| کد مطلب: ۱۱۱۱۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد

اساتید دانشگاه آزاد باید به کشف حجاب‌ کنندگان تذکر دهند

اساتید وارد گود برخورد با بدحجابی شدند!

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: برگزاری جشن‌های فارغ‌التحصیلی با شیوه‌های قابل تامل در دانشگاه‌ها سبب شده تا توجهات بیش از گذشته به مراکز آموزشی باشد. این روزها بیش از همیشه تاکید بر رعایت حجاب می‌شود که طرح نور آخرین نمونه آن بود. همراستا با این طرح، روز گذشته رئیس کمیته انضباطی مرکزی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نامه‌ای به روسای استان‌ها و واحد‌ها اعلام کرد: موقتا از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی به واحد‌ها جلوگیری شود.

اساتید وارد گود برخورد با بدحجابی شدند!

فرزاد جهان‌بین در نامه‌ای به رؤسای استان‌ها و واحد‌های ویژه گفت: با توجه به اهمیت آراستگی و شئون رفتاری و نقش آن در پاسداشت حقوق و آزادی‌های اجتماعی و تضمین کیفیت آموزشی که پیش از این نیز بیان شده است موارد زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود: «۱- براساس تبصره ۲ ماده ۹ دستورالعمل آراستگی و شئون فرهنگی و رفتاری دانشگاه آزاد اسلامی، موقتا از ورود موارد خاص و هنجارشکنانه در حوزه آراستگی که شرح آن اعلام شده‌ است، به واحد جلوگیری کرده و پرونده افراد خاطی مستقیما به کمیته انضباطی ارسال گردد.  ۲- کسانی‌که براساس بند‌های ۱ تا ۴ ماده ۹ همان دستورالعمل تذکر گرفته‌اند و پرونده‌شان می‌باید به کمیته انضباطی برود، حکم‌شان مانند فردی که اصرار بر تخلف دارد، صادر شود چراکه عملا با وجود ۴ مرحله تذکر به این مرحله رسیدند. ۳- ابلاغیه اینجانب به شماره /۱۱/۸۵۷ ص مورخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ در خصوص تذکر اساتید به موارد کشف حجاب در کلاس مورد تأکید قرار می‌گیرد. مسئولیت این امور بر عهده رئیس واحد است و با هر نوع قصور و تقصیری برخورد می‌شود.»

*کنایه جام‌جم به بخشنامه دانشگاه آزاد

نکته قابل تامل واکنش رسانه صداوسیما به این موضوع بود. «جام‌جم» نوشت: «در بخشنامه دانشگاه آزاد آمده که پرونده افراد خاطی مستقیما به کمیته انضباطی ارسال گردد. همچنین بخشنامه مذکور دارای بندهای متعددی است که ذکر آن‌ها در اینجا نمی‌گنجد. سوال اینجاست که روزنامه وابسته به دانشگاه آزاد که به‌همراه جریان تندرو اصلاح‌طلب در صف مقدم رویارویی با مبارزه با بدحجابی قرار دارد چگونه می‌خواهد این تناقض را پاسخ دهد؟! پس از اغتشاشات سال گذشته شاهد کشف حجاب سازمان یافته و حتی حضور نیمه‌برهنه و عریان مدعیان ولنگاری در اماکن و معابر عمومی کشور و دانشگاه‌ها به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که جدای از شکستن حدود الهی باعث ناراحتی شدید جامعه و متدینین گشته است، ارگان رسمی دانشگاه آزاد! برخلاف نظر جامعه و رهبر انقلاب مبنی بر وظیفه دانستن حکومت اسلامی در حفظ حدود شرعی، همنوا با رسانه‌های ضدانقلاب، حمله به تحرکات فراجا و گروه‌های مردمی امر به معروف در راستای اعمال قانون و برخورد با هنجارشکنی را در دستور کار خود قرار داده است! و مدت‌هاست با هرگونه طرح در مورد حجاب مخالف است و البته هیچ طرح جایگزینی نیز ارائه نداده است. فقط برای مخالف‌خوانی و چشمک‌زدن به ضدانقلاب در مسیری غیر قابل بازگشت حرکت می‌کند. حال باید دید این بخشنامه دانشگاه آزاد مثل سایر فعالیت‌هایش در حوزه علمی نمادین است! یا قرار است واقعا برخورد کند. از آن سو نیز باید دید روزنامه‌ای که با پول دانشجویان اداره می‌شود قرار است از کنار این طرح که باید مخالفت خود را با آن ابراز کند چگونه واکنش خواهد داشت؟ آیا سکوت می‌کند؟ آیا ماله می‌کشد یا مخالفت خود را علنا ابراز می‌کند که اگر مخالفت خود را اعلام نکند نفاق این جریان بیش از پیش مشخص خواهد شد.»

*اعتماد دانشگاه‌های دولتی به دانشجویان

دانشگاه‌های دولتی اما چنین بخشنامه‌ای را تدوین نکرده‌اند. مرداد سال گذشته بود که معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه هیچ بخشنامه جدیدی در حوزه حجاب و عفاف برای دانشگاه‌ها تدوین نشده است، گفت: دشمن بازی هوشمندانه‌ای را شروع کرده و می‌خواهد دانشگاه را بزند. نباید تصویر معوج رسانه‌ای از دانشگاه‌ها را باور و تکثیر کرد. وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها از متوسط جامعه بالاتر است. عبدالحسین کلانتری اظهار داشت: «مساله حجاب و عفاف، مساله درون‌زای دانشگاه نبود و از بیرون به دانشگاه منتقل شد. حدود بهار سال ۱۴۰۱ هم تحلیلی از مساله حجاب داده بودم. بر اساس مبادی و مبانی دینی وضع حجاب در جامعه ما وضعیت مطلوبی نیست، اما این مساله بیش از اینکه مشکلی عقیدتی باشد، مشکل سبک زندگی است و باید در متن مساله سبک زندگی آن را فهمید. این مساله برآمده از ساحت سبک زندگی بوده و درک آن بسیار مهم است. نباید به افرادی که (حجاب) را رعایت نمی‌کنند، به‌‌راحتی برچسب ضددین و بی‌دین زد. افرادی قصد دارند دوقطبی در جامعه پدید آورند و پوشش‌های برآمده از سبک زندگی متفاوت را تعبیر به ضدیت با دین کنند و جامعه دیندار را در مقابل این امر قرار دهند.» البته ناگفته نماند هر دانشگاه دولتی به لزوم رعایت حجاب تاکید دارد به‌عنوان نمونه «نظام‌نامه اخلاق» در دانشگاه تهران نصب شده یا دانشگاه علامه قوانین پوشش و شئونات دانشگاهیان را به اطلاع دانشجویان رسانده است.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار