| کد مطلب: ۱۱۱۲۸۷۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از اجرای طرح نور

اصرار بر پایان نور و انکار فراجا

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: طرح نور ادامه دارد. هفته پیش بود که طرح جدید پلیس برای برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی در حوزه حجاب آغاز شد تا اینکه مهدی فضائلی از تذکر رهبری به برخی مسئولان به‌دلیل انجام کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب خبر داد. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رهبر انقلاب: کشف حجاب، حرام شرعی و هم حرام سیاسی است.

اصرار بر پایان نور و انکار فراجا

منتهی دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده و ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به‌تازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کردند.» پس از آن بود که برخی تصور کردند اجرای طرح نور متوقف خواهد شد و نوشته عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب را به مخالفت با ادامه اجرای این طرح ارزیابی کردند. چنانکه سیدعباس صالحی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به توئیت مهدی فضائلی که از تذکر گرفتن برخی مسئولان به خاطر اقدامات نامناسب در برخورد با بی‌حجابان خبر داده بود، واکنش نشان داد و نوشت: گویا تذکرات غیرعلنی نتایج ملموسی نداشته‌ است. عباس صالحی با باز نشر ئوئیت عضو دفتر رهبری نوشت: «گویا تذکرات غیرعلنی نتایج ملموسی نداشته‌ است. این تذکر علنی را هم دریافت کرده‌اند. باید منتظر بود که چگونه به این تذکر علنی هم عمل خواهند داشت. ظاهرا فهم این نکته که در شرایط ویژه کشور نباید این گونه بی‌گدار به آب زد، سخت نبود و نیست. مواظب نفوذ و رخنه درونی دشمن باشیم.» مهدی سلحشور که مداح است هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «جهت اطلاع امت حزب‌ا... قطع به یقین می‌گویم سلوک حضرت آقا تضعیف سرباز در میدان نیست، تذکری هم لازم باشد به خود فرمانده می‌دهند نه از بالای برج و بارو و سکوی دشمن... » وی در توئیتی دیگر نوشت: «راستی دستگاه‌های متعددی که فعل واجبشون رو مدت‌هاس رو زمین گذاشتن تذکری دریافت نکردند؟ ضمنا برای آگاهی امت حزب‌ا... فقط ۵ تا از کارهای با قاعده‌ای که در این مدت در بحث عفاف و حجاب انجام دادید بفرمائید.» تنها صالحی و سلحشور نبودند و برخی دیگر هم درباره این توئیت فضائلی به ارایه دیدگاه‌هایشان پرداخت و سبب شدند تا او دیروز اینچنین بنویسد: «ممکن است من و شما درباره برخی عملکردهای گشت امنیت اجتماعی یا اثرگذاری آن حرف داشته باشیم اما این ربطی به اصل حجاب، ضروری بودن رعایت آن به عنوان یکی از احکام‌ا... و لزوم برخورد مقتضی با افراد هنجارشکن یا فساد سازمان یافته ندارد؛ همین‌طور لزوم رعایت حرمت پلیس.»

*مخالفت‌ها با طرح نور

فارغ از توئیت‌های فاضلی باید به واکنش‌های دیگر در حوزه برخورد با بی‌حجابی توجه شود. علی ربیعی، معاون روحانی نوشت: «واقعا من درک نمی‌کنم چگونه است که تا مردم ایران به‌رغم روایت‌سازی‌های مختلف، در مقابله با رژیم اسرائیل حس خوب و غرورآمیزی پیدا می‌کنند، ناگهان جریانی جامعه را به تقابل می‌کشاند. با همه درک و فهمم از امنیت و منافع ملی، معتقدم شیوه برخورد و اقدامات خیابانی درخصوص حجاب، نه تنها به دور از تدبیر است، بلکه نه امنیت‌ساز است و نه مقوم ارزش‌های دینی.» جلیل محبی، رئیس سابق  ستاد امر به معروف هم نوشت: «در مصوبه کمیسیون قضائی چیزی از گشت ارشاد نیست. در مصوبه کمیسیون که با همکاری وزارت کشور نوشته‌اند هم بی‌حجاب با دوربین شناسایی و به‌وسیله پلیس جریمه می‌شود. یعنی همین الان هم دولت می‌تواند شناسایی کند و به قوه قضائیه بدهد. این اصرار بر روش نامطلوب گشت ارشاد الان برای چیست؟»

*وزیر کشور چاره‌اندیشی کند

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها، در خصوص اقدامات و اتفاقات اخیر در زمینه حجاب و آغاز اجرای طرح نور با عنوان مقابله با بدحجابی، اظهارکرد: «یکی از موضوعاتی که ما طی کمتر از دو سال اخیر با آن مواجه هستیم و به‌عنوان یکی از چالش‌های اجتماعی و سیاسی در کشور دارد با آن برخورد می‌شود مساله حجاب و عفاف در جامعه است. متاسفانه برخوردهای نسنجیده باعث شده که هزینه‌های بسیار زیادی برای کشور ایجاد شود.» محمد صفری خاطرنشان کرد: امروز کشور ما هم به لحاظ چالش‌های اقتصادی و هم چالش‌های سیاسی که در منطقه داریم در شرایط خاصی قرار گرفته است؛ در نتیجه می‌طلبد که مساله حجاب را به گونه‌ای مدیریت کنیم که منتج به نتیجه‌ای شود که از کنار آن بتوانیم در کشور یک کار فرهنگی انجام دهیم، امروز نگاه رهبری معظم انقلاب و نگاه حضرت امام(ره) به موضوع حجاب می‌تواند یک الگو برای ما باشد. وی خاطرنشان کرد: با رفتارهای چالشی یا سلیقه‌ای برخوردکردن یا اعمال فشار آنچنانی در موضوع حجاب هیچ نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوارها در ادامه عنوان کرد: وقتی که لایحه حجاب و عفاف وارد مجلس شد، مشاهده کردیم که صرفا نگاهشان جرم‌انگاری بود. آیا ما برای موضوع حجاب در مدارس و دانشگاه‌ها و فضاهای دیگر توانستیم یک الگو و مدل را تعریف کنیم و به دستگاه‌های مختلف بدهیم؟ این کار را نکردیم و امروز هم انتظار داریم به‌رغم همه فشارهایی که سر مساله حجاب وجود دارد بتوانیم با فشارهای قضائی و انتظامی این کار را پیش ببریم که هیچوقت جواب نخواهد داد بلکه عکس موضوع هم متاسفانه نتیجه می‌گیریم. کما اینکه در سال ۱۴۰۱ هزینه‌های بسیار زیادی را در این رابطه پرداخت کردیم، لذا انتظار داریم مسئولان مربوطه دراین رابطه تدبیر کنند. صفری ابراز داشت: «گزارشاتی هم به مجلس می‌رسد و انتظار داریم که مسئولان مربوطه به‌ویژه وزیر محترم کشور نسبت به این مساله حتما از طریق مشورت با کارشناسان اجتماعی و فرهنگی مشاوره‌های بیشتری داشته باشد تا ان‌شاءا... بتوانیم شاهد بازخورد بهتری نسبت به موضوع باشیم.» اما فراجا چنین موضوعاتی را نپذیرفت و طی اطلاعیه‌ای ضمن اعلام اینکه وضعیت حجاب در جامعه مطلوب‌تر شده است، گفت: همچینن برخی شیطنت‌های رسانه‌ای توسط جریان‌سازی معاندین در اجرای سناریو‌های ساختگی بر عزم و اراده پلیس تاثیری نخواهد داشت.

*وزیرکشور: طرح‌های اجراشده در چارچوب قانون است

وزیر کشور در گفت‌وگو با «همشهری آنلاین»، با تقدیر از فراجا در موضوع حجاب و پوشش اسلامی اظهار داشت: مساله حجاب و پوشش در جمهوری اسلامی ایران از ارکان هویتی نظام و از مسلمات شرعی و قانونی است و برای این موضوع ذیل الگوی مطلوب ایرانی اسلامی سبک زندگی باید اهتمام ویژه داشت و نباید اجازه داد هنجارشکنی مغرضانه توسط عوامل دشمن که در صدد تضعیف احکام قانونی و شرعی در کشور هستند، آسان و ممکن باشد. البته در مواجهه با این موضوع مراقبت خواهد شد تا این موضوع به کانون منازعه هویتی تبدیل نشود. احمد وحیدی با تأکید بر این نکته که طرح‌های اجراشده در حوزه حجاب در چارچوب قانون صورت می‌پذیرد، افزود: فرماندهی انتظامی در جهت عمل به مطالبه عمومی جامعه و در راستای ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در مقام ضابط قانونی دستگاه قضائی به وظایف محوله خود پرداخته است و همراهی اکثر قریب به اتفاق شهروندان را به‌همراه داشته است. وحیدی خاطرنشان کرد: فراجا به همه مأموران خود تأکید نموده است تفکیک غفلت و اهمال شهروندان در اجرای قانون با تدبیر برای هنجارشکنی و ساختارشکنی با دقت کامل صورت پذیرد و سیاست‌های پیشگیرانه در این موضوع چندلایه، منعطف، جامع و دوراندیشانه است. در طی دوره اجرای طرح اخیر نیز غالب شهروندانی که مورد تذکر و یادآوری برای اصلاح در پوشش قرار گرفته‌اند همراهی بسیار خوبی داشته‌اند و فقط انگشت‌شماری از افراد قصد هنجارشکنی و اخلال در نظم عمومی داشته‌اند که به مراجع قضائی معرفی شده‌اند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار