| کد مطلب: ۱۱۱۰۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد

سرو ابرکوه قدیمی ترین موجود زنده ایران را بشناسید!

یکی از جاذبه‌های تاریخی کشور ایران که هرساله هزاران گردشگر را به خود جذب می‌کند سرو ابرکوه است. این درخت شگفت‌انگیز در استان یزد واقع شده و شما عزیزان تنها با تهیه بلیط مشهد یزد و بلیط یزد مشهد می‌توانید به دیدن این درخت اسرارآمیز بروید و یک سفر به یادماندنی برای خود برنامه ریزی کنید. درواقع، این درخت زیبا و قدیمی در مرکز ایران واقع شده و عمری بسیار طولانی دارد. اگر شما هم می‌خواهید بیشتر با این درخت زیبا و قدیمی آشنا شوید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

سرو ابرکوه قدیمی ترین موجود زنده ایران را بشناسید!

تاریخچه سرو ابرکوه

اگر در مشهد زندگی می کنید، می توانید به سادگی بلیط یزد مشهد بگیرید و برای دیدن قدیمی ترین موجود زنده ایران به یزد و ابرکوه سفر کنید. این درخت همانطور که از نامش پیداست؛ نوعی سرو بوده و جز قدیمی‌ترین موجودات زنده جهان، بله تعجب نکنید!! جهان!! به‌شمار می‌رود. بسیاری از تاریخ‌شناسان عمر این درخت را چیزی حدود 4500 سال می‌دانند.

درواقع، به‌دلیل قدمت بالا، نه‌تنها ایرانیان، بلکه بیشتر مردم سرتاسر جهان، این درخت بلند بالا را می‌شناسند. در حقیقت این سرو قدیمی، رتبه دوم طول عمر در میان درختان جهان را دارد. بسیاری از ایرانیان تصور می‌کنند که درختان قدیمی و بناهای تاریخی فقط در کشورهای خارجی وجود دارند.

این تصور کاملاً اشتباه بوده و همانطور که می‌بینیم؛ کشور ایران و مخصوصاً شهر یزد مکان‌های تاریخی زیادی دارد. عظمت و شکوه این درخت به حدی بوده که در نگاه اول چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

عجایب این درخت به حدی زیاد است که تعداد زیادی از گیاه‌شناسان هرساله برای دیدن آن و بررسی علل طول عمر این درخت به کشور ایران سفر می‌کنند. در حقیقت به‌دلیل عمر بالای این درخت به آن لقب کهنسال‌ترین موجود زنده دنیا را داده‌اند. این درخت زیبا در شهر زیبای ابرکوه واقع شده است.

 البته در استان یزد درختان زیادی وجود داشته که طول عمر بالایی دارند؛ اما طول عمر این درخت از همه درختان ایران بالاتر است. گیاه‌شناسانی که از کشورهای ژاپن و روسیه به این کشور سفر کرده‌اند؛ عمر این درخت را حدود هشت هزار سال می‌دانند.

از ویژگی‌های این درخت می‌توان به ارتفاع 25 متری آن، دور تنه 5/11 متر و محیطی در حدود 18 متر اشاره کرد. نژاد این سرو از سروهای مدیترانه‌ای به‌شمار می‌رود.

افسانه رایج در مورد سرو ابرکوه چیست؟

یکی از افسانه‌های رایج در مورد سرو شهر ابرکوه، کاشت آن توسط زرتشت است. درواقع، طبق داستان‌های قدیمی، بسیاری از افراد معتقدند که این درخت توسط زرتشت کاشته شده است.

طبق این داستا‌ن‌ها در زمستان و آخرین ماه سال، زرتشت به ابرکوه رفته و بذر این درخت سرو را کاشته و آن را درختی ماندگار می‌داند. با توجه به این موضوع بسیاری از افراد به این درخت، درخت زرتشت نیز می‌گویند.

مسیر رفتن به سرو ابرکوه

این سرو زیبا در استان یزد و در شهرستان ابرکوه واقع شده است. شهرستان ابرکوه بین یزد و شیراز از نظر موقعیت مکانی قرار گرفته و افرادی که برای دیدن این سرو زیبا به این شهرستان می‌روند؛ می‌توانند به شهر زیبای شیراز نیز سفر کنند.

پس از ورود به اتوبان یزد- شیراز، باید از خروجی تفت حرکت کنید تا به این شهر زیبا برسید. بعد از عبور از تفت و چندین شهر دیگر مانند اسلامیه و دهشیر و حرکت به طرف جنوب غربی یزد، به شهرستان ابرکوه می‌رسید. در مسیر تابلوهایی وجود دارد که به خوبی گردشگران را برای رسیدن و دیدن این درخت زیبا راهنمایی می‌کنند.

بررسی دیگر جاذبه‌های ابرکوه

بسیاری از افراد از خود این سوال را می‌پرسند که تنها برای دیدن یک درخت به شهرستان ابرکوه سفر کنند؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم که علاوه‌بر، این درخت زیبا، در این شهرستان جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی وجود دارند. از مهمترین این جاذبه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گنبد عالی

  • مسجد جامع ابرکوه

  • گنبدخانه

  • یخچال خشتی

  • خانه صولت

  • آرامگاه عزیز الدین نسفی

  • خانه آقازاده و بادگیر آن

علاوه‌براین گردشگران گرامی می‌توانند انواع صنایع دستی استان یزد را از این شهرستان تهیه کنند. همچنین، بسیاری از غذاهای سنتی استان یزد در این شهرستان طبخ شده و شما عزیزان می‌توانید از صرف این غذاها لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به ابرکوه یزد

ابرکوه یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی استان یزد است که در فاصله 240 کیلومتری جنوب شرقی یزد واقع شده است. این شهر به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی و طبیعی متعدد، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است.

ابرکوه دارای آب و هوای گرم و خشک است. در فصل تابستان، دمای هوا در این شهر به شدت بالا می رود و ممکن است تا 50 درجه سانتیگراد نیز برسد. در فصل زمستان، دمای هوا در ابرکوه به طور قابل توجهی کاهش می یابد و ممکن است تا 0 درجه سانتیگراد نیز برسد.

بهترین زمان سفر به ابرکوه از نظر آب و هوا، فصل پاییز و ماه های فروردین و اردیبهشت است. در این ماه ها، دمای هوا در ابرکوه معتدل و دلپذیر است و برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر مناسب است.

خرید بلیط هواپیما ارزان در فلای تودی

فلای تودی یک سامانه جامع برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل است که به شما کمک می کند تا بلیط هواپیما را با ارزان ترین قیمت ممکن پیدا کنید. فلای تودی با ارائه بلیط هواپیما از ایرلاین های مختلف، به شما کمک می کند تا ارزان ترین قیمت بلیط را پیدا کنید. این شرکت دارای پشتیبانی 24 ساعته است تا شما در صورت بروز هر گونه مشکل، بتوانید از راهنمایی کارشناسان این سامانه استفاده کنید.

سخن آخر

استان یزد جاذبه‌های زیادی دارد؛ یکی از این جاذبه‌ها سرو ابرکوه است که در شهرستان ابرکوه واقع شده و عمری آن در حدود 4500 تا 8000 سال تخمین زده می‌شود. بسیاری از افراد این درخت را درخت زرتشت می‌دانند؛ زیرا معتقدند که زرتشت سال‌ها پیش بذر این درخت را کاشته است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات لازم درباره سرو ابرکوه را به دست آورید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار