| کد مطلب: ۱۰۶۸۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد

غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با «آرمان ملی»:

انتخابات مجلس مانند دوره گذشته خواهد بود

مهم‌ترین رویداد سیاسی سال‌جاری بدون شک انتخابات مجلس دوازدهم خواهد بود و از ماه‌ها پیش همه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی کشور تلاش خود را به کار گرفته‌اند که بتوانند همه شرایط را برای برگزاری انتخاباتی خوب و باشکوه مهیا کنند.

انتخابات مجلس  مانند دوره گذشته خواهد بود

این در حالی است که با وجود همه تلاش‌‌ها برای برگزاری یک انتخابات با مشارکت بالا، اما شواهد و قرائن فعلا نشان می‌دهد که نباید منتظر انتخابات پرشوری باشیم چرا که بخشی از جامعه نگاه چندان مثبتی به مساله انتخابات پیش‌رو ندارد. این مساله نیز منبعث از عملکردهای ناموفق دولت به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی جامعه است که موجبات کاهش محسوس سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به روندها و عملکردهای موجود را فراهم آورده است. از طرفی شاید این انتظار می‌رفت که مجموعه حاکمیت و دستگاه‌های مسئول از کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس 98 و ریاست جمهوری 1400 درس گرفته باشند و شرایط را برای تحقق مطالبات جامعه و اقناع افکار عمومی برای ترغیب مردم در جهت حضور در انتخابات آماده کنند. اما روند عملکردها طی ماه‌های اخیر و اظهار نظرات این مهم را نشان داد که گویا عزمی برای تحقق مطالبات وجود ندارد و گویی اینکه همان رویه 2 انتخابات پیشین در انتخابات پیش‌رو نیز در پیش گرفته خواهد شد. حال اینکه از انتخابات مشارکتی هم سخن به میان می‌آید به نظر صرفا برای حفظ شرایط شکلی انتخابات است. اگر نه اینکه با پیش ثبت‌نام فضا از بسیاری از چهره‌های سیاسی برای حضور در انتخابات گرفته شود و حتی پس از ثبت‌نام نیز بازهم شاهد ردصلاحیت‌هایی  باشیم نشانی از یک انتخابات رقابتی و مشارکتی نخواهد داشت. گرچه بسیاری معتقدند که فضای انتخاباتی در کشور در یکماه یا چند هفته پایانی منتهی به انتخابات در کشور ایجاد می‌شود؛ اما واقعیت این است که اگر در آن زمان نیز برخی اقدامات در جهت حل برخی مسائل انجام شود بازهم شاید بخشی از مردم به انتخابات متمایل شوند و کسر قابل‌توجهی به‌ویژه قشر خاکستری پای صندوق رای نیایند. حال باید دید که در ماه‌های آتی چه اتفاقاتی در سپهر سیاست ایران معطوف به انتخابات رقم خواهد خورد.

 

*دلایل عدم حضور مردم

 

یک فعال سیاسی اصلا‌ح‌طلب در ارتباط با انتخابات پیش‌رو و حضور مردم اظهار داشت: انتخابات پیش‌رو تحت تاثیر چند مساله است. نخست مساله معیشتی مردم که دولت رئیسی نتوانسته شرایط معیشتی مردم را سامان بخشد. نکته دوم مربوط به اتفاقات سال گذشته است که به‌نظر می‌رسد  برخی همچنان نسبت به آن مساله داشته باشد و می‌شد در خصوص آن برخورد بهتری هم صورت گیرد. غلامعلی رجایی در خصوص مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات به «آرمان ملی» گفت: اما امروز در خصوص انتخابات صرفا بحث اصلاح‌طلبان مطرح نیست. چرا که اصلاح‌طلبان رای معینی از جوانان و روشنفکران دارند، اما رای خاکستری است که معمولا تعیین‌کننده پیروز اصلی است که غالبا سمت اصلاح‌طلبان بود که به‌دلیل مشکلات معیشتی و مسائل دیگر در انتخابات پیشین حضور کم فروغی داشتند. وی افزود: البته شاید با برخی تحرکات و اقدامات در جهت ترغیب مردم به حضور در پای صندوق‌های رای آرای خاکستری نیز تا حدی در انتخابات حاضر شوند. اما من معتقدم انتخابات مثل دوره‌های قبل کم‌فروغ خواهد بود .

*شورای نگهبان سعه‌صدر داشته باشد

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسان در خصوص انتخابات و شرایط بالا رفتن مشارکت اظهار داشت: برای بالارفتن مشارکت، نهادهای مختلف کشور مأموریت دارند؛ هم دولت به‌صورت جامع و هم وزارت کشور هم به‌صورت خاص. همچنین شورای محترم نگهبان و دستگاه‌های نظارتی و… می‌توانند بسیار مؤثر باشند در اینکه مردم احساس کنند یک انتخابات آزاد رقابتی قدرتمند پیش‌رو دارند و باید گفت اینجا مساله اجرای دقیق قانون، بسیار مهم است. محمدرضا باهنر گفت: من معتقدم در اینجا باید شورای نگهبان کمی با سعه‌صدر برخورد کند. وی ادامه داد: متأسفانه برخی از عزیزان سیاسی همفکری می‌کنند که رقبای خود را با قدرت شورای نگهبان از صحنه خارج کنند در حالی‌که رقیب باید با رقابت و پای صندوق رأی برد و اگر قرار باشد رقبا را بگیرند و دست و پایش را ببندند، این بردن و پیروز شدن معنا ندارد. باهنر در خصوص پیش‌بینی از آمار مشارکت مردم بیان کرد: به عملکرد شورای نگهبان و وزارت کشور بستگی دارد. همچنین رسانه‌ملی می‌تواند در این کار مفید باشد تا آدم‌های صاحب‌نظر مختلف را به رسانه‌ملی بیاورد، میزگرد بگذارد، مباحثه و مناظره بگذارد و جریانات مختلف سیاسی در برنامه‌ها شرکت بکنند. همین‌طور احزاب و فعالان سیاسی و گروه‌های سیاسی می‌توانند نقش داشته باشند و لازم است همه گروه‌های سیاسی و حتی آنهایی که منسوب به اصلاح‌طلبی هستند بیایند پای صندوق‌های رأی تا رقابت پای صندوق‌های رأی شکل بگیرد وگرنه در پای خیابان‌ها رقابت نیست بلکه جنگ است. نماینده ادوار مجلس اظهارکرد: طبیعی است که نتیجه انتخابات هم برایمان مهم است و دوست داریم که اکثریت آن در مجلس دوازدهم در اختیار جریان اصولگرایی باشد، اما حتما اگر یک اقلیت اصلاح‌طلب قدرتمند در مجلس داشته باشیم آن‌ را می‌پسندیم و قبول داریم و دوست داریم که این اتفاق بیفتد. به‌عنوان یک فعال سیاسی می‌گویم که علاقه‌مند هستیم که اکثریت مجلس دوازدهم نصیب اصولگراها بشود اما من با یک اختلاف نسبت به بقیه اصولگراها دوست داریم یک اقلیت قدرتمند اصلاح‌طلب هم در مجلس باشد. این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص مواضع اخیر سیدمحمد خاتمی گفت: واقع قضیه این است که آقای خاتمی باید کمی رعایت بکند. قطعا در حرف‌ها حرف منطقی پیدا می‌شود که حتما این‌طور است. اما زمانی‌که همه حرف‌ها را در کنار هم قرار می‌گیرد ممکن است که دشمن سوءاستفاده کند و شاید آقای خاتمی هم قصدشان این نباشد. بنابراین خطاب من به آقای خاتمی این است که کاری با نیت سخنان ایشان ندارم ولی ایشان باید دقت کنند که مخاطب چه چیز از سخنان شما برداشت می‌کند؛ اینکه بخواهیم برخی سخنان را رادیکالیزه بکنیم ۴۰ سال سابقه انقلاب نشان می‌دهد که اینگونه مسائل مشکلات را حل نمی‌کند.

منبع : آرمان ملی
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار