| کد مطلب: ۱۱۰۳۸۹۶
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از رفتن خدابخشی و آمدن صائب؛

استعفا یا برکناری آقای معاون؟

آرمان ملی– مطهره شفیعی: دیروز به‌صورت غیرمترقبه‌ای خبر آمد «خدابخشی» از معاونت سیاسی صداوسیما برکنار شده است.

استعفا یا برکناری آقای معاون؟

«تسنیم» نوشت: «علیرضا خدابخشی، معاون سیاسی صداوسیما از سمت خود برکنار شده و قرار است محمدعلی صائب، رئیس خبرگزاری صداوسیما  با حفظ مسئولیت خود، سرپرستی معاونت سیاسی را نیز برعهده بگیرد. خدابخشی 22 مهر 1400 با حکم جبلی به‌عنوان معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب شده بود.» دلیل این برکناری چه بود و چه ارتباطی میان این برکناری و پایان انتخابات مجلس وجود دارد؟ موضوع برکناری زمانی قابل تامل‌تر می‌شود که به آرشیو شهریور صداوسیما مراجعه شود. در آن روز پیمان جبلی، ‌رئیس سازمان صداوسیما تغییر معاون سیاسی سازمان صداوسیما را شایعه دانست و بر کذب بودن آن تاکید کرد. حدود 6 ماه از تکذیب جبلی نگذشته است که خبر برکناری خدابخشی منتشر و این سوال در اذهان شکل می‌گیرد که چه اتفاقاتی سبب شد تا جبلی برگه برکناری معاون سیاسی‌اش را امضا کند. برخی رسانه‌ها مانند «ایسنا» دلیل برکناری خدابخشی را پذیرش استعفای او دانستند و حتی فرهیختگان متن استعفا را منتشر کرد که در آن اشاره‌ای به علت استعفا نشده و تنها از حمایت‌های جبلی تشکر شده است. حتی اگر صحت بر استعفای علیرضا بخشی باشد، باید دلایلی برای این اقدام مطرح شود. سال گذشته که شایعه برکناری معاون سیاسی صداوسیما مطرح شد، به‌دلایلی مانند پارازیت ضدانقلاب روی پخش زنده، نشان دادن دختر برهنه اشاره شده بود، اما اکنون چه موضوعی سبب استعفا خدابخشی شد؟

*رسایی چالش‌آفرین شد

 گمانه‌های مختلفی را می‌توان برای خداحافظی علی بخشی با معاون سیاسی مطرح کرد که تازه‌ترین آن به اظهارات حمید رسایی، فعال اصولگرا و دلواپس باز می‌گردد که سبب انتقادات زیادی شد. رسایی در گفت‌وگوی ویژه خبری برخی رسانه‌ها را متهم کرد که درباره او انتقادات ناروایی مطرح کرده‌اند. رسایی اگرچه در این گفت‌وگو ابتدا نام فرد یا رسانه‌ای را بر زبان نیاورد، اما با پرسش‌های عجیب  و مکرر مجری مبنی بر اینکه «نام ببرید، نام ببرید چرا نام نمی‌برید»، گفت که خبرگزاری تسنیم و روزنامه جوان این کار را کرده‌اند. مجری این برنامه برخلاف روال مجریان صداوسیما که در بحث‌ها و مناظرات تلویزیونی اشخاص را از نام بردن افراد نهی می‌کردند، این بار با تهییج حمید رسایی بارها از او می‌خواست که با نام بردن از افراد مشخص کند که این رسانه‌ها متعلق به چه کسانی هستند و رسایی نیز اظهار کرد: «من می‌گویم باید تغییر ایجاد شود و یکباره برخی رسانه‌ها شروع به فحاشی‌ و حمله می‌کنند، در حالی‌که این طبیعت انتخابات است. الان مثل روز روشن است که برخی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها در این یکی دو روزه انواع و اقسام فحاشی‌ها را نسبت به من انجام داده‌اند. برخی اعضای هیات‌مدیره این رسانه‌ها، عضو شورای ائتلاف هستند و نظرشان به سمت آقای قالیباف است.»  پس از آن «تسنیم» که بارها نامش در این برنامه برده شد، در مطلبی نوشت: «صداوسیما برای تطهیر حمید رسایی از بداخلاقی، شب گذشته برنامه عجیب و غریبی را روی آنتن برد که خود همین برنامه هم مصداق تخطی از تذکر عمومی رهبر معظم انقلاب بود. «تسنیم» همچنین نوشت: «این اقدام از سوی صداوسیمایی که بعضی مسئولان ارشد آن جزو همفکران رسایی محسوب می‌شوند، مشخصا این‌طور تحلیل شد که این رسانه قصد دارد رسایی را در افکار عمومی نجات دهد. برخی هم در این بین در فضای مجازی نوشته بودند که رکورد سرعت تذکر رهبر انقلاب شکسته شده؛ به این معنا که بعضی از این منتخبان، فقط چند روز بعد از انتخابات و در حالی‌که هنوز ماه‌ها به تشکیل مجلس جدید مانده، در همین ابتدا تذکر شدید اخلاقی دریافت کرده‌اند. اما موضوع فقط به تطهیر رسایی منحصر نماند، بلکه صداوسیما عملا به یک عملیات بسیار عجیب علیه بیانات رهبر معظم انقلاب روی آورد و خودِ همین برنامه را هم به میدانی برای بداخلاقی و ستیزه‌جویی تبدیل کرد. اتفاقی که این‌بار هم با واکنش‌های منفی و تعجب شدید برخی از کاربران فضای مجازی قرار گرفت.» حضور حمید رسایی به‌عنوان یکی از مصادیق کلام رهبر انقلاب درباره اختلاف‌افکنی در مجلس و اصرار مجری برنامه که قاعدتا با هماهنگی سردبیر بخش خبر بوده، مبنی بر اسم بردن که به زدن مستقیم محمدباقر قالیباف و طیفی از رسانه‌های سپاه منجر شد، پرونده خدابخشی را کامل بست و او استعفا داد یا برکنار شد.

 *تیم جلیلی همه کاره بود

تابناک گمانه دیگری را مطرح کرد که چنین است: «علیرضا خدابخشی که گروهی از رسانه‌ها او را پسرخاله سعید جلیلی و وحید جلیلی خوانده‌اند، ۲۲ مهر ۱۴۰۰ با حکم جبلی به‌عنوان معاون سیاسی سازمان صداوسیما منصوب شده بود و بدین ترتیب، با قائم مقامی وحید جلیلی و استقرار چهره‌های هم‌طیف او در بسیاری از ارکان صداوسیما، ترکیب صداوسیما نه به‌سمت یک جهت‌گیری یا جریان سیاسی، بلکه مشخصا به سمت یک گروه سیاسی تمایل شدیدی پیدا کرد. بدین‌ترتیب حضور بسیاری از اصولگرایان و انقلابی‌ها نیز از صداوسیما در قاب صداوسیما کاهش یافت. این حرکت به حدی شتاب زده انجام شده که حتی صدای اهالی صداوسیما را درآورد و جریان حضور پیمان جبلی در دانشکده صداوسیما، دانشجویان صداوسیما نسبت به‌کارگیری شدید عناصر نزدیک به وحید جلیلی با محوریت هیات هنرمندان اعتراض کردند. عملکرد معاونت سیاسی باعث شده بود، از مدت‌ها پیش، بحث تغییر یکی از اجزای این حلقه مطرح شود و «تابناک» ماه‌ها پیش در گزارشی از یک مجموعه تغییرات و جابه‌جایی‌ها در صداوسیما خبر داده بود که برخی از آن‌ها انجام شد و یکی از آن‌ها که علیرضا خدابخشی بود، تا به امروز انجام نشده است. با این حال، حضور حمید رسایی و اصرار مجری برنامه که قاعدتا با هماهنگی سردبیر بخش خبر بوده، مبنی بر اسم بردن که به زدن مستقیم محمدباقر قالیباف و طیفی از رسانه‌های سپاه منجر شد، پرونده خدابخشی را کامل بست!

*صائب کیست؟

محمدعلی صائب از سال ۷۹ تا ۸۹ در سمت‌های خبری رادیوپیام، رادیوجوان و رادیوایران مشغول فعالیت بوده است. وی قائم‌مقامی اداره کل پخش اخبار صدا، خبرنگاری در معاونت خبر مرکز خراسان‌جنوبی تا سال ۹۴، معاونت خبر مرکز خراسان‌جنوبی تا سال ۹۸ و مسئولیت باشگاه خبرنگاران جوان این استان را نیز در کارنامه رسانه‌ای خود دارد. صائب از شهریور ۱۴۰۱ ریاست خبرگزاری صداوسیما را برعهده داشت.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار