| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

بررسی تحریریه «آرمان ملی» از معادلات بازار نفت، همزمان با کاهش داوطلبانه غول نفتی اوپک

به زودی بازار نفت شوکه خواهد شد | فرصت طلایی ایران برای عرض اندام نفتی

عربستان سعودی یکشنبه هفته جاری به منظور مقابله با روند کاهشی قیمت نفت به صورت داوطلبانه به کاهش حدود یک میلیون بشکه‌ای نفت در روز اقدام کرد؛ رویکردی که از سوی اوپک پلاس نیز مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد کاهش عرضه فعلی این گروه به میزان 3 میلیون بشکه در روز تا سال 2024 ادامه یابد. این درحالی است که بنا به ارزیابی کارشناسان، این اقدام فرصتی طلایی برای برخی تولیدکنندگان مانند آمریکا با تولید نفت شِل ایجاد کرد تا با توجیهی منطقی و اقتصادی اقدام به تولید بیشتر نفت گران قیمت خود کند تا درآمد بیشتری کسب کند.

به زودی بازار نفت شوکه خواهد شد | فرصت طلایی ایران برای عرض اندام نفتی

به گزارش آرمان ملی آنلاین از سوی دیگر برخی از صاحبنظران معتقدند روسیه نیز در سایه این تصمیم عربستان، بازارهای جدیدی برای خود با وجود تحریم‌ها خواهد یافت تا با قیمت بیشتری نسبت به فروش نفت بیشتر اقدام کند. همچنین دیگر کارشناسان حوزه انرژی براین باورند که کاهش سهمیه نفت فرصتی طلایی برای ایران ایجاد خواهد کرد تا با هوشمندی و دیپلماسی انرژی مناسب در رقابت با کشورهای دیگر به ویژه روسیه،  بازارهای جدیدی در آفریقا و اروپا بیابد تا ارزآوری بیشتری در شرایط موجود نصیب خود کند. با این حال و با وجود گذشت حدود سه روز از تصمیم عربستان، بازار نفت پس از التهابات نخستین، شاهد ادامه روند قیمت کاهشی نفت در بازار بود .

گام مثبت عربستان در بازار نفت جهانی

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص ارزیابی تصمیم عربستان و کاهش سقف تولید نفت داوطلبانه به آرمان ملی گفت: بعد از یک روند کاهشی قیمت نفت طی سالیان اخیر، سیاست برخی از کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس بر این قرار گرفت که در تصمیماتی جدید روند کاهشی قیمت نفت را کنترل کنند و از جمله این کشورها عربستان با سهمی مطلوب در تولید نفت در بازار مصمم شد تا با کاهش داوطلبانه سهم خود در بازار جهانی این مهم را عملیاتی سازد  که اقدام به کاهش تولید حدود یک میلیون بشکه نفت در در روز کرد‌. انجام چنین اقدامی از سوی کشور عربستان یا هر کشور دیگری مثبت ارزیابی می‌شود چرا که مدیریت قیمت نفت بعد از گذر از دوران کرونا و نوساناتی که در این حوزه ایجاد شد ضرورتی بود که باید توسط اعضای اوپک صورت می گرفت .

منفعت آمریکا از تصمیم عربستان در بازار نفت

نخعی درباره مفید بودن این اقدام عربستان برای بازار نفت آمریکا گفت: برند نفت تولیدی آمریکا «شِل» که در مقایسه با دیگر برندهای تولیدکننده نفت جهان از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار است بنابراین در سایه کاهش سهمیه تولید نفت عربستان، آمریکا فرصت بیشتری برای تولید و عرضه نفت خود به بازار پیدا می‌کند که از مطلوبیت بیشتری برای آمریکا برخوردار است پس آمریکا با توجیهی عقلانی در راستای این تصمیم عربستان، اقدام به تولید نفت بیشتر با توجیه اقتصادی خواهد کرد و درآمد بیشتری را نیز کسب خواهد کرد. 

این نماینده مجلس ادامه داد: کشورهای تولید کننده نفت به دلیل کاهش قیمت نفت از این تصمیم عربستان استقبال خواهند کرد و به نظر می‌رسد همگان در اداره وضعیت موجود با عربستان توافق داشته باشند و ایران و روسیه نیز از این اقدام عربستان برای سهم گیری بیشتر از بازار نیز تلاش خواهند کرد تا بتوانند نفت بیشتری را با قیمت مناسب‌تر در بازارهای جدید عرضه کنند. 

استراتژی ایران از فرصت طلایی در رقابت با دیگران

او اضافه کرد: ایران باید با هوشمندی بیشتر در صدد یافتن بازارهای جدیدی در آفریقا و برخی از کشورهای اروپایی باشد تا بتواند میزان تولید خود که در سال‌های قبل بسیار کاهش یافته بود را افزایش دهد و ارزآوری بیشتری را برای کشور به ارمغان بیاورد بدیهی است فرصت پیش آمده امکان فروش با قیمت‌های بهتر را نیز برای ایران ممکن می‌سازد. 

نخعی در باره احتمال واگذاری سهمیه نفت ایران به برخی از کشورها مانند روسیه توضیح داد و گفت: روسیه در شرایط فعلی مایل است تا سهم بیشتری از بازار نفت را به خود اختصاص دهد اما مسئولان ایرانی باید با رایزنی و بازاریابی خوب علاوه بر حفظ سهمیه خود نسبت به پیدا کردن بازارهای جدید اقدام جدی نماید تا بتواند حضور مثمر ثمرتری نسبت به گذشته در این بازار داشته باشد.  

همه چیز درباره تصمیم عجیب عربستان 

این گزارش می افزاید: اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره از تصمیم خود برای کاهش بیش از یک میلیون بشکه‌ای عرضه نفت از ماه آینده خبر داد؛ اقدامی که نه تنها می‌تواند قیمت‌ها در بازار طلای سیاه را تا ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد بلکه ممکن است همه بازارهای جهانی را با شوک همراه کند چراکه این اقدام به معنای اهرمی برای فشار بیشتر بر تورم و در مواجهه با آن نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی کشورهای جهان برای کنترل تورم است بنابراین اوپک پلاس نه تنها قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد بلکه در نهایت می‌تواند احتمال وقوع رکود در اقتصاد جهانی را افزایش دهد. 

چرا اقدام اوپک پلاس غیرمنتظره بود؟

براساس این گزارش ، این اقدام در حالی انجام شد که تا پیش از این اوپک پلاس بارها اعلام کرده بود که تصمیم قبلی خود مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای عرضه که در ماه اکتبر اتخاذ شده بود را تا پایان سال ۲۰۲۳ بدون تغییر اجر خواهد کرد و همه معامله گران و تحلیلگر بازار نفت که هفته گذشته در نظرسنجی سایت خبری و تحلیلی بلومبرگ شرکت کرده بودند بر این باور بودند که هیچ تغییری در سهمیه‌های تولید اوپک پلاس در این دور از نشست این گروه اعمال نخواهد شد بلکه آنها این پیش‌بینی را با تکیه بر اظهارات شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی انجام داده بودند که ماه گذشته گفته بود که سهمیه‌های فعلی تولید اوپک پلاس تا پایان سال بدون تغییر باقی خواهد ماند  علاوه بر این تا روز جمعه، نمایندگان عضو این گروه به طور خصوصی به رسانه‌ها اعلام کرده بودند که قصدی برای تغییر سهمیه‌های تولیدشان ندارند بنابراین این تصمیم همچنین در چگونگی شیوه اعلام آن هم برای بازار غیرمنتظره بود. اوپک پلاس روز یکشنبه، یک روز قبل از تشکیل کمیته نظارت اوپک پلاس تصمیم خود را برای کاهش تولید اعلام کرد که روشی بی‌سابقه برای تصمیم‌گیری در مورد سیاست‌های این گروه بود.

واکنش بازار نفت چه خواهد بود؟

کارشناسان بر این باورند که در عمل کاهش تولید کمتر از مقدار توافق شده خواهد بود اما به یقین این تصمیم بازار نفت را شوکه خواهد کرد به خصوص آنکه همه تحلیل‌ها بر این محور بوده که در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بازار با کمبود نفت مواجه خواهد شد و قیمت‌ها تا سطوح ۱۰۰ دلار رشد خواهد کرد به طوری که  نفت ماه گذشته به دلیل آشفتگی ناشی از بحران بانکی به پایین‌ترین حد خود در ۱۵ ماه گذشته رسید، اما قیمت‌ها در هفته‌های اخیر کمی بهبود یافته بود زیرا نشانه‌هایی از بازگشت ثبات به اقتصاد جهانی ظهور کرده بود. 

از سوی دیگر نفت خام برنت، روز جمعه در قیمت‌های نزدیک به ۸۰ دلار در هر بشکه بسته شد که ۱۴ درصد نسبت به ماه مارس افزایش را نشان می‌داد. نفت خام آمریکا هم در سطوح بیش از ۷۵ دلار معامله شد. آنطور که رویترز می‌گوید برخی تحلیلگران بر این باورند که تصمیم اوپک پلاس می‌تواند قیمت نفت را ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش دهد در حالی که کارگزار نفتی PVM گفته است که انتظار می‌رود با شروع معاملات جهش فوری در قیمت‌ها دیده شود. 

روند نزولی نفت ادامه یافت

با وجود پیش‌بینی‌ها و التهابات صورت گرفته نخستین، روند نزولی نفت ادامه یافت و قیمت نفت روز چهارشنبه به روند کاهشی ادامه داد و افزایشی که پس از وعده غافلگیرکننده عربستان سعودی برای کاهش بیشتر تولید پیدا کرده بود را از دست داد و  بهای معاملات نفت برنت با ۴۰ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۵ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. 

همچنین بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۵ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و ۳۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز دوشنبه پس از این که عربستان سعودی اعلام کرد تولیدش در ژوییه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد و به ۹ میلیون بشکه در روز می‌رسد، بیش از یک درصد افزایش پیدا کرده بودند.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر شرکت فیلیپ نوا، در یادداشتی نوشت: ترس از رکود با داده‌های نامطلوب بیشتر و بیشتر که به کندی اقتصادی اشاره دارند. روند افزایشی قیمت نفت را محدود کرده و تمام تلاش‌های اوپک پلاس برای تقویت قیمت‌ها را تضعیف کرده است.

از سوی دیگر نیز منابع بازار روز سه شنبه با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم اعلام کردند: ذخایر بنزین آمریکا در هفته منتهی به دوم ژوئن، حدود ۲.۴ میلیون بشکه و ذخایر سوخت‌های دیگر، حدود ۴.۵ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است و افزایش غیرمنتظره ذخایر، نگرانی‌ها نسبت به وضعیت مصرف سوخت در بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان را برانگیخت، به‌ خصوص که تقاضای سفر در آخر هفته تعطیلات روز یادبود افزایش یافت که در این بین، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که تولید نفت آمریکا امسال رشد سریع‌تری خواهد داشت و افزایش تقاضا در مقایسه با انتظارات قبلی، ضعیف‌تر خواهد بود.

آمار رسمی چین در روز چهارشنبه نشان داد که صادرات این کشور در ماه مه که تولیدکنندگان برای یافتن تقاضا در خارج از کشور تلاش می‌کردند و مصرف داخلی همچنان راکد باقی ماند، بسیار سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت کاهش پیدا کرد و واردات این کشور هم با سرعت کمتری نزول کرد.

برخی تحلیلگران انتظار داشتند که کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی که بزرگترین کاهش تولید در سال‌های اخیر است، کف قیمتی برای نفت ایجاد می‌کند اما بعید به نظر می‌رسد که از افزایش قیمت پایدار در محدوده بالای ۸۰ دلار تا ۹۰ دلار در هر بشکه حمایت کند اما کارشناسان بین‌المللی معتقدند  انتظار داریم که قیمت نفت با ورود به فصل رانندگی تابستانی در آمریکا، روند صعودی را تست کند و به این ترتیب عرضه جهانی محدودتر و برنامه آمریکا برای خرید نفت برای ذخایر نفت استراتژیک، روند نزولی را محدود خواهد کرد.

خبرنگار : صدیقه بهزادپور

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار