| کد مطلب: ۱۰۸۸۰۰۲
لینک کوتاه کپی شد

رشد 15.4 درصدی ارزش صادرات تیرآهن

رشد 15.4% در ارزش صادرات تیرآهن در 9 ماهه ابتدای سال، نمایانگر تحولات مثبت و افزایش قابل توجه در بازار این محصول است.

 رشد 15.4 درصدی ارزش صادرات تیرآهن

صادرات فولاد، یکی از مهم‌ترین منابع درآمد ارزی برای بسیاری از کشورها است. ایران نیز از جمله کشورهایی است که در سال‌های اخیر، صادرات فولاد را به عنوان یکی از اولویت‌های خود قرار داده است. عمده کشورهای مقصد صادرات فولاد ایران، عراق، اندونزی، چین، تایلند و عمان هستند. این کشورها از جمله کشورهایی هستند که نیاز بالایی به محصولات فولادی دارند و ایران با تولید محصولات باکیفیت و مطابق با استانداردهای جهانی، توانسته است سهم مناسبی از بازار این کشورها را به خود اختصاص دهد.

در 9 ماه ابتدای سال جاری، صادرات تیرآهن با افزایش 15.4 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، رشد قابل توجهی را نشان داده است.

در 9 ماهه ابتدای سال 1401، مجموع صادرات تیرآهن به مقدار 105 هزار تن با ارزش 65 میلیون دلار اعلام شده است. در مدت مشابه سال جاری، این آمار به 137 هزار تن تیرآهن با ارزش 75 میلیون دلار افزایش یافته است، نشان از افزایش قابل توجه در حجم و ارزش صادرات این محصول در دوره موردنظر دارد.

با توجه به اطلاعات اعلام شده، صادرات تیرآهن در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته از نظر ارزش 15.4 درصد افزایش یافته و از نظر وزنی نیز 30 درصد رشد داشته است؛ توجه داشته باشید که قیمت به روز تیرآهن در بازار تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرد. در همین بازه زمانی صادرات میلگرد به لحاظ وزنی 3 درصد کاهش و به لحاظ ارزشی 12 درصد کاهش نشان می‌دهد. این اطلاعات نشانگر تغییرات متقابل در حجم و ارزش صادرات این دو محصول در دوره موردبررسی هستند.

در طول 9 ماه ابتدای سال 1401، حجم صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع در کلیتی به میزان 132 هزار تن اعلام شد. اما در دوره مشابه سال 1402، این حجم به 167 هزار تن افزایش یافته است، که نشان‌دهنده رشد 26.5 درصدی در حجم صادرات این محصولات در طول این دوره است. این افزایش قابل توجه به لحاظ وزنی نشان‌دهنده توسعه و پویایی در صنعت صادرات مقاطع فلزی در این مدت می‌باشد.

از نظر ارزشی نیز، صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع در این 9 ماهه ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، با 15.4 درصد افزایش، نشانگر ارتقاء قیمت و ارزش افزوده در بازار جهانی این محصولات است. این نتایج نشان از پویایی و رونق در تجارت و صادرات صنایع مرتبط با مقاطع فلزی در این دوره زمانی دارند.

در 9 ماه ابتدای سال 1401، صادرات نبشی، ناودانی و سایر مقاطع به مجموع 78 میلیون دلار اعلام شده است. در دوره مشابه سال جاری این عدد به 90 میلیون دلار ارتقا یافته، نشان از افزایش 15.4 درصدی در ارزش صادرات این محصولات در این دوره می‌باشد.

2

با توجه به آمار اعلامی توسط انجمن تولید کنندگان فولاد، حجم صادرات کل مقاطع طویل فولادی در 9 ماه ابتدای سال گذشته به مقدار 2 هزار و 138 تن بوده است و در همین دوره امسال به 2 هزار و 142 تن افزایش یافته است. این افزایش، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حاکی از رشد ملموس در حجم صادرات مقاطع طویل فولادی در سال 1402 می‌باشد، که به نسبت کمی برابر با 0.2 درصد است.

با این حال، در مقایسه با 9 ماه ابتدای سال 1401، ارزش صادرات کل مقاطع طویل فولادی که شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و سایر مقاطع است، در 9 ماهه سال جاری با 8.7 درصد کاهش مواجه شده است. این کاهش ارزشی ممکن است به تغییرات در قیمت‌ها یا ترکیب محصولات صادراتی اشاره داشته باشد و نشان‌دهنده تحولات در بازارهای جهانی مقاطع طویل فولادی در دوره مورد بررسی است.

در 9 ماهه ابتدای سال 1402، حجم صادرات فولاد میانی، که شامل بیلت، بلوم و اسلب می‌شود، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 7.6 درصد افزایش یافته است. از لحاظ ارزشی نیز، ارزش صادرات فولاد میانی در این مدت 4.9 درصد رشد داشته است. همچنین، صادرات آهن اسفنجی در 9 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه گذشته با 92.7 درصد افزایش حجم و با 140.8 درصد افزایش ارزش، افزایش قابل توجهی داشته‌اند. این افزایش‌ها نشان‌دهنده توسعه و رشد قابل توجه در صادرات این دو دسته اصلی فولاد به بازارهای جهانی در این دوره زمانی می‌باشد.

در 9 ماهه ابتدای سال 1402، صادرات گندله سنگ اهن و کنسانتره سنگ آهن نسبت به دوره مشابه سال گذشته، به لحاظ وزنی و ارزشی افزایش یافته است. صادرات گندله سنگ آهن با رشد 59.9 درصد و صادرات کنسانتره سنگ آهن با رشد فوق‌العاده 630.2 درصد در این مدت زمانی، نمایانگر افزایش چشمگیر در حجم و ارزش صادرات این محصولات به بازارهای جهانی است. ارزش صادرات زنجیره فولاد نیز در 9 ماهه سال 1402 به میزان 5.5 میلیارد دلار ارتقا یافته است. این افزایش نشانگر اهمیت و رونق صادرات زنجیره فولاد در این دوره زمانی است و به تحقق رقم قابل توجهی در ارزش صادرات این صنعت اشاره دارد.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار