| کد مطلب: ۱۰۶۹۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد

هیمنه پوشالی صهیونیست‌ها

درست در روزی که اعلامیه بالفور از سوی وزیر خارجه وقت انگلیس در سال 1917 در خلال جنگ اول جهانی با اعلام حمایت دولت وقت بریتانیا از تشکیل یک دولت یهودی در سرزمین فلسطین منتشر شد؛ آتش جنگ و منازعه در منطقه روشنی گرفت.

این عملیات فلسطینی‌ها که «طوفان الاقصی» نامگذاری شده، یک شوک بزرگ به دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم اسراییل وارد کرد و بسیاری از شبه‌نظامیان مسلح فلسطینی را نیمه شب و در ساعات آغازین بامداد بالای سر نظامیان در اتاق خواب آنها رساند و دهها نفر از نظامیان و ژنرال‌های اسراییل به اسارت نیروهای فلسطینی درآمدند و این سوال پیش آمده که چگونه دستگاه‌های امنیتی موساد و شاباک و.. .اسراییل از انجام چنین حمله غافلگیرانه‌ای که بدون تردید نیازمند هفته‌ها و ماه‌ها زمینه‌چینی و طراحی است، بی خبر مانده و این گونه غافلگیر شده‌اند؟! بدون تردید حجم و گستردگی و تاکتیک استفاده شده در عملیات طوفان الاقصی علاوه بر اسراییل بسیاری از تحلیلگران و ناظران دیگر را نیز در بهت و حیرت فرو برده است.

انتشار گسترده ویدئوها و عکس‌های به اسارت درآمدن نظامیان اسراییلی در کنار تصاویر مربوط به حمله گروه‌های فلسطینی به شهرک‌های اسراییلی از طریق زمین ، هوا ، دریا در اراضی اشغالی، خفت و خواری بزرگی برای اسراییل به شمار می‌آید. هر یک از اسرای اسراییلی که در میان آنها حتی تا درجه ژنرال نیز وجود دارد، در آینده با هزینه‌ها و امتیازات گزافی با اسراییل معامله خواهد شد و با توجه به حساسیت رژیم اسراییل روی نظامیانش، دولت نتانیاهو مجبور خواهد بود از این پس در قالب زمین بازی طراحی شده از سوی محور مقاومت و گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی با آنها وارد معامله شود و گزینه‌های چندانی برای اقدام علیه گروه‌های مقاومت نخواهد شد؛ مگر حملات کور هوایی به منطقه نوار غزه. بازی هوشمندانه محور مقاومت در طراحی عملیاتی به ظاهر ساده اما در عین حال پیچیده که تا مغز استخوان حاکی از غافلگیری نیروهای اسراییلی است، در نوع خود در تاریخ مناقشات 8 دهه‌ای اسراییل با فلسطینی‌ها بی‌سابقه است. از همان سال اعلام تشکیل دولت یهودی در سال 1947، جنگ و درگیری بین اعراب و اسرائیل آغاز و در چهار دور جنگ اعراب و اسرائیل بخش مهمی از وضعیت تاریخی و اجتماعی منطقه خاورمیانه را شکل داد.

اتفاق اخیر در فلسطین اشغالی در سپیده‌دم چند روز گذشته به لحاظ تبارشناسی خروجی دهه‌ها منازعه، حملات رژیم صهیونیستی به جان هزاران مردم بی‌گناه مخصوصا کودکان فلسطین دارد. در واقع طوفان الاقصی پاسخی به سال‌ها تجاوز و تحریم‌های غیر بشر دوستانه از سوی صهیونیست‌ها است. اتفاقی که در محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان به عنوان بی‌سابقه‌ترین حمله نظامی به اسرائیل در طول حدود 8 دهه اخیر یاد شده است. مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که در اثر حمله موشکی گروه‌های مقاومت 800 نفر فعلا کشته شده و بیش از دو هزار و 616 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

حجم خسارت جانی و مالی در این حملات به حدی است که نتانیاهو از تعبیر جنگ یاد کرده است و اعلام کرده که در یک جنگ بی‌سابقه قرار گرفته‌ایم. در پاسخ به عملیات نظامی و هوایی حماس، رژیم صهیونیستی در اقدامی کور با استفاده از سلاح‌های مدرن شهروندان و افراد غیر نظامی در منطقه غزه هدف قرار داده است. براساس گزارش اعلامی تاکنون بیش از دو هزار و 900 فلسطینی ساکن در نوار عزه ک شهید و زخمی شده‌اند. قابل انتظار است که با ادامه درگیری‌های نظامی به خصوص با اعلام حمایت برخی از مدعیان حقوق بشر از رژیم صهیونیستی جان انسان‌های بی گناه بیشتری مخصوصا کودکان در نوار غزه گرفته شود.

لازم است جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی با رویکردی مسئولانه اجازه جنگ‌طلبی به صهیونیست‌ها را ندهند و متوجه این واقعیت باشند دیگر زمانه القای ترس و تهدید گذشته است و چه بسا امروز گروه‌های مقاومت با در نظر گرفتن همه جوانب موضوع تصمیم به عملیات همه‌جانبه و تمام عیار علیه اسرائیل گرفته‌اند. از این رو باید عمق تحلیل نسبت به دلایل اتفاقات اخیر در فلسطین اشغالی بالا رود و موضوع از این زوایه حیثیتی و هویتی دیده شود اینکه واقعا رزمندگان دلیر فلسطینی به دنبال احقاق حقوق حقه خویش‌اند. سال‌ها تجاوز و بلوکه کردن کمک‌های بشر دوستانه از سوی صهیونیست‌ها نتیجه‌اش حمله و دفاع از سرزمین و ناموسشان است.یک درس مهم دیگر 9 اکتبر این است که عنصر اصلی قدرت در ایمان، اعتماد و امید است و امروز ملت فلسطین با تکیه بر عنصر مقاومت و همدلی بر دستگاه‌های اطلاعاتی و نظامی اسرائیل غلبه یافته و ترس و هراس عمومی در ساکنان صهیونیست‌ها نسبت به آینده‌شان ایجاد شده است. شکست همینه اسرائیل با داشتن سلاح‌های مدرن جنگی و حمایت‌های پیدا و پنهان قدرت‌های غربی تداعی گر آیه شریفه «کَم مِن فِئَةٍ

قَلیلَةٍ غَلَبَت فِئَةً کَثیرَةً بِإِذنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصّابِرینَ" است. گروه حماس از سال 2006 در یک انتخابات کاملا مردمی سکان قدرت را در نوار غزه در دست دارد. این گروه اگر تا امروز توانسته در مسند قدرت باقی بماند بخش مهمش مردمی بودن این گروه و دفاع از آرمان فلسطین است. برای همین جریان مقاومت در فلسطین قدرتمندتر از هر دوران تاریخی دیگر است. هر گونه مجرا و مسیر صلح در فلسطین لاجرم در احترام به آرمان والای مردم فلسطین است و همه آزاده‌‌خواهان جهان ، مخصوصا کشورهای اسلامی و مسلمانان در این برهه زمانی خاص رسالت مهم و تاریخی دارند و پایگاه خبری ( پولیتیکو ) در تحلیلی با ‌اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب و به نقل از ایشان عنوان داشت:کشورهای مسلمان در حال عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل «بر روی اسب بازنده شرط می‌بندند» و افزود: اسرائیل «به دست مردم فلسطین و نیروهای مقاومت در سراسر منطقه ریشه‌کن خواهد شد». این پایگاه خبری اذعان داشت: همان‌طور که جهان اسلام انتظار دارد، سعودی‌ها نیز اسرائیل را به خاطر نبردهای اخیر تنبیه کرده‌ و در نهایت ‌اشغالگری اسرائیل را مقصر می‌دانند

 

*امیرمحمودگودرزی

تحلیلگر سیاسی و امنیتی

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار