| کد مطلب: ۱۰۸۹۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد

راهنمای جامع خرید انواع ساندویچ پانل

ساندویچ پنل یک نوع مصالح ساختمانی است که به جای دیوارها و سقف‌های آجری، سفالی، سیمانی و تیرچه بلوک به کار می‌رود. پانل ساندویچی جز مصالح مدرن و پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز محسوب می‌شود. نوع مواد و متریالی که در ساختار ساندویچ پانل به کار رفته است شامل یک لایه فوم پلیمری یا معدنی است که با استفاده از چسب‌های مخصوص به دو لایه ورق فلزی چسبیده است.

راهنمای جامع خرید انواع ساندویچ پانل

اما چرا ساندویچ پانل تا این اندازه مورد توجه و استقبال سازندگان و کارفرمایان قرار گرفته است؟

ساندویچ پنل‌ها یک ساختار سه لایه، سبک و یکپارچه دارند که به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می‌شوند همین مورد سبب می‌شود که مدت زمان اجرای پروژه با ساندویچ پنل بسیار کوتاه تر باشد و شما نیازی به صرف زمان و انرژی برای تهیه ملات، سیمان و آجرچینی ندارید.

کوتاه شدن زمان اجرای پروژه بر روی کاهش هزینه‌ها نیز تاثیرگذار است برای مثال شما در مدت زمان کمتر، هزینه کمتری برای اسکان، خوراک و بیمه نیروهای انسانی پرداخت می‌کنید.

علاوه بر این استحکام و مقاومت فیزیکی ساندویچ پنل‌ها در برابر نیروهای خمشی و خمشی بالاست. این مصالح به دلیل داشتن یک لایه فوم عایق در هسته مرکزی خود، در برابر ورود و خروج انرژی گرمایی و سرمایی با محیط بیرون به شکل عایق عمل می‌کنند؛ به گونه‌ای که یک دیوار پانلی 4 سانتی‌متر به اندازه یک دیوار آجری 50 سانتی عایق حرارت و رطوبت است.

برخی از انواع پانل مانند ساندویچ پانل پشم سنگ مقاومت بسیار بالایی در برابر حریق و آتش سوزی دارد و در بین فوم‌ها بالاترین مقاومت صوتی را دارد. به همین دلیل از این نوع پانل‌ها در ساخت سازه‌های CHP، پالایشگاه‌ها، سالن‌های کنفرانس، همایش و استودیوهای ضبط صدا بیشتر استفاده می‌شود.

نصب و اجرای ساندویچ پانل، نخاله و ضایعات ساختمانی برجای نخواهد گذاشت در نتیجه شما دردسر جمع آوری و انتقال ضایعات به محلی دیگر را نخواهید داشت.

انواع ساندویچ پنل

ساندویچ پنل‌ها بر اساس نوع ساختار و کاربرد در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. اگر قصد دارید ساختار، مشخصات و انواع ساندویچ پانل را به خوبی بشناسید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

انواع ساندویچ پانل بر اساس نوع کاربرد

بر اساس نوع کاربرد پانل به دو دسته کلی پنل دیواری و پنل سقفی تقسیم‌بندی می‌شود.

ساندویچ پانل دیواری

 از پانل دیواری به عنوان پوشش دیوار و جایگزینی برای مصالح سنتی (آجر-سیمان) استفاده می‌شود. ساختار پانل‌های دیواری به صورت صاف و بدون برجستگی یا فرو رفتگی طراحی می‌شود. نحوه اتصال پانل‌های دیواری نیز به صورت نر و مادگی است.

ساندویچ پانل سقفی

پانل‌های سقفی جایگزین بسیار مناسبی برای پوشش‌های ورقی و یا تیرچه بلوک است. پانل‌های سقفی به صورت گام‌دار (3 گام یا 4 گام) طراحی می‌شوند. پانل‌های سقفی دارای یک اورلپ هستند که باعث ایجاد همپوشانی با پانل کناری می‌شود.

انواع ساندویچ پانل بر اساس نوع فوم

فوم یا هسته ساندویچ پانل در انواع مختلف تولید می‌شود، هرکدام از انواع فوم متناسب با یک نوع کاربری است.

ساندویچ پانل با فوم پلی اورتان

پنل پلی اورتان یکی از پرمصرف‌ترین انواع ساندویچ پانل است. ساندویچ پانل پلی اورتان مزایای بسیار زیادی نسبت به سایر فوم‌ها دارد و به لحاظ کیفیت و عملکرد در رتبه بالایی قرار دارد. فوم پلی اورتان در دو نوع کندسوز PUR و نسوز PIR طراحی و تولید می‌شود که از نظر مقاومت در برابر آتش سوزی فوم PIR مقاومت بیشتری دارد.

از نظر میزان مقاومت حرارتی، رطوبتی، صوتی و مکانیکی این دو فوم عملکرد یکسانی دارند.

ساندویچ پنل با فوم اکس پی اس

فوم اکس پی اس یک فوم پلیمری می‌باشد که از زنجیره‌های بلند هیدروکربنی تشکیل شده و هم خانواده فوم پلی استایرن است. فومXPS نوع تقویت شده فوم پلی استایرن است و انسجام و تراکم بالاتری دارد. مقاومت حرارتی، رطوبتی و مقاومت در برابر حریق و آتش سوزی در فوم اکس پی اس کمتر از فوم پلی اورتان است به همین دلیل از این فوم، اغلب در کاربری‌های انبار و مکان‌هایی که به صورت مستقیم با آتش و حرارت سروکار ندارند استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل با عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ از الیاف معدنی و مواد حاصل از ذوب سنگ‌های آتشفشانی تشکیل شده است. این فوم بالاترین میزان مقاومت در برابر حریق، آتش‌سوزی و امواج صوتی را دارد. اما از نظر میزان مقاومت حرارتی، رطوبتی و مکانیکی در مرتبه پایین‌تری نسبت به فوم پلی اورتان قرار دارد.

انواع ساندویچ پنل بر اساس نوع ورق

ورق وظیفه پوشش و محافظت از هسته پانل را برعهده دارد که دارای انواع مختلفی است.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک ورق آهنی با روکشی از روی است که مقاومت در برابر رطوبت را در این ورق دوچندان می‌کند. ساندویچ پانل گالوانیزه به دلیل قیمت مناسب و مقاومت در برابر رطوبت جز پرکاربرترین و پر مصرف‌ترین انواع پانل‌ها محسوب می‌شود.

ورق آلومینیوم

ورق آلومینیوم یک ورق انعطاف پذیر است که بالاترین میزان مقاومت را در برابر رطوبت و پوسیدگی دارد از این ورق اغلب در شرایط آب و هوایی سخت مانند مناطق جنوبی و شمالی کشور با رطوبت بالا استفاده می‌شود. این ورق در متراژهای بالای 1000 متر باز می‌شود و قیمت بالاتری نسبت به سایر ورق‌ها دارد.

ورق آلوزینک

ورق آلوزینک به لحاظ نوع ترکیبات مشابه ورق گالوانیزه است، اما ورق آلوزینک با روکشی از آلیاژ روی، آلومینیوم و سیلیکون پوشانده شده است. به همین دلیل نسبت به ورق گالوانیزه مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارد. از ساندویچ پانل آلوزینک بیشتر در کاربری های خاص مانند ساخت کلین روم و سردخانه استفاده می‌شود.

انواع ساندویچ پنل بر اساس شکل ظاهری ورق

شکل ظاهری ورق در ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پنل سقفی با یکدیگر متفاوت است و در انواع گوناگونی تولید می‌شوند.

شکل ظاهری ورق پانل دیواری

ورق به کار رفته در پانل ساندویچی نوع دیواری دارای طرح های مختلفی است؛ با توجه به نیاز پروژه و درخواست کارفرما قابل سفارش است.

پانل دیواری طرح دار

به صورت استاندارد ورق ساندویچ پانل های دیواری همراه با طرح و شیارهای ریزی به عمق 2-3 میلی‌متر تولید می‌شود که این اشکال برای هر شرکت تولیدکننده متفاوت است.

پانل دیواری دو رو صاف

در برخی از انواع کاربری‌ها مانند کلین روم و سردخانه پوشش رویی و زیرین ساندویچ پانل را به صورت کاملا صاف طراحی می‌کنند تا از نفوذ و رشد میکروب‌ها جلوگیری کنند.

شکل ظاهری ورق پانل سقفی

اشکال متفاوت ورق پانل سقفی بر اساس سلیقه و درخواست کارفرما قابل تولید است.

ذوزنقه

مقاطع این ورق به شکل ذوزنقه طراحی شده که بر روی گام پانل سقفی قرار می‌گیرد و بعد از اتمام گام و شکل ذوزنقه، ورق به صورت صاف طراحی شده است و تمامی مقاطع به سمت بالا قرار گرفته است.

شادولاین

این ورق شباهت زیادی به ورق ذوزنقه دارد اما مقاطع ذوزنقه‌ای شکل این ورق یکی رو به بالا و یکی رو به پایین است.

سینوسی

این ورق‌ها به شکل موج‌دار یا کروگیت طراحی می‌شوند که بر اساس سلیقه و انتخاب کارفرمایان قابل سفارش است.

انواع ساندویچ پانل بر اساس نوع اتصال

اتصالات پانل دیواری تماما به صورت نر و مادگی است اما نحوه اتصال پیچ در این نوع به دو صورت انجام می‌شود. هرکدام از این پانل‌ها با توجه به سلیقه و انتخاب کارفرمایان تولید می‌شود.

پانل دیواری پیچ مخفی

 در این نوع پس از جایگذاری پانل اول، این پانل به زیرسازی پیچ می‌شود و سپس پانل دوم درون پانل اول چفت می‌شود در این صورت پیچ اتصال به زیرسازی در زیر پانل دوم پنهان می‌شود که سبب ایجاد زیبایی ظاهری سازه می‌شود.

پانل دیواری پیچ نمایان

در پانل‌های پیچ نمایان، پس از چفت شدن لبه نرو مادگی پانل‌ اول و دوم، پانل‌ها به زیرسازی پیچ می‌شوند و این پیچ به صورت نمایان و مشخص در ظاهر سازه مشاهده می‌شود.

امیدواریم اطلاعات این مقاله در خصوص راهنمای خرید انواع ساندویچ پانل برای شما مفید بوده باشد. جهت خرید و احداث یک سازه پیش ساخته حتما در مورد شرکت‌های تولیدکننده ساندویچ پانل تحقیق کنید و نصب و اجرای سازه خود را به دست یک تیم حرفه‌ای و مجرب بسپارید.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار