| کد مطلب: ۱۰۶۸۱۰۱
لینک کوتاه کپی شد

آیت‌الله مسعودی خمینی:گشت ارشاد بداند معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

جریان حذف و خالص‌سازی به حوزه رسیده است

آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، صریح و بدون تعارف سخن می‌گوید.

جریان حذف و خالص‌سازی به حوزه رسیده است

چه وقتی درباره حجاب صحبت می‌کند و با انتقاد از روش‌های امر به معروف، تاکید دارد که «حجاب باز زور درست نمی‌شود» و «گشت ارشاد نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟» چه زمانی‌که روی سخنش با مسئولان است و گلایه‌مند می گوید: «همین که مردم بی‌تفاوت شده‌اند بدترین ضربه است» وی گفت: من اگر یک خانم  بی‌حجاب ببینم به او می‌گویم که؛ خانم! تو یک خانم باوفا و باصفایی هستی، تو یک خانم خانه‌دار و بچه‌دار هستی. من از شما تقاضا و التماس می‌کنم که این وضعیت این‌طوری خوب نیست. به آنجا نمی‌روم که بگویم: ای خانم! این چه وضعیتی است؟ خجالت‌بکش. خب متفاوت است. آقا! ما از قدیم شنیده‌ایم که بنشین و بفرما و بتمرگ یک معنا دارد. اما چه تفاوتی دارد؟ بفرما، بنشین یا بتمرگ. هر سه به یک معناست. اما اگر به یک نفر گفتند: بتمرگ. می‌گوید: خودت بتمرگ. اگر گفتند: بفرما. می‌گوید: چشم، انجام می‌دهیم. این تفاوتش است. ما نباید این‌قدر بفهمیم؟ گشت ارشاد ما نباید این‌قدر بداند که معنای بنشین، بفرما و بتمرگ متفاوت است؟

*نگاه افراطی غلط است

 خبر آنلاین نوشت آیت‌الله خمینی در واکنش به اینکه «می‌خواهم بدانم که نگاه‌های افراطی و حذف‌آمیز این جریان خالص‌ساز به مقوله‌هایی مثل حجاب، آزادی‌های اجتماعی و این مسائل، چقدر در دین‌گریزی نسل جدید مؤثر بوده و باید چه کرد که این نسل جدید پیوند بیشتری با دین بگیرد؟» اظهارکرد: «نه اسلام، نه قرآن و نه هیچ‌کسی نمی‌خواهد با زور کسی را انسان و آدم و مسلمان کند، با زور معنایی ندارد. من دست و پای شما را بگیرم و بگویم که؛ تو باید این را بگویی. این‌طور نیست. اسلام همیشه با منطق حرف می‌زند، اگر ما منطق حجاب را برای خانم‌ها بیان کنیم. همه بیان کنند که حجاب این نیست که فکر کنید من می‌خواهم کسی را محدود کنم. حجاب بایستی برای خود شخصیت ایشان درست انجام شود و من معتقدم که اگر چنان‌چه ما حجاب را از قرآن و روایات و ائمه(ع) بیان کنیم، ۸۰ درصد از مردم می‌پذیرند، در همه جا هم همین‌طور است که ۲۰ درصد از مردم نپذیرند. بالاخره ما زور که نمی‌توانیم بگوییم. حجاب را هم با زور نمی‌توانیم درست کنیم. باید به این خانم بفهمانیم که این حجاب برای شما شخصیت است، نه این‌که برای شما محدودیت باشد. محدودیت به این معناست که شما را در یک حبس‌خانه بگذاریم و حبس کنیم. نه، بیرون بیا و برو ولی یک کاری کن این جوانی که دارد رد می‌شود به شما نگاه نکند و در فکر او وضعیت بدی ایجاد نشود. شما خانمی که با این وضعیت بیرون می‌آیی، هر جوانی که شما را می‌بیند، یک افکار دیگری برای او پیدا می‌شود. این نباید پیدا شود. شما خانم هستید، برای زندگی بچه‌هایت هم باید خودت را حفظ کنی و بچه‌هایت را بزرگ کنی. اسلام هم هیچ‌گاه زور نمی‌گوید، اما منطق دارد و با منطق می‌گوید که؛ شما بایستی حجاب داشته باشید.»

 

*اقدام گشت ارشاد اشتباه بود

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که «این جرم‌انگاری‌هایی که در مورد جحاب هست چقدر می‌توانند در هدایت جامعه تأثیر داشته باشد؟» توضیح داد: «همین خانمی که گرفتند، چقدر برای ما مشکلات ایجاد کرد؟ چرا باید این کار را بکنیم؟ به او اخطار می‌کردید و می‌گفتید که شما یک خانمی هستید که بایستی حجاب داشته باشید و حجاب هم به درد این کار تو می‌خورد. اگر هم می‌گفت که نه، نمی‌خواهم. باید او را رها کنند و بروند. بعد در منزل و خانه‌اش با او صحبت کنند. اصلا به طور کلی این کار، کار اشتباه و غلطی بود که ما انجام دادیم.» وی سپس در واکنش به اینکه «گشت ارشاد را می‌فرمایید؟» گفت: «بله هر کسی که بود.» وی با بیان اینکه خالص‌سازی به حوزه رسیده است، به لاریجانی اشاره کرد و افزود: «من با هیچ‌کسی رفیق نیستم اما مثلا بایستی آقای لاریجانی را به طور کلی کنار بگذاریم؟ آقا لاریجانی چند سال به این مردم خدمت کرده و خدمت خوبی هم کرده است، ما باید همه را یکسان ببینیم. ما نباید چون این آقا رفیق من است و چون با من خوب است، او را ۱۰۰ درصد بزرگ کنیم و چون او با من خیلی رفیق نیست، او را کنار بگذارم. وی همچنین گفت: ما باید آقای هاشمی رفسنجانی را رد می‌کردیم؟ آقای رفسنجانی از کسانی بود که از ابتدای انقلاب و قبل از انقلاب با امام بود و بعدش هم، تا زمانی‌که رفت. ما باید چنین کسی را رد کنیم؟

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار