| کد مطلب: ۱۱۰۶۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد

حمل و نقل تهران برقی می‌شود

سال ۱۴۰۲به پایان خود رسیده و فرصتی است برای بررسی آنچه رخ داده تا نقشه راه سال پیش رو تعیین شود. 

حمل و نقل تهران برقی می‌شود

به گزارش آرمان ملی به نقل از همشهری آنلاین ،در سال ۱۴۰۲ هم مانند سالهای دهه اخیر وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌علت تردد بالا نقش بسزایی در آلودگی هوا داشتند. در چنین شرایطی حذف بنزین‌سوزی و گازوئیل‌سوزی و جایگزینی با انرژی برق می‌تواند اثر شگرفی در کاهش آلاینده‌های جوی تهران داشته باشد.

در این مسیر استفاده از ناوگان برقی در اتوبوسرانی و تاکسیرانی صرفه بالایی دارد. بررسی ورود اتوبوس‌های برقی، تاکسی‌های برقی و موتورهای برقی نشان می‌دهد با ورود این ناوگان سالانه ۱۰۳۰همت از هزینه‌های آلودگی هوا و سوخت در تهران‌ صرفه‌جویی خواهد شد.

در حال حاضر، ۸۰درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌اند و این در شرایطی است که یک دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده ده‌ها برابر یک دستگاه اتوبوس دیزلی نو ذرات معلق منتشر می‌کند. در صورت جایگزینی هزار دستگاه اتوبوس برقی، سالانه بیش از ۱۱همت عایدی ناشی از کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت خواهد بود. حال آنکه قرارداد اتوبوس‌های برقی تهران شامل ۲۵۰۰دستگاه است تا عایدی ناشی از کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت آن ۲۷.۵همت خواهد بود.

در بخش تاکسی‌های فرسوده از طریق جایگزینی هر دستگاه تاکسی فرسوده با تاکسی برقی، سالانه از انتشار ۹۳۳کیلوگرم آلاینده‌های گازی و ۲۰۰کیلوگرم ذرات معلق در هوای تهران کاسته خواهد شد. بر مبنای قرارداد با طرف چینی قرار است ۲۵۰هزار تاکسی برقی به تهران افزوده شود تا عایدی اقتصادی ناشی از کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت سالانه آن به هزار همت برسد.

در بخش موتورسیکلت نیز صرفه‌جویی ۲.۸همتی با تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به موتورهای برقی رقم می‌خورد.

 

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار