| کد مطلب: ۱۱۱۱۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از عملیات ترکیبی ایران علیه اسرائیل؛

راهبردی، حساب‌شده، قاطعانه

آرمان ملی: شنبه شب ایران دست به اقدامی زد که در تاریخ عملیات‌های نظامی پهپادی- موشکی کشورمان به یادگار خواهد ماند. اقدامی که نفس‌ها را در سینه حبس کرد و برای دقایقی تمامی نگاه‌ها را به ایران دوخت. حمله مستقیم تهران به اسرائیل از چنان پیچیدگی برخوردار بود که آکادمی‌های نظامی در آینده به بررسی آن خواهند پرداخت.

راهبردی، حساب‌شده، قاطعانه

عملیاتی که با اخطار شدید تهران آغاز شد، در ابتدا اعلام شد: انتقام قطعی است، تحلیلگران در بهترین حالت حملات نیروهای نیابتی به اسرائیل را در اجرای این انتقام پیش بینی می‌کردند. در لحظاتی بعد یک کشتی اسرائیلی توسط ایران در خلیج فارس توقیف شد. با این توقیف احتمال‌ها برای کوتاه آمدن ایران از نبرد مستقیم علیه اسرائیل جدی‌تر شد. ساعاتی بعد خبر آمد که به زیرساخت‌ها و نیروگاه‌های برق اسرائیل حمله سایبری شده و با این اقدام چند شهر رو به خاموشی گذاشته است. با این عملیات مشخص شد که ایران یک جنگ تمام عیار و چند وجهی و هیبریدی را علیه اسرائیل آغاز کرده است. در نتیجه تل‌آویو در بالاترین سطح نظامی قرار گرفت. نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اعلام کرده بودند که در صورت حمله تهران به اسرائیل به مقابله با اقدامات تهران می‌پردازند. با این وجود تهران تصمیم خود را گرفت و پهپادهای خود را از غرب کشور طی چند مرحله به سمت اسرائیل به پرواز درآورد. در زمانی که دسته‌های پهپاد ایران در آسمان عراق روئیت شد، سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد که نشان دهنده آغاز عملیات مستقیم علیه اسرائیل بود. پهپادها که به سوریه رسیدند خبر آمد که صدای غرش موشک‌های ایران از پایگاه‌های مختلف نظامی از سراسر کشور شنیده شده است. پهپادهای ایران که به مرزهای اسرائیل رسید. سامانه‌های پدافندی اسرائیل شروع به عملیات علیه آنها کرد. در خبری دیگر شنیده شد که برخی گروه‌های مقاومت در منطقه نیز درحال به پرواز درآوردن پهپاد به سمت اسرائیل هستند. حوثی‌ها بخشی از این اقدام را آغاز کردند. تصاویر مختلفی از مداخله سامانه گنبد آهنین با پهپادها در حال انتشار بود که خبرهایی از رسیدن موشک‌های کروز ایران به آسمان اسرائیل منتشر شد و در مرحله بعد موشک‌های بالستیک به شهرهای اسرائیل رسید و به برخی مراکز نظامی برخورد کرد.

*همه بودند اما ایران زد

 با به پرواز درآمدن پهپادها و سپس موشک‌های ایران برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آمریکا از ایران خواسته است که عملیات را متوقف کند. پیش از آغاز عملیات نیز شاهد تماس‌های مکرر مقامات ارشد اروپایی و منطقه با وزیر امور خارجه ایران بودیم که از تهران می‌خواستند که اقدامی انجام ندهد. اما ایران تصمیم خود را گرفته بود و رسانه‌ملی نیز که از قبل از آغاز عملیات سرودهای حماسی پخش می‌کرد، یک ویژه برنامه در ارتباط با عملیات ایران علیه اسرائیل را روی آنتن زنده بود. در زمین عملی عملیات اسرائیل تنها نبود. انگلستان، آمریکا و کشورهای مختلف با سامانه‌های گوناگون پدافندی در منطقه به یاری‌اش آمدند و تلاش کردند بخشی از موشک‌ها و پهپادهای ایران را روی آسمان منطقه منهدم کنند. وجود این سطح از آمادگی بین نیروهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای درکنار اسرائیل موجب شد که صدمات کمتری از موشک‌های ایران دریافت کند و مشخص نیست اگر کشورهای فرامنطقه‌ای با سامانه‌های خود به یاری اسرائیل نمی‌آمدند و اردن اقدام به مقابله با موشک‌ها و پهپادهای تهران نمی‌کرد چه شرایط بدی برای اسرائیل به وجود می‌آمد و آسیب پذیری تل‌آویو بیشتر به نمایش گذاشته می‌شد.

*دست رد آمریکا به سینه نتانیاهو برای انتقام

 با فوج فوج پهپاد و موشکی به از سوی ایران و بعضا لبنان به سمت اسرائیل ارسال شد. اولین واکنش را وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به عملیات ایران نشان داد. طبق گزارش شبکه الجزیره، وی گفت: ما هوشیار و برای هر سناریویی آماده هستیم. گالانت ادامه داد: رویارویی هنوز تمام نشده است و باید هوشیار باشیم. این سخنان در شرایطی اعلام شد که بر اساس برخی اخبار نتانیاهو توسط تیم امنیتی اسرائیل در چند ساعت قبل به محلی امن برده شده بود. سخنان گالانت بودار بود به گونه‌ای که برخی از رسانه‌ها از احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل علیه ایران خبر دادند اما ساعاتی بعد خبر رسید که جو بایدن با بنیامین نتانیاهو در ارتباط با شرایط و تصمیماتی که اسرائیل در برابر حمله ایران می‌گیرد، مکالمه‌ای نسبتا طولانی داشته است که برداشت رسانه‌ها این بود رئیس‌جمهور آمریکا به نخست‌وزیر اسرائیل گفته ایالات متحده در عملیات‌های هجومی علیه ایران مشارکت نخواهد کرد. به گزارش «انتخاب»، یک مقام دولت آمریکا می‌گوید «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور در تماس تلفنی بامداد یکشنبه با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، گفته ایالات متحده در هیچ عملیات هجومی علیه ایران مشارکت نخواهد کرد. طبق گزارش شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، بایدن این اظهارات را پس از حمله تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولی ایران در دمشق عنوان کرده است. رسانه عبری اسرائیل هیوم خبر داده بود بایدن در تماس تلفنی با نتانیاهو، از او خواسته به حمله تلافی‌جویانه ایران پاسخ ندهد. وبگاه آمریکایی آکسیوس هم به نقل از یک مقام کاخ سفید خبر داده بایدن به نتانیاهو گفته واشنگتن مخالف هرگونه حمله اسرائیل به ایران است. طبق گفته یک مقام ارشد آمریکایی، پنتاگون نیز گفته تیم امنیتی بایدن در همکاری با شرکای منطقه‌ای خود برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه اقدام خواهد کرد. نیویورک‌تایمز از قول دو مقام اسرائیلی آورد. گزینه پاسخ احتمالی - حمله تلافی جویانه‌ای که برخی از اعضای کابینه پیشنهاد کرده بودند - پس از گفت‌وگوی تلفنی نخست وزیر بنیامین نتانیاهو با بایدن در روز شنبه کنار گذاشته شد. به این وجود، کابینه جنگی اسرائیل تشکیل جلسه خواهد داد تا در مورد چگونگی واکنش به حمله ایران گفت‌وگو کند.

*منت‌ بایدن بر سر اسرائیل

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا با بی‌سابقه خواندن پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که این حملات تأسیسات نظامی اسرائیل را هدف قرار داده است. وی با محکوم کردن این پاسخ موشکی و پهپادی قاطع ایران گفت: با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی صحبت کردم تا بر پایبندی شدید ایالات متحده به امنیت اسرائیل تأکید کنم. وی ادعا کرد: به نتانیاهو اعلام کردم که اسرائیل توانایی زیادی را برای دفاع از خود نشان داد. بایدن افزود: نشستی را با سران گروه هفت با هدف هماهنگی در خصوص پاسخ دیپلماتیک یکپارچه به حمله ایران برگزار خواهم کرد! وی مدعی شد: به اسرائیل برای سرنگونی تمام پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده به‌لطف سامانه‌هایمان که برای انهدام موشک‌های بالستیک در منطقه مستقر کرده‌ایم، کمک کردیم.

بهتر است به حمله ایران پاسخ ندهیم

رئیس سابق موساد درباره پاسخ به عملیات تلافی جویانه ایران گفت: من توصیه نمی‌کنم که به حمله ایران پاسخ بدهیم. یوسی کوهن، رئیس سابق موساد درباره پاسخ به عملیات تلافی جویانه ایران گفت: من توصیه نمی‌کنم که به حمله ایران پاسخ بدهیم. نباید پیمانی را که در کنار ما در مقابل حمله ایران ایستاد، از دست بدهیم. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام اسرائیلی اعلام کرد که کابینه جنگی اسرائیل امروز(دیروز) عصر درمورد چگونگی واکنش به حمله ایران تشکیل جلسه خواهد داد. به گفته این دو مقام اسرائیلی، پاسخ احتمالی که برخی از اعضای کابینه پیشنهاد کرده بودند، پس از گفت‌وگوی تلفنی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا کنار گذاشته شده است.

*جشن در تهران

با این عملیات شبانگاهی توسط سپاه پاسداران، مردم سراسر ایران با حضور در خیابان ضمن اعلام حمایت از پاسخ قاطع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم صهیونیستی‌، به جشن و پایکوبی پرداختند. ساعتی پس از آغاز عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی، مردم شهرهای مختلف کشور در حمایت از این اقدام به برگزاری تجمعات خودجوش روی‌ آوردند.

*هشدار جدی ایران به آمریکا

 البته هنوز هم احتمال حمله تلافی‌جویانه اسرائیل وجود دارد، چرا که وزیر امور خارجه ایران رسما در این ارتباط به آمریکا هشدار داده است. وزیر امور خارجه کشورمان در نشستی با سفرای کشورهای خارجی در تهران گفت: چنانچه آمریکا از سرزمین کشورهای موردنظر خود برای دفاع از تل‌آویو استفاده کند، ناچاراً پایگاه آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت. به گزارش تسنیم، حسین امیرعبداللهیان گفت: ما 6 ماه با در نظر گرفتن شرایط منطقه و با نگاه به اینکه به‌دنبال توسعه دامنه تنش نیستیم خویشتنداری کردیم اما گویا رژیم آدرس و سیگنال غلطی دریافت کرد تا جایی که در روزهای گذشته از بلندی‌های جولان با استفاده از جنگنده‌های اف35 حمله‌ای گستاخانه و ناقض حقوق بین‌الملل علیه سفارت ایران در دمشق انجام شد. امیرعبداللهیان با ابراز اینکه ما باز با نگاه به حساسیت‌های موجود در منطقه و با اعتقاد به خویشتنداری و عدم گسترش دامنه جنگ در منطقه بر مسیر حقوقی و سیاسی تمرکز کردیم، گفت: خواستار برگزاری نشست شورای امنیت شدیم، بیانیه‌ای به‌ابتکار روسیه ارائه شد و به رویه سکوت گذاشته شد، متأسفانه در اقدامی ناقض مقررات دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه مخالفت خود را با صدور بیانیه‌ای در محکومیت این اقدام اعلام کردند و مانع شدند حتی یک بیانیه حداقلی در شورای امنیت صادر شود. وی خاطرنشان کرد: نتیجه این رفتار آمریکا و دو کشور اروپایی طبعاً تشویق نتانیاهو بر عبور از خطوط قرمز و نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی است، با این حال نیروهای مسلح ما حدود 10 روز منتظر اقدامات و تلاش‌های ما در عرصه بین‌المللی بودند. وی افزود: شب گذشته نیروهای مسلح ایران در اقدام هماهنگ اهداف نظامی را در درون رژیم مورد اصابت قرار دادند، عملیات ایران محدود بود، ما به کاخ سفید امروز اعلام کردیم عملیات ما محدود و با هدف تنبیه رژیم صورت می‌گیرد.

*اصابت موشک‌های ایران به پایگاه‌های نظامی و مقرهای اطلاعاتی

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در این عملیات نیروهای مسلح ایران با محاسبات دقیق و با استفاده از پهپاد و موشک هدایت‌شونده پایگاه نظامی‌ای را که هواپیماهای اف35 در آنجا نگهداری می‌شوند، هدف قرار دادند، همچنین در نقطه دیگری عملیاتی انجام شد که به‌واقع مرکز اطلاعاتی رژیم برای هدایت تمام عملیات‌های 6 ماه گذشته از جمله عملیات اخیر علیه ایران بود، مورد حمله قرار گرفت. وی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما هیچ مکان اقتصادی و جمعیتی را مورد هدف قرار ندادند، حتی دقت لازم برای برخورد و پاسخ به رژیم مورد توجه قرار گرفت.

* دوستان منطقه ایران از عملیات خبر داشتند

وزیر امور خارجه اظهار داشت: طبعا در پیامی که به دوستانمان در کشورهای منطقه دادیم، از حدود 72 ساعت قبل از عملیات، به همسایگان عزیزمان و به کشورهای منطقه اطلاع دادیم که پاسخ ایران در قالب دفاع مشروع قطعی و مسلم است، لیکن ما امنیت همسایگان و امنیت منطقه را امنیت ایران می‌دانیم. به برادران و دوستان در منطقه که ایالات متحده در آن کشورها دارای پایگاه نظامی است اعلام کردیم که هدف ما در دفاع مشروع صرفاً تنبیه رژیم اسرائیل است.

*آمریکا حمایت جانبداری کند پایگاهایش را می‌زنیم

 وزیر خارجه اضافه کرد: ما به‌دنبال هدف قرار دادن افراد و پایگاه‌های آمریکا در منطقه نیستیم، تأکید کردیم که ما هرگز از توسعه تنش در منطقه استقبال نکرده‌ایم، لیکن هشدار دادیم چنانچه از فضا و یا سرزمین کشورهای مورد نظر آمریکا برای دفاع و حمایت جانبدارانه از تل‌آویو استفاده کند، ناچاراً پایگاه نظامی آمریکا در آن کشور مورد هدف قرار خواهد گرفت.

*وعده صادق با موفقیت انجام شد

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در گفت‌وگویی درباره عملیات وعده صادق عنوان کرد: عملیات وعده صادق با رمز «یارسول‌ا... (ص)» با موفقیت کامل از شب گذشته تا صبح امروز انجام شد و به همه اهدافش نائل شد. وی افزود: علت این عملیات عبور رژیم صهیونیستی از خطوط قرمزی بود که برای ما قابل تحمل نبود، این‌که رژیم صهیونیستی بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را مورد هدف قرار بدهد و مستشاران قانونی ما را که به‌دعوت قانونی دولت سوریه برای مقابله با تروریسم در آن کشور حضور قانونی داشتند مورد هدف قرار دهد و به شهادت برساند، عبور از خطوط قرمزی بود که در همین ده روز گذشته تمامی کشورهای جهان غیر از چند کشوری که حامی مطلق این رژیم هستند محکوم کردند. سردار باقری ادامه داد: این اقدام کاری بود که باید مورد پاسخ قرار می‌گرفت و مقام معظم رهبری هم فرمودند این تنبیه باید صورت بگیرد که با همت سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح این عملیات انجام شد.

*ضربه به پایگاه نواتیم

رئیس ستادکل نیروهای مسلح عنوان کرد: عملیات به‌نحوی طرح‌ریزی شد که هم مرکز اطلاعاتی بزرگی که اطلاعات لازم برای این عملیات را برای صهیونیست‌ها تأمین می‌کرد در ارتفاعات جبل الشیخ در مرز فلسطین اشغالی با سوریه مورد هدف قرار بگیرد و هم پایگاه هوایی نواتیم که هواپیماهای اف35 برای هدف قراردادن کنسولگری ما در دمشق از آنجا حرکت کرده بودند مورد هدف قرار بگیرد. وی اظهار داشت: هر دوی این مراکز در حد قابل‌توجهی مورد انهدام قرار گرفتند و از کار افتادند. در این عملیات تعداد قابل‌توجهی پهپاد، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک مورد استفاده قرار گرفت و از تاکتیک‌های اندیشیده‌شده و کاملاً مناسب استفاده شد که نه گنبد آهنین و نه سپر دفاع موشکی نتوانستند اقدام قابل‌توجهی داشته باشند و عملیات به اهدافش نائل شد.

*عملیات از نظر ایران خاتمه یافته است

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه ما این عملیات را منتج به نتیجه کامل می‌بینیم و از نظر ما این عملیات خاتمه یافته است و قصدی بر ادامۀ این عملیات وجود ندارد.، گفت: اما چنانچه اسرائیل اقدامی را علیه جمهوری اسلامی چه در خاک ما چه در مراکز متعلق به ما در کشور سوریه و یا جای دیگری انجام دهد عملیات بعدی ما بسیار بزرگ‌تر از این انجام خواهد شد. وی اضافه کرد: توانایی ما در حدی بود که بتوانیم عملیات موشکی و پهپادی ده‌ها برابر بزرگ‌تر از این علیه رژیم داشته باشیم اما این کار را انجام ندادیم و سعی کردیم در حد یک تنبیه این عملیات انجام شود و مراکز جمعیتی و اقتصادی آنها زده نشد.

*پیام سوئیسی ایران به آمریکا!

رئیس ستادکل نیروهای مسلح درباره هرگونه اقدام آمریکا علیه منافع ایران گفت: ما این پیام را از طریق سفارت سوییس به آمریکا منتقل کردیم که چنانچه آمریکا در اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها بخواهد همکاری کند یا با امکاناتی که در منطقه دارد مشارکتی داشته باشد و این اطلاعات برای ما قطعی شود، پایگاه‌ها و نفرات آمریکا در منطقه امنیت نخواهند داشت و ما او را مانند متجاوز می‌بینیم و با او هم برخورد لازم را خواهیم داشت.

 *از این به بعد از تهران تل‌آویو را می‌زنیم

سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگویی درباره عملیات وعده صادق عنوان کرد: تصمیم گرفتیم معادله‌ای جدید بسازیم و آن معادله جدید این است که از این به بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه‌ای به منافع، دارایی‌ها، شخصیت‌ها و شهروندان ما تعرض کند، از مبدأ جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد. وی افزود: عملیات وعده صادق نمونه کاملاً برجسته و واضحی از این معادله جدید است. این نبرد تا حدودی برای ما ناشناخته و مبه‌هم بود و فصل جدیدی از تقابل را به‌روی ما گشود، به این دلیل که سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی دشمن یعنی پدافندهای ضد موشک‌های بالستیک و کروز، پدافند هوایی ضد پرنده‌های بدون‌سرنشین و باسرنشین در سرزمین کم‌مساحتی مثل فلسطین اشغالی به‌وفور روی زمین کاشته شده‌اند که شامل سامانه‌های گنبد آهنین که با پرتابه‌های کوتاه‌برد مقابله می‌کنند، سامانه فلاخن داود، آرو، تاد می‌شود و کنار آن، کمک‌هایی است که ایالات متحده آمریکا به آنها می‌کند و طی روزهای اخیر هم در حوزه پدافند هوایی کاملاً با آنها هماهنگ بود.

*پدافند چند لایه آمریکا در کنار اسرائیل

فرمانده‌کل سپاه ادامه داد: این امر موجب شده بود رژیم صهیونیستی یک دفاع عمیق و چندلایه با حمایت آمریکا از فضای هوایی عراق تا اردن و بخش‌هایی از آسمان سوریه و همین‌طور سرزمین‌های اشغالی برای خود ایجاد کند. سردار سلامی تصریح کرد: هواپیماهای متعددی مانند اف16 و اف35 که هواپیماهای پیشرفته‌ای هستند، هواپیمای گلف‌استریم و حتی سوخت‌رسان‌ها در آسمان سرزمین‌های اشغالی به‌طور مداوم پرواز می‌کردند و یک دفاع هوایی متراکم و چندلایه را از لحظه ورود پرنده‌های ما به فضای هوایی کشور عراق تا میانه اردن به‌عهده گرفته‌ بودند. وی اظهار داشت: این دفاع ضدهوایی و ضدموشکی که با پیشرفته‌ترین سامانه‌ها همراه بود، مقابل ما قرار داشت و عبور از این سیستم چندلایه و پیچیده کار بسیار سختی است یعنی طراحی عملیاتی که بتواند پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک را از این فضا عبور دهد و آنها را روی زمین با دقت فوق‌العاده بنشاند، علاوه بر این، اقدامات به‌هم‌پیوسته آمریکا و اسرائیل در حوزه جنگ الکترونیک می‌توانست تأثیراتی تعیین‌کننده روی ابزاری که در میدان نبرد به‌کار گرفته شد بگذارد.

*جنگ چندلایه ایران برای عبور از سامانه گنبد آهنین

فرمانده‌کل سپاه با بیان اینکه این امر مستلزم آن بود تا در طراحی تاکتیکی این عملیات نبوغ خاصی به‌خرج داده شود، گفت: طراحی‌های مبتکرانه، هوشمندانه و نوآورانه و ناشناخته برای دشمن و استفاده از ابزاری که قادر به خنثی کردن توانمندی دشمن در حوزه جنگ الکترونیک باشد و استفاده از تاکتیک‌هایی که بخشی از سامانه‌های دشمن را ناکارآمد کند، در دستور کار قرار داشت. وی ادامه داد: ترتیب و توالی این عملیات به‌شکلی بود که الآن قابل گفتن نیست ولی ده‌ها فروند پهپاد، موشک‌های کروز و بالستیک در فاصله زمانی مناسب توانستند لایه‌های عمیق دفاع هوایی به‌ظاهر مطمئن رژیم صهیونیستی را در هم بشکنند و ائتلاف پدافند هوایی آمریکا، فرانسه و رژیم صهیونیستی را تحت تأثیر قرار دهند و بتوانند اهداف مورد نظر ما در عمق خاک سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار دهند. سردار سلامی تأکید کرد: ما یک عملیات محدود در حد و اندازه شرارت‌های رژیم صهیونیستی انجام دادیم و این عملیات می‌توانست بسیار گسترده باشد ولی ما دامنه عملیات را به آن بخش از امکاناتی که رژیم برای حمله به کنسولگری ما از آن استفاده کرده بود محدود کردیم.

*هشدار فرمانده کل سپاه به اسرائیل

فرمانده سپاه تصریح کرد: عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار ما ـ تا این لحظه که اطلاعات ما روی تمام اصابت‌ها کامل نیست ـ بود. آن بخش از اصابت‌ها که ما اطلاعات دقیق، مستند و میدانی از آن داریم نشان می‌دهد این عملیات با موفقیتی بیش از حد انتظار ما رخ داده است و قطعاً ساکنان سرزمین‌های اشغالی و مسئولان ارتش رژیم بیشتر از ما از میزان تأثیر این ضربات کوبنده اطلاع دارند. وی گفت: توصیه می‌کنم رژیم صهیونیستی از رفتارهای گذشته خود دست بردارد و از این اتفاق درس عبرت بگیرد و اگر رژیم صهیونیستی واکنشی نشان دهد اقدام بعدی ما بر اساس تجربه‌ای که از توانایی‌های آنها به‌دست آوردیم بسیار سخت‌تر خواهد بود.

حماس: حمله ایران پاسخی شایسته به جنایات اسرائیل بود

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که حمله نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی حق طبیعی و پاسخی مناسب به جنایت رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق بود. جنبش حماس افزود: ما بر حق طبیعی دولت‌ها و ملت‌های منطقه برای دفاع از خود در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی تأکید می‌کنیم. مقاومت اسلامی فلسطین از امت عربی و اسلامی، مردم آزاده جهان و نیروهای مقاومت در منطقه خواست که به حمایت خود از طوفان‌الاقصی ادامه دهند.

واکنش رسانه‌های اسرائیل به عملیات ایران

عملیات ایران علیه اسرائیل موجب واکنش‌ها میان رسانه‌ها و تحلیلگران صهیونیست شده است. رابطه آمیخای استاین، تحلیلگر شبکه تلویزیونی رژیم صهیونیستی دقایقی پس از پایان موج حملات موشکی و پهپادی گفت: باید اعتراف کنم که امشب توسط یک کشور مهم خاورمیانه هدف حمله قرار گرفتیم که دارای ارتش و ساختار نظامی فوق‌العاده است، نباید قدرت ایران را با توان گروه‌هایی مانند حماس و جهاد اسلامی مقایسه کرد. امیر بوخبوط خبرنگار سایت واللانیوز با اشاره به حجم گسترده حمله پهپادی و موشکی ایران نوشت: اسرائیل به‌هیچ‌وجه قادر به مقابله با حمله ایران نیست. نوعم امیر، تحلیلگر نشریه ماکور ریشون رژیم صهیونیستی نیز ضمن ابراز شگفتی از حجم گسترده حمله پهپادی و موشکی ایران نوشت: آمریکا امشب و در جریان حمله پهپادی و موشکی به ایران متحمل هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد دلار برای تأمین مخارج سیستم‌های پدافندی اسرائیل شد. یونی بن مناخم، تحلیلگر امنیتی رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به ابعاد حمله وسیع و فراگیر سپاه پاسداران نوشت: ایران برای اولین بار مستقیماً با بیش از 200 موشک بالستیک، پهپاد و موشک کروز به اسرائیل حمله کرد. همزمان نشریه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت با انتشار بخش‌هایی از پیام سپاه پاسداران پس از عملیات مقتدرانه «وعدالصادق» نوشت: ایران تأکید کرد که؛ از نظر ما همه چیز تمام شده است.، اما در عین حال هشدار داد که در صورت هرگونه واکنش از سوی اسرائیل با پاسخی به‌همراتب شدیدتر واکنش نشان خواهد داد. اسرائیل هیوم نیز در تشریح جزئیات گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز نوشت: بایدن از ترس پاسخ مجدد ایران از نتانیاهو خواست به حمله ایران، واکنشی نشان ندهد.

* رسانه‌های غربی چه نوشتند

پاسخ گسترده موشکی و پهپادی ایران به حمله رژیم اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت و به تیتر یک اکثر رسانه‌ها تبدیل شد. شبکه خبری سی‌ان‌ان با اشاره به حمله تلافی‌جویانه ایران نوشت: این حمله نخستین حمله ایران به اسرائیل از خاک آن کشور محسوب می‌شود.

این رسانه نوشت: ایران و اسرائیل دشمن یکدیگرند اما هیچگاه به صورت مستقیم به یکدیگر حمله نکرده‌اند- اگرچه حمله روز 1 آوریل اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق از لحاظ فنی حمله به خاک یک کشور محسوب می‌شود. مجله اکونومیست هم در وبسایت خود نوشته است: «اسرائیلی‌ها هم‌اکنون در حال تجربه یک شب هراس‌انگیز هستند»این مجله تاکید کرد: حتی در صورتی که حمله ایران باعث ایجاد تلفات قابل توجه یا خسارت‌های زیاد نشود باز هم تبعات آن گسترده خواهد بود. رویترز نیز به نقل از خبرنگار خود در سرزمین‌های اشغالی نوشت که صدای ضربات مهیب ناشی از انفجار پهپادها و موشک‌ها در منطقه به گوش می‌رسید و ایران با نخستین حمله تاریخ خود به اسرائیل خطر تشدید اوضاع را با توجه به حمایت آمریکا از اسرائیل به جان خرید. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با اشاره به حملات موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی نوشت که ایران تهدید کرده بود که در تلافی اقدام اسرائیل در حمله به بخش کنسولی سفارت خود در دمشق، اقدام می‌کند. این خبرگزاری نوشت که حملات ایران با بیش از 100 پهپاد شروع شد و متعاقبا با استفاده از موشک‌های بالستیک مخرب‌تر ادامه یافت. ویل ورنون، خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن نیز در گزارشی، حملات ایران به اسرائیل را «حمله بی‌سابقه به قلمرو یک همپیمان کلیدی آمریکا» توصیف کرد. وی نوشت: ایالات متحده می‌خواهد تا حد امکان مانع از تشدید اوضاع شود و ممکن است مجبور شود پاسخ اسرائیلی‌ها را مهار کند. از آمریکا و اسرائیل خواسته می‌شود که محتاطانه عمل کنند و هرگونه اقدام تلافی جویانه را متناسب کنند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار