌های من است و ابراز امیدواری کرد با همکاری همه و نهادهای ذیربط عملکرد مطلوبی را شاهد باشیم. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار