| کد مطلب: ۱۱۱۵۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد

واکنش شورای نگهبان: مواردی که برای ردصلاحیت به روحانی اعلام شده، متعدد است

روحانی «امروز» متفاوت با روحانی «قبل 1400»

آرمان ملی– مطهره شفیعی: ظاهرا حسن روحانی قصد سکوت ندارد و دلایل ردصلاحیتش دیگر تنها موضوع مدنظر او نیست، چنانکه بر خلاف گذشته به اقدامات شهرداری هم ورود پیدا کرده و انتقاد می‌کند. چنانکه در بخشی از دیدار جمعی با وزرا و معاونان سابق خود گفت: «امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند در حالی‌که اول باید نمازخوان تربیت کرد. اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند.» یا به صراحت به نقد رئیسی و دولت او می‌پردازد: «در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده در حالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.» مشخص است روحانی می‌خواهد چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد و از آن شخصیت قبلی که تمایلی به انتقاد علنی نداشت، خارج شود.

روحانی «امروز» متفاوت با روحانی «قبل 1400»

*دلیل ردصلاحیت روحانی به روایت خودش

ظاهرا داستان ردصلاحیت روحانی هم پایانی ندارد. 6روز پیش رئیس‌جمهور پیشین ایران که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری کاندیدا و از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود، به تازگی گفته بود: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم. البته روحانی بازهم به شورای نگهیان نامه نوشت و در آن آورد: «پاسخ این شورا «عموما شامل انتسابات کلی است» و «برخلاف صریح قانون، حاوی هیچگونه مستنداتی نیست.» او درخواست کرد مستندات ادعاهای مندرج در این ۵ عنوان «به طور کامل، بدون تقطیع و تلخیص» ارائه شود.»

*برجام مورد تایید بود، اما حالا دلیل ردصلاحیت شده؟

این اظهارات روحانی با واکنش‌هایی همراه بود، چنانکه محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا گفت: در مورد آقای روحانی بحث‌هایی که مطرح می‌کرد این بود که شورای نگهبان بنا به دیدگاه‌های سیاسی او را ردصلاحیت کرده است. آقای روحانی دو بار در سال‌های ۹۲ و ۹۶ از مردم رأی گرفته است. این رأی گرفتن از مردم براساس یک وعده‌ای بوده که درباره برجام به آنان داده شد. در مورد برجام حرف مردم این بود که بروید برای رفع تحریم‌ها مذاکره کنید. مثلا شورای نگهبان می‌گوید این مذاکره وادادن در مقابل آمریکاست؟ این در حالی است که اصل مذاکرات و اصل برجام مورد تأیید رهبر انقلاب بود. بارها و بارها نظرات‌شان را درباره برجام در قالب تأیید آقای ظریف و تیم مذاکره‌کننده گفته بودند. البته هر عملکردی ممکن است یک نقاط ضعفی هم به‌دنبال داشته باشد، اما اینکه شما رئیس دولتی را به‌خاطر عمل وعده‌ای که به مردم داده و براساس آن وعده رأی آورده ردصلاحیت کنید، به طریق اولی الان می‌توانید بگویید آقای رئیسی هم چنین صلاحیتی را ندارد چون آقای رئیسی به مردم وعده داد من تورم را به نصف تبدیل می‌کنم و نکرده یا مثلا یک میلیون مسکن تولید می‌کند و نکرده است. آیا واقعا شورای نگهبان آقای رئیسی را ردصلاحیت خواهد کرد؟ قطعا نه..

*روحانی سکوت نمی‌کند

پس از آن در 15 اردیبهشت بود که جواد هروی، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اظهارکرد: «روحانی در جلسه اخیر مباحثی را به اعضای دولت خودشان اشاره کردند و گفتند من دلایل رد صلاحیتم را در روزهای آینده به تفضیل خواهم گفت. اما اینکه در مقابل دلایل ردصلاحیت سکوت کنند، هم نمی‌پذیرند. چون این موضوع جایگاه شورای نگهبان را تضعیف می‌کند نه شخص را، لذا به جهت قداست‌شان شورای نگهبان چنین دفاعی را انجام خواهند داد و ظاهرا دلایلی که شورای نگهبان به ایشان اعلام کرده مقبول نظرشان نیست و می‌خواهند دلایل خودشان را به‌صورت علنی در رسانه‌ها اشاره کنند.»

*شورای نگهبان پاسخ داد

شورای نگهبان دیروز سکوت خود را شکست و هادی طحان‌نظیف سخنگوی این نهاد درباره برخی کاندیدا‌ها که اعتراضاتی را درباره عدم استعفای برخی کاندیدا‌های رقیب خود در زمان مقرر داشتند، گفت: پس از برگزاری مرحله اول انتخابات، برابر احکام قانونی فرصتی وجود داشت برای ارسال شکایات از سوی مردم و کاندیدا‌ها که با بررسی‌های محتلفی که از سوی ما انجام شد و با شاکیان جلساتی را برگزار کردیم و اسناد و مدارک آن‌ها را دریافت کردیم، نتیجه آن چیزی بود که ۲۸ اسفندماه از سوی ما اعلام شد. بررسی‌های ما نسبت به تمام گزارش‌های درباره تخلفات انتخاباتی به اتمام رسیده و صحت انتخابات در تمام حوزه‌ها به تایید رسیده و بحث از نظر ما پایان یافته است. اگر افرادی همچنان اعتراضاتی داشته باشند می‌توانند موارد مدنظر خود را از مسیر اعتبارنامه‌ها پیگیری کنند. وی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل ردصلاحیت حسن روحانی و نامه‌نگاری‌های اخیر وی در اعتراض به نظر شورای نگهبان نیز تاکید کرد: مواردی که به‌صورت مکتوب به ایشان اعلام شده موارد متعددی است و محدود به چند موردی که ایشان مطرح کردند نیست؛ البته همین چند مورد را هم به‌صورت دقیق مطرح نکردند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار