| کد مطلب: ۱۰۷۹۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد

بررسی آمار تولید فولاد ایران در 7 ماه گذشته

در این مقاله به بررسی آمار تولید فولاد ایران در 7 ماه گذشته پرداخته شده است و در نهایت مقایسه ای بین تولید فولاد در سال های 1401 و 1402 انجام شده است.

بررسی آمار تولید فولاد ایران در 7 ماه گذشته

صنعت فولاد ایران به عنوان یکی از صنایع ارزآور جایگاه ویژه‌ای دارد و میزان تولید سالیانه آن تاثیر زیادی بر اقتصاد کشور می‌گذارد. تولید سالیانه فولاد ایران به دلیل تکمیل زنجیره فولاد برخی کارخانجات و توسعه واحدهای تولیدی رو به افزایش است و حتی بخشی از آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود. به عبارتی، تولیدکنندگان فولاد در ایران بستر لازم جهت تولید و صادرات محصولات فولادی را در اختیار دارند و نقش تعیین‌کننده‌ای را در بازارهای داخلی و خارجی ایفا می‌کنند. مناسب بودن قیمت آهن در کارخانه و در اختیار داشتن نیروهای فنی و مجرب را می‌توان از دلایل این موفقیت برشمرد. در اینجا، به بررسی آمار تولید فولاد ایران در 7 ماه گذشته پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

بررسی آمار تولید فولاد ایران در 7 ماه گذشته

گزارش آماری انجمن فولاد در 7 ماه گذشته نشان‌دهنده رشد تولید برخی از محصولات فولادی است. طبق این آمار، مصرف ظاهری فولاد میانی مانند اسلب، بیلت و بلوم به مرز 18 میلیون و 497 هزار تن در سال جاری رسیده است. 11 میلیون و 693 هزار تن آن به بیلت و بلوم تعلق دارد و مابقی که معادل 6 میلیون و 804 هزار تن است، مربوط به اسلب می‌شود. ضمنا، مصرف اسلب حدود 5.2 درصد افت داشته است و بیلت و بلوم هم رشد 4.5 درصدی داشته‌اند. به این ترتیب، وضعیت تولید بیلت و بلوم بهتر از اسلب است.

آمار تولید فولاد ایران ، نشان می دهد، مقاطع تخت و طویل فولادی نیز به ترتیب 3.7 و 0.5 درصد افزایش یافته‌اند. تولید تیرآهن، نبشی، ناودانی و دیگر مقاطع طویل مثبت بوده است؛ اما میلگرد حدود 2.2 درصد افت داشته است. مقاطع تخت فولادی نیز در محدوده 5 میلیون و 511 هزار تن ثبت شده‌اند. از این ظرفیت تولید، 1 میلیون و 4 تن به ورق پوششدار، 1 میلیون و 411 هزار تن به ورق سرد و 5 میلیون و 275 هزار تن آن به ورق گرم تعلق دارد. ورق گرم و ورق پوششدار در 7 ماه گذشته افزایش تولید داشته‌اند؛ اما تولید ورق سرد منفی بوده است.

آهن اسفنجی نیز که به عنوان متریال اصلی محصولات فولادی شناخته می‌شود، در 7 ماهه سال جاری حدود 5.4 درصد رشد داشته است. اکنون، ظرفیت تولید آن در مرز 22 میلیون و 112 هزار تن ثبت شده است. به‌طورکلی، تقویت توان تولید مواد و محصولات فولادی در ماه‌های نخست سال جاری اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا پروژه‌های ساختمانی و صنعتی معمولا در این برهه از سال انجام می‌شوند. کشور ما نیز در ابتدای سال جاری با چالش‌های متعدد مواجه شده است؛ اما با این وجود، تولید فولاد آن مثبت بوده است و محصولات کمی طبق صلاحدید تولیدکنندگان کمتر از قبل تولید شده‌اند.

مقایسه آمار تولید فولاد ایران در 7 ماه ابتدایی سال های 1401 و 1402

تا اینجا با آمار تولید فولاد ایران در 7 ماه ابتدایی سال 1402 آشنا شدید، حال نوبت به مقایسه آن با سال گذشته رسیده است. برای درک بهتر میزان تولید فولاد در دو سال اخیر جدول زیر را آورده‌ایم. این جدول، جزئیات تولید محصولات فولادی را در واحد هزار تن نشان می‌دهد:

عوامل موثر بر تولید فولاد

تولید فولاد ایران تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به در دسترس بودن مواد خام، انرژی مصرفی، برنامه‌های داخلی و برخی رویدادهای مهم سیاسی مانند اعمال تحریم‌ها اشاره کرد. تولیدکنندگان فولاد جهت تولید محصولات خود به مواد و نهاده‌های کلیدی نظیر سنگ آهن و زغال سنگ نیاز دارند. از آنجایی‌ که کشور ما دارای معادن سنگ آهن بزرگی است، مشکل خاصی در این زمینه ندارد؛ درصدی از سنگ آهن مورد نیاز کارخانجات فولادی نیز از کشور چین تامین می‌شود.

مبحث انرژی مصرفی کارخانه‌های فولادسازی نیز از دیگر عوامل موثر موجود است. در حال حاضر، بحران گاز و برق به معظلی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است؛ قطعی برق در تابستان‌ و کمبود گاز در زمستان‌ تاثیرات منفی بر زنجیره تولید فولاد گذاشته‌اند. سیاست‌های داخلی و خارجی نیز در طول تاریخ بر روند تولید فولاد ایران اثرات منفی و مثبت زیادی داشته‌اند. در صورتی که موارد ذکرشده تحت شرایط مناسبی قرار بگیرند، قطعا وضعیت تولید فولاد در کشور به صورت چشمگیری بهبود می‌یابد.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار