تابستان پر تصادف
آرمان ملی – گروه اجتماعی: ابتدای بامداد جمعه، بیست و هشتم شهریورماه، تصادف یک دستگاه اتوبوس با تریلی در کیلومتر65جاده نیریز - سیرجان، گزارش شد.

حادثهای که منجر به مصدومیت 28نفر شد. جاده کرمان یکی از پر تلفاتترین جادههای ایران در زمینه تصادفات جادهای است. متاسفانه شهریورماه از پرتصادفترین ماههای سال است. با وجود همه هشدارهایی که به رانندگان داده میشود، باز همچنان شاهد تلفات پرتعداد در جادههای ایران هستیم. به طوری که امسال، تنها در 18روز نخست شهریور امسال، 700نفر در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادند. شاید این حجم از تصادفات جادهای در هر گوشهای از دنیا اگر رخ میداد، مسئولان با جدیت بیشتری به دنبال رفع و کاستن آن بودند. اما در ایران تنها آمارها اعلام میشود و در نهایت پویشهایی نیز شکل میگیرد، اما همچنان نه خبری از اصلاح وضعیت جادهها است و نه خودروهای داخلی با نظارت بیشتری تولید میشوند و نه رانندگان با لزوم رعایت بیشتر قوانین و توجه متمرکزتر به رانندگی، در کاستن از میزان حادثه برای خود و عزیزانشان نقش دارند. حالا تنها اقدامی که صورت میگیرد، امیدواری مسئولان است که با پایان یافتن ماه شهریور و بازگشایی مدارس و آغاز سال جدید تحصیلی، به مقدار قابل توجهی از حجم سفرها کاسته شود که در نهایت منجر به کاهش تصادفات خواهد شد. اما متاسفانه تصادف این آخرین جمعه شهریور، هرچند مصدوم جدی نداشته است، اما بازهم زندگی 28 نفر را در روزهای پایانی تابستان، با مشکلات و چالشهایی مواجه کرده است.
اما متاسفانه این تنها تصادف جادهای آخرین جمعه تابستان نبوده است، در محور فیروزکوه نیز یک تصادف زنجیرهای رخ داده است که منجر به مصدومیت 9نفر شد. این تصادف نیز در ساعت دو بامداد، در تونل امینآباد، محور فیروزکوه، تهران رخ داده است و مصدومان به بیمارستان امام خمینی منتقل شدند. هرچند هردو این تصادفات تلفات جدی نداشته است، اما همین آمار در تنها یک روز، میتواند ناشی از بحران حوادث رانندگی در جادههای ایران باشد، که با توجه به اینکه چالش چندوجهی است، نیازمند توجهی بیشتر از مسئولان تا رانندگان است. اما متاسفانه تنها در دوبازه زمانی که تصادفات افزایش مییابد، تنها آماری داده میشود و لزوم بررسی چالشها مطرح میشود و باز فراموش میشود و همچنان شاهد کشتههای قابل توجه و مصدومان در جادههای ایران هستیم. تعداد 37 مصدوم، آن هم تنها در دو تصادف جادهای، حاکی از بحران حوادث جادهای در ایران است، که آنگونه که باید، جدی گرفته نمیشود.
اتوبوسهای بین شهری با سرعتی بسیار زیاد در جادهها تردد میکنند، رانندگان اغلب ساعتهای طولانی در شبانه روز کار میکنند و چشمشان به جادهها دوخته شده است و کمتر از آنچه باید استراحت میکنند، که همین مساله خود سبب ساز بروز حادثه میشود. برخی از شرکتهای اتوبوسرانی از مسافران نظرخواهی میکنند، که مسلما بهتر است مسافران گزارش رانندگانی را که در هنگام سفر با سرعتی بسیار بیشتر از مجاز رانندگی میکنند را بدهند، تا با رانندگان برخورد شود. هرچند اگر برخورد جدی با آنها صورت میگرفت، تا امروز شاهد این حجم از تصادفات جادهای بهخصوص در جادههای پر رفت و آمد نبودیم.
28مصدوم تنها در یک حادثه
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان فارس از مصدومیت ۲۸ نفر بر اثر تصادف اتوبوس مسافربری و تریلی در جاده نیریز ـ سیرجان خبر داد و گفت: این حادثه بامداد ۲۸ شهریور رخ داد و نیروهای امدادی هلالاحمر در محل حاضر شدند.
مهدی خوبیار اعلام کرد: ساعت ۲:۱۵ بامداد جمعه ۲۸ شهریور، گزارشی از وقوع تصادف یک دستگاه اتوبوس با یک تریلی در کیلومتر ۶۵ جاده نیریز ـ سیرجان، از اورژانس به هلال احمر اعلام شد. یک تیم تخصصی از نجاتگران هلال احمر نیریز با آمبولانس به محل حادثه اعزام شد. پس از رسیدن تیم امدادی و انجام ارزیابی اولیه مشخص شد که این حادثه منجر به مصدومیت ۲۸ نفر شده است.
وی با اشاره به جزئیات عملیات امدادرسانی بیان کرد: نجاتگران پس از ایمنسازی صحنه، اقدام به تثبیت وضعیت، رهاسازی مصدومان محبوسشده و ارائه کمکهای اولیه کردند. در ادامه، مصدومان با همکاری نیروهای اورژانس و آمبولانسهای هلال احمر، جهت ادامه روند درمان به بیمارستانهای نیریز و قطرویه منتقل شدند.
مصدوم بدحال در تصادف نداشتیم
همچنین رئیس اورژانس فارس با اشاره به تصادف اتوبوس با تریلی در محور نیریز - قطرویه به سمت سیرجان اعلام کرده است که این تصادف مصدوم بدحال نداشته است و اکنون ۱۲ نفر از آنان در بیمارستان شهدای سلامت نیریز بستری هستند.
مسعود عابد در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: تصادف اتوبوس با تریلی در جاده نیریز – قطرویه، ۱۰ کیلومتر بعد از قطرویه به سمت سیرجان، در ساعت ۰۲:۱۵ بامداد دیروز (جمعه، ۲۸ شهریور) ۲۸ مصدوم بر جا گذاشت. بعد از اعلام حادثه چند دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد. مصدومان این حادثه هیچکدام بدحال نبودند و همگی حال مساعدی داشتند.
وی بیان کرد: مصدومان حادثه برای طی روند درمانی به درمانگاهی در شهر قطرویه منتقل و به صورت سرپایی درمان شدند.
رئیس اورژانس فارس، درباره وضعیت سلامت رانندگان اتوبوس و تریلی نیز گفت: رانندگان هم مشکلی ندارند و بدحال نیستند.
عابد ادامه داد: در این حادثه ۲۸ نفر دچار آسیب شدند که ۱۵ مصدوم پس از دریافت اقدامات درمانی پیش بیمارستانی، برای ادامه درمان به بیمارستان شهدای سلامت نیریز منتقل شدند. همچنین ۱۱ مصدوم با وضعیت پایدار برای بررسی بیشتر به مرکز جامع سلامت قطرویه انتقال یافتند و دو نفر از سرنشینان پس از دریافت خدمات درمانی در محل، از همکاری برای انتقال خودداری کردند.
رئیس اورژانس فارس افزود: از مجموع ۲۶ مصدوم این سانحه که به مراکز درمانی منتقل شدند، ۱۴ نفر ترخیص و ۱۲ نفر دیگر همچنان در مرکز درمانی بستری هستند.
وی ادامه داد: در بیمارستان شهدای سلامت نیریز، از ۱۵ مصدوم پذیرش شده، سه نفر ترخیص و ۱۲ نفر بستری و تحت مراقبتهای درمانی قرار دارند. و در مرکز خدمات جامع سلامت قطرویه هر ۱۱ مصدوم پذیرش شده در این مرکز درمانی ترخیص شدهاند.
استان کرمان در صدر تصادفات جاده ای
استان کرمان از پهناورترین استانهای کشور است، که ٩/٣ درصد جمعیت کشور را دارد. دارای ١٢,٤٥٠کیلومتر راههای اصلی و فرعی آسفالته و بیش از ١٢هزار کیلومتر راه خاکی دارند و در مجموع کل راههای استان کرمان بیش از ٢٥ هزار کیلومتر است که وجود فواصل طولانی بین شهرها و آبادیهای و گستردگی معابر درون شهری متغیرهای اساسی هستند.
از طرفی استان کرمان قطب کشاورزی و معدنی کشور که منجر به گسترش سفرهای جادهای و همچنین به علت قرار گرفتن در مسیرهای ترانزیتی جنوب به شمال و شرق به غرب کشور و وجود اقلیم و جغرافیای خشن در بخشهایی از استان نظیر مناطق کویری و طوفان خیز در شرق استان، مناطق گرمسیری در جنوب استان و مناطق سردسیر و گردنههای مرتفع و برف گیر در مناطق شمالی و غربی استان است.
در استان کرمان از سال ١٣٨٤ تا پایان سال ١٣٩٦ تعداد ١٥,١١٧ نفر کشته شدهاند و به صورت میانگین در استان کرمان از سال ١٣٩٥ به صورت سالیانه تعداد ١٠٧٧ نفر در اثر تصادفات و سوانح رانندگی فوت شدهاند.
در سال ١٣٩٦ تعداد ١٠٩٨ نفر در استان کرمان در اثر تصادفات و سوانح رانندگی فوت کردهاند که ٧/٦ درصد کشتههای این حوزه در کشور را به خود اختصاص داده است. که بالاترین نرخ کشتههای کشوری مربوط به استان کرمان در سال ١٣٩٦ بوده است. کرمان در میان تصادفات جادهای اغلب همیشه در صدر بوده است. اما متاسفانه هیچ اقدام جدی در این زمینه نه تنها در این شهر، بلکه در شهرهای دیگر نیز صورت نگرفته است.
کاهش تصادفات با پایان تابستان
با پایان یافتن تابستان و کاهش سفرهای بین شهری، آمار تلفات به مقدار قابل توجهی کاهش خواهد یافت، اما همچنان نه جادههای ایران هموار میشوند، نه رانندهها بیشتر به قوانین توجه میکنند و نه خودروهای داخلی، ایمنتر ساخته میشوند. اتوبوسهای بین شهری هم با وجود فرسوده بودن، همچنان در بین جادهها با سرعتی بیش از مجاز و با فعالیتی بیشتر از آنچه استاندارد رانندگی در یک جاده است، میرانند و کسی هم حواسش نیست. تا دوباره متاسفانه حادثهای رخ دهد و باز آمارها اعلام شود و باز اقدامی جدی رخ ندهد. این میان اما ایستگاههای بین راهی برای استراحت رانندگان نیز، چندان در کاهش تصادفات موثر نبوده است. فقط تنها عامل اثرگذار، کاهش ترددها با پایان تابستان است، که در آن هم مسئولان و مردم دخالتی نداشته و ندارند! هرچند درصد قابل توجهی از مردم، اصلا توان سفررفتن را در این تابستان نداشتند!
ارسال نظر