| کد مطلب: ۱۰۹۴۴۶۱
لینک کوتاه کپی شد

آخرین وضعت ماهواره های ایران در فضا

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره تحقیقاتی مخابراتی «مهدا»، گفت: ایران ماهواره‌های‌ عملیاتی و مخابراتی مختلفی در فضا دارد و تعداد آن به ۸ عدد می‌رسد و عمر برخی از آنها به پایان رسیده است.

آخرین وضعت ماهواره های ایران در فضا

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا، حسن سالاریه در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه در بامداد روز یکشنبه، ۸ بهمن سه ماهواره ایرانی «مهدا»، «هاتف» و «کیهان» توسط ماهواره‌بر «سیمرغ» در مدار بیضوی زمین قرار گرفتند، افزود: ماهواره «مهدا» در همان دقایق اولیه سیگنال ارسال کرد و موفق به برقراری ارتباط با این ماهواره شدیم.

وی با تاکید بر اینکه ماهواره «مهدا» در سلامت کامل است و داده‌های آن به زمین می‌رسد، اظهار کرد: این سه ماهواره، تحقیقاتی هستند.

سالاریه، ماهواره‌ها را در دو دسته تقسیم‌بندی کرد و در این باره توضیح داد: ماهواره‌ها یا در دسته عملیاتی هستند که یک سرویس را به صورت جدی به زمین مخابره می‌کنند مانند ماهواره «خیام» که اکنون در حال کار کردن و ارسال اطلاعات است و یا ماهواره‌های تحقیقاتی هستند. این ماهواره‌ها خدمتی به مردم یا نهاد خاصی نمی‌کنند و هدف نهایی آنها ارائه خدمات به مجموعه‌ای است که آن را ساخته است.

رئیس سازمان فضایی ایران ماهواره «مهدا» را یک ماهواره مخابراتی دانست و یادآور شد: این ماهواره توان خود را از انرژی خورشیدی دریافت می‌کند، به همین دلیل این ماهواره نیاز به تجهیزات فنی و پیچیده داشت که بتواند در شرایط خاص انرژی مورد نیاز ماهواره را تامین کند که این مساله بر عهده زیرسامانه‌های ماهواره «مهدا» بود.

وی با تاکید بر اینکه ایران ماهواره‌های‌ عملیاتی و مخابراتی مختلفی در فضا دارد و تعداد آنها به ۸ عدد می‌رسد، خاطر نشان کرد: صنعت فضایی ایران از دهه ۸۰ شکل گرفت و در سال ۱۳۸۷ اولین ماهواره ایرانی با نام «امید» در مدار قرار گرفت که نقطه مهمی در صنعت فضایی کشور به شمار می‌رود. پس از آن نیز ماهواره‌های دیگری پرتاب شدند که عمر برخی از آنها به پایان رسیده است.

سالاریه تاکید کرد: ماهواره‌های تحقیقاتی از این جهت برای ما اهمیت دارند که می‌توانند موانع ماهواره‌های عملیاتی را رفع کنند، چرا که شرایط تست در فضا بسیار متفاوت‌تر از آزمایشگاه‌های مفصلی است که روی زمین اجرایی می‌شود.

وی یکی از راهبردهای جدی سازمان فضایی را پرتاب ماهواره مخابراتی خصوصا در ارتفاع پایین دانست و گفت: ماهواره‌های مخابراتی ارتفاع‌پایین چند سالی است که روی بورس است و کمپانی‌های بزرگ دنیا در حال ساخت و تزریق آنها در مدار هستند. کاربرد این ماهواره‌ها انتقال داده‌ها است که گاهی اوقات می‌توانند خدمات پهن‌باند ارائه دهند.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه اکنون ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی را در دست ساخت داریم، اظهار کرد: ماهواره‌هایی که همراه با ماهواره «مهدا» به مدار تزریق شدند، کاربردهای زیادی دارند. «هاتف» و «کیهان» در کلاس ماهواره‌های مخابراتی هستند و تکنولوژی‌هایی مانند اینترنت اشیاء (انتقال داده و ارتباط بین کاربر و تجهیز) در آنها مورد تست قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم منطقه‌ جنگلی را از نظر حرارت و رطوبت و شرایط آب و هوایی مورد ارزیابی قرار بدهیم، می‌توانیم از تکنولوژی ماهواره‌های «هاتف» و «کیهان» استفاده کنیم.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار