| کد مطلب: ۱۱۰۰۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» ائتلاف انتخاباتی شانا و جبهه پایداری را بررسی می‌کند

معامله قالیباف و محصولی ؛ یک لیست با 2 سر لیست

آرمان ملی- حمید شجاعی: چهار روز دیگر یعنی جمعه 11 اسفند شاهد رقابت رسمی نامزدهای انتخابات مجلس خواهیم بود؛ انتخاباتی که با حواشی، حرف و حدیث‌های فراوان کم کم به ایستگاه پایانی خود می‌‌رسد. در این راستا تکلیف جریان‌های سیاسی، احزاب، گروه‌ها و به تبع آن لیست‌های انتخاباتی نیز تعیین و مشخص شده است و روزهای آینده صرفا شاهد تبلیغات انتخاباتی نامزدهای جریان‌های مختلف خواهیم بود.

معامله قالیباف و محصولی ؛ یک لیست با 2 سر لیست

رقابتی که در غیاب اصلاح‌طلبان که با ردصلاحیت‌ها عملا امکان مشارکت از آنها سلب شده میان دو طیف میانه‌رو و اعتدالی و طیف‌های مختلفی از جریان اصولگرا شکل خواهد گرفت. در شرایطی که تقریبا همه جریان اعتدال از لیست علی مطهری حمایت کرده‌اند و برخی احزاب اصلاح‌طلب نیز نه حمایت بلکه صرفا این لیست را خوب دانسته‌اند و در نهایت جبهه اعتدال با لیست واحد «صدای ملت» خواهد آمد؛ اما اوضاع در جریان اصولگرا دگرگونه است و شاهد لیست‌های متعددی هستیم که طی روزهای گذشته از آن رونمایی شده است. از اتفاق انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند 1402 با مجلس یازدهم در اسفند 98 یک تفاوت بزرگ دارد و آن اینکه اگر در آن انتخابات اصولگرایان نهایت تلاش خود را برای ارائه لیست واحد در قالب جبهه متحد اصولگرایان می‌کردند؛ اما در این انتخابات اساسا هیچ کوششی مبنی بر اتحاد و ائتلاف میان احزاب و گروه‌های اصولگرا نبوده است و گویا همه به این نتیجه رسیده‌اند که رسیدن به وحدت در اردوگاه اصولگرایان آرزویی است دست نیافتنی که بیش از واقعیت به سراب می‌ماند. لذا بیش از وحدت به‌دنبال وزن‌کشی سیاسی خود هستند. هر چند که برخی معتقدند اگر جریان مقابل یعنی اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور داشتند احتمال ائتلاف در جریان اصولگرا بیشتر بود. حال اینکه باید در انتخابات پیش‌رو شاهد رقابت اصولگرایان هم با خودی‌ها و از سوی دیگر با لیست صدای ملت علی مطهری باشیم.

* ائتلاف شانا- پایداری

پس از آنکه جمیع اصولگرایان از وحدت کلی دست کشیدند و هر گروهی به فکر ارائه لیست مستقل افتاد به طور مشخص احتمال ارائه 5 لیست برای انتخابات پیش‌رو مطرح شد. لیست شانا (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) شورای وحدت؛ جبهه پایداری، امنا (ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب) و لیست صبح ایران که از این بین جبهه صبح ایران یعنی حزب علی‌اکبر رائفی‌پور هنوز مبادرت به انتشار لیست خود نکرده است. اما در این بین بسیار صحبت از ائتلاف میان برخی از گروه‌های اصولگرایی به میان آمد و مشخصا صحبت‌هایی در خصوص احتمال ائتلاف شانا با شورای وحدت، شانا با جبهه پایداری و در نهایت شورای وحدت و جبهه پایداری مظرح شد. اما در همان روزهای ابتدایی مشخص شد که شانا و شورای وحدت به یک مخرج مشترک نخواهند رسید و از همین‌رو بحث ائتلاف این دو مجموعه کنار گذاشته شد. اما طی روزهای اخیر مذاکرات فشرده‌ای بین شورای ائتلاف و جبهه پایداری صورت گرفت تا بالاخره این دو مجموعه با تفاهم با یکدیگر یک لیست مشترک ارائه کنند. معامله‌ای بزرگ که یک سر آن محمد باقر قالیباف و غلامعلی حدادعادل و در طرف دیگر صادق محصولی و مرتضی آقاتهرانی قرار داشتند. در این میان آنچه که باید اتفاق می‌افتاد تا لیست مشترک ارائه شود اصلاح لیست شانا بود. به عبارتی قالیباف باید بخشی از لیست خود را تغییر می‌داد و افرادی از جبهه پایداری را جایگزین می‌کرد. اتفاقی که هر چند برای قالیباف و شانا سخت بود اما به مصلحت بدان تن دادند و سهم‌خواهی جبهه پایداری از لیست ائتلافی باعث شد تا بازهم مثل سال 98 بخشی از لیست به آنها اختصاص داده شود. با این حال طی یکی دو روز گذشته با فشارهای رسانه‌ای شاهد لیستی غیر رسمی بودیم و قرار بر این بود که شامگاه شنبه لیست واحد و رسمی ارائه و منتشر شود، اما این مهم یک روز به تاخیر افتاد و روز گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان شانا و پایداری به ائتلاف رسیدند و لیست رسمی آنها منتشر شد. لیستی با یک تفاوت فاحش نسبت به گذشته؛ اینکه لیست ائتلافی شانا و پایداری به جای یک سرلیست، دو سر لیست خواهد داشت و سرلیست اول قالیباف و سرلیست دوم مرتضی آقاتهرانی خواهد بود. چه اینکه اخیرا محصولی دبیرکل پایداری در این خصوص گفته بود: «سرلیست جبهه پایداری در صورت ارائه فهرست مستقل، مرتضی آقاتهرانی و در صورت وحدت با جبهه انقلابی دیگر، فهرست ارائه شده دو نفر سرلیست خواهد داشت که آقاتهرانی یکی از آنهاست.» این در حالی است که گفته می‌شود برخی کنار گذاشته شده‌ها از لیست شانا در لیست امنا حضور دارند.

* از انصراف فرمالیته شریعتی تا حذف دهنوی

طی روزهای اخیر برخی حواشی پیرامون محسن دهنوی، نماینده مجلس یازدهم و نامزد اتنتخابات مجلس دوازدهم در خصوص عملکردش منتشر شد که این حواشی بر حضور وی در لیست ائتلافی شانا و پایداری تاثیر داشت. چه اینکه دهنوی در لیست ابتدایی شانا حضور داشت اما پس از فعل و انفعالاتی از لیست کنار گذاشته شد. آنطور که در خبرها آمده شامگاه شنبه پس از انتشار لیست غیررسمی اصولگرایان، مالک شریعتی از منتخبان لیست نهایی شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب (شانا) در پستی در شبکه اجتماعی X از انصراف خود از این لیست به‌دلیل حضور محسن دهنوی خبر داد. وی نوشت: «مدت‌هاست با ادله قطعی و رسانه‌ای نشده یقین کردم و روز قبل از بستن فهرست تهران، اتمام حجت کرده بودم اگر آقای ‎دهنوی در فهرست باشد، ماندنم فاقد حجت و بی‌صداقتی با مردم است. لذا از فهرست انصراف می‌دهم و صلاح نیست انجام تکلیف را به موقف اعتبارنامه موکول کنم.» اما این پایان ماجرا نبود و دهنوی هم در واکنش اعلام کرد که «شورای ائتلاف را کما فی‌السابق محور می‌دانم.» با این حال، صبح دیروز ، لیست مشترک نزدیکان قالیباف و جبهه پایداری با حذف نام دهنوی و حضور شریعتی نیاسر منتشر شد. این اتفاق باعث شد تا دهنوی در واکنش به لیست ائتلافی منتشره حذف خود از لیست قالیباف و پایداری را کار «سهم‌خواهان بداخلاق» بداند. دهنوی در شبکه ایکس نوشت: «به‌دلیل علم قطعی به علاقه رهبر انقلاب به وحدت، و با وجود آنکه بزرگان جریان انقلاب، دادگاه صالح و شورای نگهبان، دروغ‌بودن همه تهمت‌ها علیه من را تایید قطعی کرده‌اند و شورای ائتلاف نیز حضور بنده را در لیست اولیه تایید نموده و همچنین با تاکید بر تداوم مبارزه قاطع علیه سهم‌خواهان بداخلاق، به درخواست بزرگان شورای ائتلاف جهت حفظ وحدت نیروهای انقلاب، از حضور در لیست انصراف داده و حمایت خودم را از فهرست مشترک شورای ائتلاف و جبهه پایداری به عنوان لیست اصلی اعلام می‌کنم. والعاقبه للمتقین.»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار