| کد مطلب: ۱۰۶۷۵۹۲
لینک کوتاه کپی شد

از اخراج اساتید و انتخابات نهادهای مدنی تا تاثیرگذاری بر انتخابات

خالص‌سازی در قالب حاکمیت یکدست

محمد مهاجری در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی» تاکید کرد: خالص‌سازی با روش تازه‌تری ادامه پیدا خواهد کرد.

خالص‌سازی در قالب حاکمیت یکدست

آرمان ملی- حمید شجاعی: انتخابات مجلس در سال 98 نوعی استارت برای شکل‌گیری حاکمیت یکدست در جامعه بود تا ارکان انتخابی و انتصابی صرفا در اختیار یک تفکر واحد و جریان سیاسی قرار گیرد تا بتوانند اهداف و منویات خود را آنطور که می‌خواهند پیش برده و پیاده کنند. همین رویه نیز در گام اول اتفاق افتاد و پس از برگزاری انتخابات حداقلی مجلس یازدهم که با کاهش مشارکت مردم همراه بود، کنار گذاشتن اصلاح‌طلبان و در نهایت پیروزی اصولگرایان در زمین بدون رقیب مجلس تماما اصولگرا شکل گرفت. اما این پایان کار نبود و  به رغم فاصله دو ساله تا گام بعدی یعنی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم ؛ اما از همان زمان برنامه‌ریزی‌ها برای برداشتن دومین گام و فتح دومین کرسی انتخابی شروع شد و نهایتا 2 سال بعد نتیجه خود را در آوردگاهی همچون انتخابات خرداد 1400 نشان داد که مطابق خواسته‌شان در قالب خالص‌سازی و ردصلاحیت؛ انتخاباتی با مشارکت پایین مردم شکل گرفت و در نهایت گام دوم نیز با پیروزی از پیش تضمین شده برداشته شد. با این حال پس از 1400 که حاکمیت یکدست مطلوب اصولگرایان و تندروها شکل گرفت نیز امید می‌رفت که شاید شرایط نسبت به گذشته بهبود یابد؛ اما گذشت چند ماه کافی بود تا مشخص شود قرار نیست روند امور سیر صعودی داشته باشد بلکه برنامه به نحو دیگری است. نگاهی به عملکرد اقتصادی دولت، کارکرد مجلس در مسائل مختلف از ماجرای طرح صیانت گرفته و تا این آخری لایحه حجاب که با انتقادات بسیاری نیز مواجه شده نشان می‌دهد که سیستم حاکمیت یکدست از همان ابتدا نیز امید چندانی به موفقیتش نبود و عملکردهای ماه‌ها و سال‌های بعد نشان داد که این گفته بی دلیل نیست.

البته گویا روند خالص سازی که در دو انتخابات از آن بهره برده شد پس از انتخابات نیز همچنان در حال اجراست و انگار در سومین انتخابات یعنی مجلس دوازدهم نیز به کار گرفته شود. حتی شرایط به نحوی پیش رفته که شاهد این خالص سازی در ساحت علم و دانشگاه‌ها نیز هستیم و پاکسازی و خالص سازی‌ها در دانشگاه‌‌ها نیز با حمایت‌هایی همراه و انجام شده و می‌شود. جالب اینکه این جریان اساسا جایگاه چندانی نیز برای نگاه و نظر مردم قائل نیست.  با این حال آنچه که مسلم است تمامی این مسائل و کاستی‌‌ها را مردم از چشم  مجموعه حاکمیت می‌بینند و اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نیز از این منظر خدشه دار می‌گردد. لذا برای بازیابی و  ترمیم و احیای اعتماد مردم باید هر چه زرودتر از این دست رویه‌ها و روش‌های محدود کننده فاصله گرفت تا کشور نیز بیش از این متحمل زیان نگردیده و رو به توسعه و پیشرفت حرکت کند.

*جریان خالص‌ساز صدمات زیادی به کشور وارد می‌کند

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص پروژه حاکمیت یکدست و پیاده‌سازی اهداف و منویات آن اظهار داشت:‌ این پروژه در حال به نتیجه رسیدن است. یعنی این پروژه خالص سازی که از سال 98 شروع شد و در سال 1400 با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد و در اخراج  برخی اساتید هم به شکل دیگری خود را نشان داد در انتخابات نهادهای  صنفی مثل سازمان نظام پزشکی، سازمان نظام مهندسی، سازمان نظام روانشناسی و اخیرا سازمان نظام پرستاری انجام شد نشان می‌دهد که این جریان خالص‌سازی جریانی برنامه ریزی شده از سال‌های قبل است و قرار است سال‌ها ادامه پیدا کند و تا زمانی که در مقابل این اسب سرکش یک نیروی مقتدر قرار نگیرد تبعا ادامه پیدا خواهد کرد و در انتخابات مجلس نیز این جریان خالص‌سازی یا حاکمیت یکدست با یک روش تازه‌تری ادامه خواهد یافت.  محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت:‌ افرادی که در فضای سیاسی فعال هستند چاره‌ای ندارند جز اینکه این فرآیند را افشاگری کنند و تلاش کنند که این اتفاق نامیمون به تحقق کامل نرسد.  وی تصریح کرد: این جریان حتما دچار اختلافات درون تشکیلاتی خواهد شد و جنگ قدرت با شدت و حدت ادامه پیدا خواهد کرد. اما صدمات زیادی به فضای سیاسی کشور وارد می‌کنند که جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

*سیاست‌ورزی تعامل ملتمسانه با صاحبان قدرت نیست

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص یکدستی ارکان حاکمیت در انتخابات پیش رو و احتمال افزایش اختلاف‌ها بین نیروهای خودشان اظهار داشت: ‌برخی می‌گویند حکومت اسلامی  یک برنامه‌ای دارد، درست است که انتخابات و مردم برای  آن اهمیت دارد، اما نباید انتخابات باعث شود که اصول اساسی مورد نظر دستخوش تغییر و تشکیک شود. این روش از سال ۹۸ اجرائی شده. حالا شماهر چقدر بگوئید بد است،  مخرب است، مردم این را می‌گویند ما چنین نظری داریم ، اثر ندارد. حکومت به این بایدها و نبایدها و نصایح و دلسوزی وقعی نمی‌گذارد.  برخی به این جمع بندی رسیده‌اند که حاکمیت دوگانه برچیده شود و در درون نظام تنش وجود نداشته باشد. محمد نعیمی‌پور در خصوص کنار گذاشتن اصلاح طلبان و محدود شدن فعالیت آنها گفت:‌ یک اشکالی در کار ما اصلاح‌طلبان و هواداران اصلاح طلبی وجود دارد که ظاهراً نمی‌توانیم مشی خود را تغییر دهیم. ادبیات سیاسی را متحول کنیم و نحوه استدلال و حتی گفتمان را تغییر دهیم. لذا همیشه و مکرر از طرف اصلاح طلبان از حکومت سؤال می شود، چرا استصواب در انتخابات اعمال می‌شود؟ و حاکمیت هم بارها و به انحاء مختلف می‌گوید اجازه نمی‌دهم نااهلان در ارکان حکومت راه پیدا کنند. از نظر آنها بخش عمده‌ای از خط امامی‌ها و اصلاح طلبان نااهل هستند!؟

وی افزود:  زمان کلی گویی، تخریب وجهه رقبای سیاسی و تولید امواج سیاسی گذاشته است. دیگر این باور  کمرنگ شده که با تغییر افراد در مسئولیت‌ها، اوضاع کشور بهبود پیدا می‌کند. معتقدم هنوز توان بالقوه در سطوح استراتژی، سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و خط مشی گذاری در میان اصلاح طلبان جوان ، میانسال و سالخورده وجود دارد از آن مهم‌تر این است که اکثریت جامعه ایران و ایرانیان در همه رده های سنی و شغلی خواهان اصلاح امور کشور هستند و انتظار رشد، پیشرفت و شکوفائی ایران عزیز را دارند. نعیمی پور بیان کرد: واقعیت‌های قدرت سیاسی و تمسک به منطق قدرت را نمی‌توان نادیده گرفت. اصرار و تاکید بر یک مشی و روشی سیاسی و پایمردی در مواضع سیاسی و ارزشی، راهگشا نیست. معتقدم اگر هدف اصلی و کانونی ما ایران باشد، سیاست ورزی محور اصلی فعالیت سیاستمداران می‌شود. برای برقراری قدرت و سیاست مطلوب و جدید و نوظهور ضروری است، پی‌ریزی و بنیان‌های مستحکم تاسیس و احداث کرد تا دوام پیدا کند. سیاست ورزی، سازشکاری نیست، حتی تعاملی ملتمسانه با صاحبان قدرت نیست.

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار