| کد مطلب: ۱۰۶۶۸۲۹
لینک کوتاه کپی شد

نگرانی مسئولان سابق از تصمیمات تازه! واعظی: حرمت دانشگاه را حفظ کنید / عارف: مراقب کاهش نیروی انسانی توانمند باشید

آرمان ملی : اخراج اساتید موضوعی نبود که به راحتی فراموش شود، برخی، تبعات این اقدام را دراز مدت می‌دانند و معتقدند این ضربه به علم و دانش کشور است.

نگرانی مسئولان سابق از تصمیمات تازه! واعظی: حرمت دانشگاه را حفظ کنید / عارف: مراقب کاهش نیروی انسانی توانمند باشید

اخراج اساتید مختص دولت رئیسی نیست و پیش از او و در دولت‌های قبلی هم اساتید به دلایل مختلف اخراج می‌شدند مانند دولت احمدی‌نژاد که تعدادی از استادان دارای رویکرد متفاوت با دولتمردان کنار گذاشته شدند. البته احمدی‌نژاد پس از دولتش متوجه این اشتباه شد و در سال 1400 گفته بود: «شنیده‌اید که استاد دانشگاه چند ده‌ساله را اخراج می‌کنند! آقای فاضلی، آقای اباذری، آقای امیدی را اخراج می‌کنید!؟ آیا اگر همه استادان دانشگاه و همه معلمان اخراج شوند، کار شما درست می‌شود؟ مشکل شما حل می‌شود؟ ماندگار می‌شوید؟ قبل از انقلاب، امام در پاریس صحبت کردند و گفتند در جمهوری اسلامی که ما می‌خواهیم درست کنیم، حتی کمونیست‌ها هم آزادند که نظرات‌شان را بیان کنند، در دانشگاه به آن‌ها کرسی می‌دهیم که بیایند و حرف‌هایشان را بزنند. حالا اینها که کمونیست نیستند، اخراج‌شان می‌کنید، کمونیست هم باشند نباید اخراج‌شان کنید.» اما درباره اخراج اساتید در دولت خودش سکوت کرد. مشخص نیست، آیا رئیسی هم چند سال دیگر درباره برکناری اساتید برجسته سخنی می‌گوید یا نه.

   برخی اساتید نسبت به آینده خود اطمینانی ندارند

روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت سابق با اشاره به اخراج  برخی از اساتید دانشگاه می‌گوید: وزیر علوم و دولت باید به میدان بیایند و اجازه ندهند در آستانه باز شدن دانشگاه‌ها و شرایطی که در حال حاضر داریم، بدان دامن زده شود. وی معتقد است، وزارت علوم از ابتدا نباید اجازه می‌داد که کار به اینجا کشیده شود. همچنین نباید اجازه می‌داد برخی از رسانه‌های طرفدار دولت این چنین به اساتید اخراج شده پرخاش کنند. به نظر من، وزارت علوم باید حامی اعضای هیات علمی باشد و باید بیشتر از دیگران در دولت و بیرون دولت بایستد که این آرامش در دانشگاه‌ها ایجاد شود و فضای تحصیل و آموزش امن شود. با توجه به شرایط اقتصادی کشور و انتخاباتی که در پیش داریم، همچنین تلاش‌هایی که در خارج از کشور صورت می‌گیرد که اوضاع ایران را طور دیگری جلوه دهند قاعدتاً باید روی همبستگی اجتماعی و نزدیک کردن اقشار مردم به یکدیگر و به‌ویژه گروه‌های مرجع مانند اساتید و معلمان تلاش بیشتری صورت بگیرد. اینکه ۱۵ هزار نفر از اساتید انقلابی را جایگزین و اساتید را اخراج کنند قطعاً موجب ناامنی شغلی میان هیات علمی دانشگاه‌ها خواهد شد و علاوه بر گسترش مهاجرت، موجب کاهش کیفیت سطح آموزش خواهد شد. واعظی گفت: متأسفانه اساتید نسبت به آینده خود هیچ اطمینانی ندارند. دانشگاه و اساتید برجسته نقش مهمی در توسعه کشور و حل مشکلات کشور دارند. در نتیجه باید تلاش کنیم تا این آرامش در دانشگاه حفظ شود. آرامش برای آموزش و تحصیل اهمیت بسزایی دارد. قطعا شرایط به‌وجود آمده دربرهم زدن آرامش فضای دانشگاه‌ها تاثیرگذار است. طبیعی است که افراد تحصیل‌کرده و اساتید در ارتباط با سیاست‌ها و عملکرد دولت و قوای دیگر نظرات همسویی نداشته باشند. اخراج و حذف آنها راه حل مناسبی نیست، بلکه باید نظرات مخالفان را شنید و با آنها گفت‌وگو کرد. اکثر اساتید ما به دنبال توسعه، پیشرفت، سرافرازی ایران هستند و اگر انتقادی دارند از سر دلسوزی است. وی با بیان اینکه قطعاً با این کار جو دانشگاه آرام نمی‌شود و آثار منفی به دنبال دارد، اظهارداشت: امسال، سال انتخابات است. در حال حاضر در خارج تلاش زیادی دارند تا به نوعی افکار را به سمت و سویی ببرند تا در آستانه ماه‌های منتهی به انتخابات قدری شرایط از آرامش بیرون بیاید. ما نباید کاری انجام بدهیم که این افراد بتوانند روی این موج سوار شوند. واعظی معتقد است: «با این کار صورت مسأله پاک نمی‌شود. مگر انتقاد کردن بد است؟» وی در پاسخ به این سوال که با این اقدام اخیر احتمال دارد دوباره شاهد  اتفاقاتی همچون سال ۱۴۰۱ باشیم؟ گفت: «ان‌شاا... این طور نشود و علائم گسترده به آن معنا نمی‌بینم که همانند سال گذشته باشد. ولی این اقدامات نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد و این نارضایتی‌هایی که هر چه تعداد آن افزایش یابد، نافرمانی‌های مدنی نیز افزایش می‌یابد به نظر من، حاکمیت و دولت باید حرمت دانشگاه که متشکل از اساتید و دانشجو است را حفظ نماید. در غیر این صورت با اینگونه نگاه‌ها و برخوردها، قطعا اتفاقاتی که در آینده خواهد افتاد به ضرر کشور خواهد بود.» وی گفت: معنای خوبی ندارد که موضوع مربوط به وزارت علوم توسط وزارت کشور مطرح شود.

 

*عارف هشدار داد

از سوی دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با هشدار درباره کاهش نیروی انسانی توانمند مورد نیاز کشور تاکید کرد که اقدامات مناسب برای جذب و نگهداشت جوانان و متخصصان باید انجام شود. محمدرضا عارف با اشاره به افزایش چشمگیر حجم تهدیدات و حملات سایبری در سال‌های اخیر، اظهار کرد: ضروری است موضوع آگاهی‌رسانی و آموزش مداوم امنیت سایبری در سطح سازمان‌ها و ادارات دولتی و همچنین کسب‌وکارهای بخش خصوصی بیش از پیش مد نظر قرار گیرد و مدیران ارشد سازمان‌ها نیز استفاده از توانمندی شرکت‌های بخش خصوصی حوزه افتا (امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) را به عنوان «اپراتورهای امنیتی»، به عنوان یک راهکار عملی برای اقدامات ضروری در جهت ارتقای امنیت سایبری واحدهای تحت مدیریت خود، بدانند. عارف، با تاکید بر تقویت منابع لازم برای ارتقای کیفی و کمّی تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌های بنیادین حوزه افتا به عنوان یک حوزه راهبردی در کشور، بر ضرورت توجه به طراحی و اجرای روش‌های اصولی برای مهارت آموزی، تربیت، جذب و نگهداشت نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های دفاع سایبری، امنیت شبکه‌ها، امن‌سازی سامانه‌های اطلاعاتی و کنترل صنعتی تاکید کرد و افزود: عدم توجه جدی به این فعالیت‌ها، رشد صنعت افتا و دستیابی به توسعه امن و کارآمد فناوری‌ها در بخش‌های وسیعی از صنایع و خدمات مورد نیاز کشور را تقریباً غیرممکن خواهد کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار