| کد مطلب: ۱۱۱۳۰۸۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از رفت‌و‌آمد طرح‌های برخورد با بی‌حجابی

نوبت «سفیران مهر» شد!

آرمان ملی– مطهره شفیعی: هر از چندگاهی یک گروه با نامی متفاوت از گروه‌های قبلی مسئول امر به معروف در حوزه حجاب می‌شود. 25 فروردین طرح نور برای مقابله با بی‌حجابی آغاز شد، طرحی که تا به امروز دارای حواشی زیادی بود به نحوی که روز شنبه برخی از پایان آن خبر دادند که البته تکدیب شد. دیروز نامی جدید برای برخورد با بی‌حجابی به‌نام «سفیران مهر» مطرح شد.

نوبت «سفیران مهر» شد!

فرمانده سپاه تهران بزرگ با تاکید بر تلاش دشمنان در وانمودکردن فراگیری بی‌حجابی در جامعه گفت: متأسفانه قلیلی از مردم نیز فریب جنجال‌ها و لفاظی‌های دروغین رسانه‌های غربی را خورده و به‌نام آزادی یا امثال آن در دام گسترده آنها گرفتار شده‌اند، اما ما معتقدیم می‌توان با افزایش سرمایه‌گذاری فرهنگی، تقویت نهادهای دینی، افزایش ارتباط با جوانان و آگاه کردن آنها از اهداف پشت‌پرده سرویس‌های امنیتی غربی تا حد زیادی بر مشکلات مطرح در این حوزه فائق آمد. سردار حسن حسن‌زاده تصریح کرد: در این راستا متولیان امر و گروه‌های آموزش‌دیده با عنوان «سفیران مهر»، موضوع رعایت قانون و ضوابط مربوط به حجاب در اماکن عمومی و تذکر و روشنگری قاعده‌مند را به‌صورت جدی‌تر در میان اصناف، ادارات، بازار، معابر، بوستان‌ها، تفرجگاه‌ها و حمل و نقل عمومی تهران پیگیری خواهند کرد. وی با اشاره به آموزش‌های انجام شده برای گروه‌های مردمی بر آمادگی بسیج در همکاری با تمام دستگاه‌های متولی و مجری بیان کرد: فعالیت‌های مرتبط با این حوزه را تقویت شده است و همه می‌دانیم که قاطبه مردم عزیزمان بر رعایت پوشش مناسب ملی و اسلامی تاکید جدی دارند و مطالبه آنها بر کاهش معضلات مربوط به این حوزه نیز یک‌ خواست عمومی است، لذا بر این باوریم که اهتمام به اجرا و نظارت بر قوانین و ضوابط پوشش در محیط‌های عمومی ضمن شکست‌پروژه دشمنان در ایجاد چالش حجاب، سلامت و صیانت از خانواده‌ها و جامعه را تضمین خواهد کرد. البته در این خصوص باید گروه‌های وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی غرب که در ازای دریافت پول یا وعده‌های دیگر تظاهر به بی‌حجابی و بی‌بندوباری می‌کنند را از مردم عادی یا ناآگاه جدا کرد و با اقدامات اطلاعاتی و رصد ارتباطات آنان نسبت به شناسایی و برخورد با ایشان اقدام کرد.

*وظیفه سپاه تنها تذکر لسانی است

این در حالی است که 6 اردیبهشت سال گذشته حسن بیگدلی، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان گفت: ورود سپاه در مساله حجاب و عفاف سلبی نیست بلکه به‌صورت ایجابی و صرفا تذکر لسانی خواهد بود. او ادامه داد: سپاه یک مجموعه انقلابی است و از جمله نهادهای است که برای ماندگاری انقلاب نقش به‌سزایی داشت و دارد.

*پایان طرح نور؟

هنوز مشخص نیست آغاز فعالیت «سفیران مهر» به منزله پایان طرح نور است یا خیر، اما یک روز قبل از آغاز فعالیت سفیران مهر بود که رسانه نزدیک به سپاه از برخی برخوردها با بدحجابان گلایه کرد. جوان نوشته بود: «با آغاز طرح جدید برخورد با بی‌حجابان و برخی از فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده که بار دیگر موجب داغ شدن این بحث در شبکه‌های اجتماعی شد، کاربرانی از برخی نحوه‌های خشن و تند برخورد با زنان کم‌حجاب یا بی‌حجاب گلایه کردند. کاربران تأکید داشتند که در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب آنچه مؤثر است کارهای نرم و فرهنگی است. برخی از کاربران این نوع برخوردها را موجب لج‌بازی بیشتر دانستند. فعالان شبکه‌های اجتماعی تأکید داشتند که بهتر آن است در تصویب قانون عفاف و حجاب تعجیل شود و آن قانون محور انجام همه امور این حوزه باشد.» شاید این گزارش به منزله آماده‌سازی فضا برای اعلام فعالیت سفیران مهر بوده باشد. جلال محمودزاده، نماینده مهاباد به‌دلیل برخورد با زنان به وزیر کشور تذکری داد. او خطاب به وزیر کشور نوشت:«اخیرا شاهد برخوردهای غیرمتعارف و غیرقانونی افرادی تحت عنوان حجاب‌بان یا گشت ارشاد در قالب طرح نور با بانوان و دختران دانشجو در سطح کشور هستیم که این امر باعث درگیری‌هایی بین ماموران گشت امنیت اخلاقی با بانوان در خیابان‌ها گردیده است. تا کی می‌خواهید به این شیوه نادرست برخورد با مقوله حجاب ادامه دهید؟»

برخی چنین عنوان می‌کنند که حواشی طرح نور سبب فعالیت گروه سفیران مهر شده است. یکی از این حواشی، نقش دولت در اجرای طرح نور است. اخیرا نماینده تبریز درباره نقش رئیسی بابت بازگشت گشت ارشاد گفته است: آقای رئیس‌جمهور در چندین صحبت خود گفته‌اند بساط بی‌حجابی را از کشور جمع می‌کنند. احمد علیرضابیگی افزود: گشت ارشاد طرح دولت است. لایحه دولت برای عفاف و حجاب چندی پیش به مجلس آمد و در کمیسیون فرهنگی پیگیری شد. وزارت کشور موضوع گشت ارشاد را اداره می‌کند. در خصوص حوادث ۱۴۰۱ و غلط بودن کارکرد وزارت کشور و نیرو انتظامی، وزیر کشور را استیضاح کردیم و گفتند که من برای مواضعم بابت گشت ارشاد و حوادث ۱۴۰۱ ردصلاحیت شده‌ام.

  *انتقاد تند شریعتمداری به فضائلی

یکی دیگر از حواشی طرح نور به توئیت‌های مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب باز می‌گردد که در ابتدا نوشت: «رهبر انقلاب: کشف حجاب، هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کار‌های بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. پ.ن: به‌تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کار‌های بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.» پس از آن بود که برخی به او انتقاد کردند. «مهدی فضایلی» در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «ممکن است من و شما در خصوص برخی عملکردهای گشت امنیت اجتماعی و یا اثرگذاری آن حرف داشته باشیم، اما این ربطی به اصل حجاب، ضروری بودن رعایت آن به‌عنوان یکی از احکام الله و لزوم برخورد مقتضی با افراد هنجارشکن یا فساد سازمان یافته ندارد؛ همین طور لزوم رعایت حرمت پلیس.» حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان با انتقاد از مهدی فضائلی در یادداشتی نوشت: «جناب آقای مهدی فضائلی در توئیتی ضمن اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب که «کشف حجاب هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی است» نوشته بودند «منتها... دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم، کار‌های بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به‌تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کار‌های بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.»  با عرض پوزش- این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «به‌تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کار‌های بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟! برادر فضائلی عزیز! الف- بیت رهبر معظم انقلاب «سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیما و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد. توضیح آنکه بیت معظم‌له حتی از به‌کارگیری واژه «یک مقام آگاه» نیز به شدت پرهیز می‌کند! از این روی، نظری که جنابعالی به حضرت آقا نسبت داده‌اید، خارج از روال یاد شده و از جانب شما، دور از انتظار بوده است.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار