| کد مطلب: ۱۱۰۵۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد

ایستگاه بهار شیراز، آیت‌الله کاشانی و شهدای کن در تهران افتتاح شد

پیش به سوی بهار با سه ایستگاه جدید مترو

آرمان ملی: افتتاح ایستگاه‌های متروی بهار شیراز، آیت‌الله کاشانی و شهدای کن در تهران، خبر خوشی بود که روز گذشته به گوش پایتخت‌نشین‌ها رسید؛ خصوصا افرادی که برای رفتن به محل کار در گیر و دار ازدحام صبحگاهی وسایل حمل و نقل عمومی، خطوط بسیاری از مترو و بی‌آرتی(اتوبوس های تندروی شهری) یا سایر اتوبوس‌ها را تعویض می‌کنند و برای رسیدن به محل کارشان گویا از شهری به شهری دیگر، مسافرت کرده و در نهایت کار خود را با خستگی، فرسودگی و اعصاب به هم ریخته، آغاز می‌کنند، خستگی و فشاری که البته بار دیگر در روز موقع بازگشت به خانه برای همه آن‌ها که صبح تجربه کرده بودند، تکرار می‌شود.

پیش به سوی بهار با سه ایستگاه جدید مترو

اینکه لابه‌لای همه اتوبوس‌های فرسوده و از رده خارج که دیر به دیر مسافران را سوار و پیاده می کنند و واگن های مترویی که دیر به دیر می‌آیند و این روزها بیش از گذشته دچار نقص فنی می‌شوند، ایستگاه‌های جدیدی اضافه شود، بدون شک خبری خوشحال‌کننده است هم برای کوتاه‌شدن مسیر و هم انتخاب خطوطی که از ازدحام کمتری برخوردارند و به این ترتیب کاهش همان ازدحام سرسام‌آور.

همانطور که گفتیم روز گذشته یکی از این اتفاق‌ها رخ داد و تازه با در نظرگرفتن کارکرد صحیح این خطوط، این بخشی از حقوق شهروندی است که محقق شده است.

برای مردم اینکه کدام مدیریت شهری و کدام دولت، پایه‌گذار تاسیس و توسعه مترو بوده مهم نیست؛ مهم تداوم راه توسعه و تامین آسایش شهروندانی است که سال‌ها به امید بهبود شرایط زیست شهری خود به رئیس همان دولت و به اعضای شورای شهری که مدیریت شهری را تعیین می‌کنند رای داده و چشم به راه تغییر مانده‌اند.

از شمال غرب پایتخت تا جنوب شرق با شرکای چینی و ایرانی

روز بیست و پنجم اسفند، شهرداری تهران اعلام کرد که قرار است شنبه، سه ایستگاه جدید مترو (بهارشیراز، آیت‌الله کاشانی و شهدای کن) در خط ۶ افتتاح شود. عملیات اجرایی احداث خط و ایستگاه‌های خط ۶ مترو تهران، از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی آغاز شده بود؛ خطی که به گزارش ایسنا، با ۴۲ کیلومتر طول و ۳۲ ایستگاه، پهنه وسیعی از شمال غرب پایتخت تا جنوب شرق آن را در برگرفته و به یکی از پرمسافرترین خطوط شبکه فعلی مترو تهران تبدیل خواهد شد.

بنا به اظهار مقامات مسئول، تکمیل و تجهیز این ۳ ایستگاه در مجموع حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در برداشته است. در ادامه راه پیش‌رو، افتتاح ایستگاه‌های استاد نجات‌اللهی، سرباز، شهدای هفدهم شهریور و میدان خراسان، باعث تکمیل کل ایستگاه‌های خط ۶ در سال آینده خواهد شد.

ایستگاه بهار شیراز در محدوده بیمارستان خانواده (منطقه ۷) و در تقاطع خیابان‌های شریعتی و بهار شیراز واقع شده است، ایستگاه آیت‌الله کاشانی در خیابان آیت‌الله کاشانی (منطقه ۵ ) و در تقاطع خیابان جنت‌آباد جنوبی و ایستگاه شهدای کن در بلوار کوهسار (منطقه ۵)، ابتدای بزرگراه آبشناسان واقع شده است.

اما در خصوص افتتاح این خطوط، سخنگوی شهرداری تهران، عبدالمطهر محمدخانی به رسانه‌ها گفت که با احتساب افتتاح‌های روز شنبه مجموع ایستگاه‌های بهره‌برداری شده در خط ۶ متروی تهران به ۲۳ دستگاه می‌رسد.

به گفته محمدخانی: با بهره‌برداری از ایستگاه‌های آیت‌ا... کاشانی و شهدای کن، در واقع تمام ایستگاه‌های نیمه شمالی خط ۶ مترو تکمیل شده و پایتخت‌نشینان می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. همچنین همزمان با آغاز بهره‌برداری از 3 ایستگاه مذکور، ورودی‌های دوم ایستگاه‌های شهرزیبا و شهران در همین خط نیز افتتاح خواهند شد.

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه عملیات احداث خط ۸ متروی تهران نیز آغاز شده، تأکید کرد: با توجه به اینکه مترو نسبت به بقیه سامانه‌های حمل و نقل عمومی بیشتر مورد توجه مسافران است، پروژه احداث خط ۸ مترو را شروع کردیم.

او در خصوص تأمین هزینه‌های احداث پروژه خطوط ۸ و ۹ هم گفت: در تکمیل خطوط ۸ و ۹ برای نخستین بار ابتکار جدیدی برای تعامل و سرمایه‌گذاری با شرکای ایرانی و چینی پیش گرفته‌ایم که مبتنی بر آن بناست هزینه ساخت خطوط از محل تهاتر ملکی تأمین شود.

محمدخانی، توضیح داد که خط ۸ متروی تهران با ۹ خط دیگر تلاقی دارد و از ۱۱ منطقه تهران عبور می‌کند و پیش‌بینی می‌شود سالانه ۳۰۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کند. این خط مترو از منطقه ۱۵ و محله مسعودیه آغاز می‌شود و با عبور از مرکز شهر در ایستگاه تقاطعی سرسبز واقع در منطقه ۸ به اتمام می‌رسد.

به گفته او، مطابق طراحی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود ایستگاه‌های ابتدایی خط ۸ مترو تا ۴ سال دیگر آماده شود و با تکمیل این خط حدود ۱۰ درصد از بار ترافیکی این مناطق کاسته شده و از طرف دیگر این خط به دلیل عبور از مناطق پر جمعیت، باعث افزایش مسافرپذیری سایر خطوط نیز خواهد شد.

ایستگاه بهار شیراز در محدوده بیمارستان خانواده (منطقه ۷) و در تقاطع خیابان‌های شریعتی و بهار شیراز واقع شده است، ایستگاه آیت الله کاشانی در خیابان آیت الله کاشانی (منطقه ۵ ) و در تقاطع خیابان جنت‌آباد جنوبی و ایستگاه شهدای کن در بلوار کوهسار (منطقه ۵)، ابتدای بزرگراه آبشناسان واقع شده است

علت تشدید ترافیک

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در آیین افتتاح و بهره‌برداری از ۳ ایستگاه بهار شیراز، آیت‌الله کاشانی و شهدای کن در خط ۶ متروی تهران به همراه ایستگاه تبادلی تربیت مدرس و ۲ ورودی جدید در این خط  حضور داشت.

او به ترافیک سنگین پایتخت اشاره کرد و با بیان اینکه ترافیک این ایام خاص و مقطعی است، ولی نباید چنین ترافیکی را داشته باشیم، توضیح داد: باید توسعه حمل‌ونقل عمومی را عملیاتی کنیم. حدود ۱۲۰۰ واگنی که متروی تهران از قبل داشته، همین قدر باقی مانده است. علاوه بر اینکه تعدادی هم احتیاج به اورهال و خروج از خط داشته است. مشکلاتی نظیر نداشتن قطعات و عدم توجه به حفاری تونل‌ها سبب شده است که امروز شاهد چنین ترافیکی باشیم. البته در کنار این مطلب باید به رفع مشکل کمبود اتوبوس نیز توجه کنیم.

به گزارش پایگاه خبری شهر، چمران به سابقه پیش از انقلاب مترو اشاره کرد و گفت: با تجربه شرکت مترو، امیدواریم به سرعت و دقت کار افزوده شود و روز به روز به طول خطوط مترو اضافه شود، چون طراحی این ۸ خط مترو مربوط به قبل از انقلاب است. برای خطوط جدید هم برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است و امیدواریم در مدت زمان تعیین‌شده مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

از سوی دیگر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در همین مراسم افتتاح با تأکید بر اینکه ۳۰ ماه و ۱۵ روز است که در شهرداری هستیم، گفت: وقتی که شهرداری را به ما تحویل دادند ۱۴۲ ایستگاه با ۲۵۴ کیلومتر خط وجود داشت؛ اما امروز ۳۰۳ کیلومتر خط با ۱۵۹ ایستگاه داریم و ۱۷ ایستگاه افتتاح کردیم و ۴۹ کیلومتر خط به شبکه مترو اضافه شده است.

روز گذشته بنا به گفته شهردار منطقه 7 تهران، پذیرش مسافر در ایستگاه متروی «بهار شیراز» آغاز شد. آبادیان در جمع خبرنگاران توضیح داد که ایستگاه بهار شیراز براساس معماری ایرانی و اسلامی و مصوبه کمیته‌ای که در این راستا شکل گرفته طراحی و ساخته شده است.

گفتنی‌ است از اسفندماه سال ۱۴۰۱ که ۴ ایستگاه میدان شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولیعصر(عج)، بوستان لاله و کارگر در خط ۶ به بهره‌برداری رسید، تا اسفند ماه ۱۴۰۲ که روزهای پایانی آن را سپری می‌کنیم، تعداد ۱۰ ایستگاه در این خط افتتاح شده که آمار قابل تاملی به شمار می‌آید. در واقع مهر ماه امسال نیز ۳ ایستگاه شهرزیبا، شهران و شهید آرمان علی‌وردی (کوهسار) در اختیار مردم قرار گرفت. با بهره‌برداری از این ۱۰ ایستگاه در مدت زمان یک سال اخیر، تعداد ایستگاه‌های تکمیل شده خط ۶ به عدد ۲۳ ایستگاه می‌رسد تا بتوان امیدوار بود پرونده کل ایستگاه‌های خط مذکور (غیر از بخش توسعه جنوبی) در سال ۱۴۰۳ بسته شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار