| کد مطلب: ۱۰۵۷۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد

نسیم حل چالش‌های خارجی

تقریبا بعد از استقرار این دولت و مذاکراتی که شروع شد و پیش‌نویس‌هایی که مبادله شد، به خصوص در آن یکسال اول اخبار مثبت و منفی زیادی به بازارها رسید و این اخبار انقدر متواتر بود که گاهی اوقات قیمت ارز را با ریزش و گاهی اوقات افزایش مواجه می‌کرد.

نسیم حل چالش‌های خارجی

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اتفاقاتی که نیمه دوم سال گذشته رخ داد، منجر به این شد که تقریبا بازارها در شرایط نااطمینانی قرار بگیرند. در این دو، سه ماهه گذشته مجددا اخبار مثبت رسید و همه این اخبارها و رفت‌و‌آمدها بر حول یک محور بود و آن یک محور هم تعیین تکلیف مسئله هسته‌ای ایران یا تعیین تکلیف قضیه برجام است. چون این قضیه تقریبا حدود دو سال هست که در دستور کار این دولت قرار گرفته و البته شاید درست این باشد که بگوییم حدود سه سال است در دستور کار وزارت خارجه است از زمانی که رئیس‌جمهور جدید آمریکا آمد و همواره اخبار هم مثبت و منفی بوده و فراز و نشیب زیاد داشته در پاسخ به این سوال که چرا بازارها واکنش جدی نشان نمی‌دهند؟

به خاطر این است که از اینگونه اخبارها فراوان شنیده‌اند.البته به نظر می‌رسد در شرایطی که قرار داریم با توجه به گزارش آژانس که گفته ایران همکاری کرده ولی نه همکاری کامل، طبیعتا موضوع پرونده هسته‌ای ایران را در مسیر حل شدن قرار داده است. در دو، سه ماه گشته علاوه بر اخبار مثبتی که از آژانس می‌شنویم، احیای روابط بین ایران و عربستان و همچنین ارائه احیای روابط سیاسی بین ایران و مصر و بقیه کشورهای منطقه و همچنین برخی اخبارهایی که منتشر شده مبنی بر ملاقات نماینده ایران با رابرت مالی همه اینها بیانگر این است که در سیاست خارجی ایران یک اتفاقات مثبتی درحال شکل گیری است اما چون بازارها اطمینان کامل ندارند، بازارها هم در خوف و رجا هستند که واکنش نشان بدهند یا واکنش نشان ندهند.

لذا چون از اینگونه اخبارها قبلا هم به‌خصوص نیمه اول سال گذشته و نیمه دوم دو سال قبل شبیه وضعیتی که الان در آن قرار گرفتیم، اخبار مثبت در ارتباط با حل پرونده هسته‌ای ایران منتشر شده بود ولی به سرانجام نرسید به نظر می‌رسد که بازار هم امروز اگر واکنش جدی نشان نمی‌دهد به خاطر تجارب دوسال گذشته است. اما به نظر می‌رسد اگر شرایط بر طبق آن چیزی که الان آژانس گفته و همچنین رفت‌و‌آمدهای هیات‌های دیپلماتیک به‌خصوص سفر سلطان عمان به ایران و همچنین برخی از مقامات عراقی به ایران که عراق، عمان و قطر از جمله مقامات دیپلماتیکی بودند که علاقه زیادی برای حل مسئله هسته‌ای ایران دارند یا بهتر بگوییم علاقه زیادی برای حل چالش بین ایران و غرب دارند، به نظر می‌سد که شرایط خیلی متفاوت‌تر از نیمه اول سال گذشته است یا شرایط خیلی بهتر از زمانی است که دولت استقرار پیدا کرد.

شاید مثلا در این مقطع زمانی که هستیم بیش از گذشته در شرایطی قرار گرفتیم که اسمش را برجام یا توافق موقت یا هر نام دیگری بگذاریم، به نظر می‌رسد شرایط مهیا هست که گشایشی ایجاد شود تا موانع تجارت خارجی کشور و موانع نقل و انتقالات پولی کشور و اتفاقاتی که در دهه 90 و تحریم‌هایی که رخ داد کمرنگ‌تر شود یا برداشته شود. 

 

نویسنده : هادی حق‌شناس

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار