| کد مطلب: ۱۱۰۰۶۴۷
لینک کوتاه کپی شد

امیر واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

ائتلاف پایداری و قالیباف، دوام نخواهد داشت

آرمان ملی- احسان اسقایی: چند روز از فرجه تبلیغات انتخابات مجلس گذشته است و اصولگرایان در غیاب اصلاح‌طلبان در حال ارائه لیست‌های انتخاباتی هستند.

ائتلاف پایداری و قالیباف، دوام نخواهد داشت

 تا حالا چندین لیست با کمترین اشتراکات از سوی امنا، پایداری و شورای ائتلاف و... ارائه شده است و اگر فرصت باشد حتی ممکن است چند لیست دیگر هم ارائه دهند. از سوی دیگر البته علی مطهری در تلاش است در هرحوزه ای که می‌تواند به‌نام خود و اعتدالگرایان لیست ارائه دهد و تاکنون در تهران و حتی مشهد لیست‌ ارائه شده است و بعید هم نیست افرادی که به دنبال ایجاد تغییر در مدیریت کشور هستند به لیست صدای ملت رای دهند. البته باید دید چه خواهد شد هر مقدار مردم تمایل پیدا کنند که در انتخابات مشارکت داشته باشند شانس اینکه مطهری بتواند افراد بیشتری را به مجلس بفرستد، وجود دارد. از سوی دیگر پایداری و قالیباف هم بالاخره با یکدیگر ائتلاف کردند. ائتلافی که به اعتقاد برخی بسیار شکننده است چرا که اگر وزن پایداری‌ها در مجلس افزایش یابد بدون تردید آنها تلاش خواهند کرد، فرد منتسب به خود را بر ریاست دستگاه قانونگذاری کشور بگمارند. آرمان ملی در ارتباط با فضای انتخابات با امیر واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا به گفت‌و‌گو پرداخته است. او معتقد است ائتلاف‌های بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات شکننده خواهد بود و یارگیری ها در مجلس آینده بیش از حد تصور است.

* علی مطهری در تهران و برخی شهرهای دیگر لیستی ارائه داده است. اقدام وی در ارائه لیست صدای مردم را باعث گرم تر شدن فضای انتخابات می‌دانید؟

لیست آقای مطهری ترکیبی از اصلاح طلبان و برخی عناصر کارگزاران و معتدلین است. ورود آقای مطهری به انتخابات رقابت را پر رنگ می‌کند و با توجه به تعدد ارائه لیست توسط اصولگرایان شرایط برای لیست آقای مطهری تا حدودی بهتر خواهد شد اما اینکه اینگونه تصور شود که لیست آقای مطهری شانس بالایی دارد، بعید به نظر می رسد. البته باید دید نگاه مردم چگونه خواهد بود. بخشی از مردم که علاقه‌مند به تغییر در فضای کشور هستند و باور دارند هر مشکلی را باید با انتخاب برطرف کرد؛ در این فضا بعید نیست که تعدادی از لیست آقای مطهری رای بیاورد. البته مردم هستند که تشخیص می‌دهند که به لیست‌های متعدد اصولگرایان رای دهند و به بخشی از لیست آقای مطهری یا حتی بخش قابل توجهی از لیست ایشان.

* فضای انتخابات با ارائه لیست توسط آقای مطهری رقابتی خواهد شد؟

من فضای انتخابات را فضای خوبی می‌دانم . آقای مطهری هم در مصاحبه‌‌های متعدد خود در ارتباط با تغییر وضع موجود شعارهایی داده که می‌تواند مورد وثوق تغییرخواهان قرار گیرد. آقای مطهری گویا شعار خود را براساس تغییر وضع موجود انتخاب کرده اند. افرادی که می خواهند با این نگاه رای دهند در حقیقت باید شعار آقای مطهری با تحلیل کنند. شعارهای مطهری مشتری خود را دارد.

*ارائه لیست های چند گانه از سوی اصولگرایان می‌تواند به تقسیم آرای ثابت اصولگرایان تبدیل شود؟

این وضعیت می تواند آرای ثابت اصولگرایان را تا حدودی خرد کند و اصولگرایان با رای پایین‌تری به مجلس راه یابند. البته این مورد به نظر رای دهندگان بستگی دارد. شاید قاطبه‌ای به یک لیست خاص نظر داشته باشند اما در عین حال نمی‌توان مطلق گفت که کلیت مردم به لیست مورد نظر رای خواهند داد یا خیر چرا که افرادی در لیست‌های متعدد هستند که قابلیت را آوری داشته باشند اما نه رای آوری تا رفتن به مجلس! رای این افراد می‌تواند در جهت نرفتن سایرین به مجلس باشد.

*چرا اصولگرایان به وحدت نرسیدند؟

من شخصا اعتقاد دارم که نهایتا همه باید به وحدت برسند اما بخشی از اصولگرایان معتقدند که در مجموعه اصولگرایی پدر خوانده وجود دارد برخی باور دارند شایسته سالاری در انتخابات افراد زیرسوال است. برخی ها هم معتقدند که یک گروه خاصی تعیین تکلیف می کنند که چه کسانی باشند و چه کسانی نباشند و نهایتا در ادوار گذشته تا کنون اثر بخشی که باید وجود داشته باشد را نداشتند. لذا اعتقادات متنوعی در این قضیه وجود دارد و یک مدیریت کار آمد در این بین نبود که این نگاه‌ها را در نشست‌های متعدد به هم نزدیک کند. برخی از موضع گیری ها و مصاحبه ها باعث شد که حتی برخی از جریانات تحریک شوند.

*چرا درگذشته اصولگرایان به راحتی ائتلاف می کردند؟

در گذشته مرحوم مهدوی کنی و عسگر اولادی در جبهه اصولگرایان منشا وحدت بودند. اگر این افراد امروز بین ما حضور داشتند شاید اتفاقاتی که در این دوره افتاد از جمله تعدد لیست، نمی‌افتاد و یا اینکه خفیف بود. ما در این دوره شاهد خواهیم بود لیست‌های متعدد ضریب موفقیت‌ها را کاهش داده و ضریب شانس لیست‌های اصولگرایان کم‌تر خواهند کرد.

*در گذشته اعلام می‌شود قالیباف و پایداری با هم اختلافاتی دارند. در مجموع در مجلس آینده بر سر ریاست مجلس چنین اختلافی ادامه خواهد یافت؟

اگر چه اکنون این دو جریان با هم ائتلاف کردند اما در مجلس آینده به علت اختلاف، ائتلاف نخواهند داشت و هر کدام راه خود را خواهند رفت چرا که مبنایی با یکدیگر اختلاف دارند.ریاست مجلس تنها با نمایندگان در تهران مشخص نمی‌شود. نظر شهرستان‌ها هم موثرند. فرض کنید تهران همین لیست رای آورد اما آیا در شهرستانها همین اتفاق می افتد. لذا باید در انتطار آرا بود. و وزن وحدتی ها و پایداری ها و .. مشخص شود من تصور این است که اگر پایداری ها ببنند که رای ائتلافی ها در مجلس شکننده است با سایر گروه‌ها ائتلاف خواهند کرد. تصور و تحلیل این است در مجلس آینده رقابت شدیدی بین ائتلاف و پایداری در جهت جذب نیرو انجام خواهد گرفت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار