| کد مطلب: ۱۱۱۱۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد

به بهانه افزایش حضور افغان‌ها در مراکز تجاری، مسکونی، عمومی و خصوصی

حرکت معکوس اتباع و شهروندان

آرمان ملی: همین روز گذشته بود که خبر استعفای دسته‌جمعی 20 پرستار در یکی از شهرهای شمالی کشور توسط خبرگزاری تسنیم، از زبان فرماندار چالوس، مخابره شد. دو روز پیش‌تر هم خبری از مشهد و این‌بار از ایرنا روی رسانه‌ها قرار گرفت که از حضور قریب‌الوقوعِ اتباع در مراکز درمانی نه برای درمان(که این روزهای در برخی از بیمارستان‌های پایتخت شاهد آن هستیم) که به عنوان کادر درمان حکایت داشت. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خبر داده بود که نزدیک به ۱۰درصد دستیاران دانشکده دندانپزشکی مشهد غیر ایرانی هستند. دستیارانی که بی‌شک بعد از اتمام تحصیلات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به کار خواهند شد. این گزارش در خصوص مشکلات پرستاران و کادر درمان نیست که حقوق پایین و ناچیزشان(بنا به اظهارات خود این افراد) منجر به ترک کار شده و به آمار مهاجرت ایرانی‌ها دامن زده است. اتفاقی که برای بسیاری دیگر از اقشار ایرانی در مشاغل متفاوت رقم خورده.

حرکت معکوس اتباع و شهروندان

اما بنا به شواهد و ملموسات زندگی، جای این ایرانی‌های معترض به شرایط زیست خود که گرفتار محدودیت‌های و دشواری‌های زندگی در زمینه‌های اقتصادی‌، قرارگرفته‌اند، خالی نمی‌ماند؛ هستند افرادی که با دریافت پول کمتر خیلی زود این جاهای خالی را پر می‌کنند. همان‌طور که این روزها در بسیاری از شهرها و نیز همه مناطق پایتخت حضورشان به عنوان نیروهای کار(نه مثل قدیم به عنوان کارگران ساختمانی) که در مشاغل متنوعی که بیساری از جوانان ایرانی بیکار در جست‌وجوی آن بوده‌اند و نیافته‌اند، مشغول هستند. اخیرا هم گزارشی با این عنوان که در محله سعادت آباد تهران چه خبر است، توسط دنیای اقتصاد کار شد که به افزایش عجیب و غریب اتباع افغان در این محله شمال شهری در پایتخت ایران حمایت می‌کرد که در این گزارش به آن هم می‌پردازیم.

اتباع به حقوق کم راضی نیستند

پیشترها اتباع افغان که به‌صورت قانونی یا غیرقانونی به ایران مهاجرت می‌کردند، به این دلیل اصلی به کار گرفته می‌شدند که حقوق و دستمزد آن‌ها پایین‌تر از کارگران ایرانی بود. این روزها اما این مهمان‌های ناخوانده هم به حقوق کم راضی نیستند. بنا به مشاهدات خبرنگار آرمان ملی و گفت‌وگویی که با صنف گلفروشان شهر تهران داشته، کارگران افغانی اگر سال گذشته 12 میلیون ماهانه حقوق می‌گرفتند، در حال حاضر و در سال جدید، به کمتر از 20 میلیون راضی نمی‌شوند و این در حالی است که تاکید می‌شود بسیاری از جوانان ایرانی در جست‌وجوی همین کارهایی هستند که اتباع به اصطلاح برای غبضه آن، طاقچه‌بالا می‌گذارند.

قضیه تنها مربوط به شغل این افراد نیست؛ این روزها ایرانی‌هایی که اصالتا در برخی محلات مرکز شهر به بالا زندگی می‌کردند به دلیل بالارفتن اجاره‌بهای منزل و به‌تدریج از به سمت حاشیه شهر رانده شده‌اند و در عوض محلات بالای شهر به محلی نه تنها برای کار که برای زندگی اتباع افغان به همراه زن و فرزند آن‌ها تبدیل شده است.

چند روز پیش، یکی از رسانه‌ها هشدار داد که جمعیت تبعه افغان در محله سعادت‌آباد تهران به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است. بنا بر این گزارش، تعداد مشتریان «مهاجر افغان» در برخی فروشگاه‌ها و مغازه‌های مواد خوراکی و غذایی این محله لوکس تهران، در برخی ساعات روز از تعداد شهروندان تهرانی جلو می‌زند.

همراه این گزارش، عکسی هم منتشر شده بود که پارک بزرگ سعادت‌آباد را نشان می‌داد که  اکثرا تبعه افغان بودند و بین 16 تا 19 سال سن داشتند. افغان‌های ساکن در سعادت‌آباد، در برج‌سازی‌های مسکونی اطراف میدان کاج سعادت‌آباد، مشغول به کار هستند. این محله برخلاف عمده نقاط شهر، با حجم قابل توجهی ساختمان‌سازی روبه‌رو است. بعضی از این نوجوان‌های افغان، «کارگر ساده» ساختمانی شده‌اند و 2 نفر از این 7 نفر، در همین مدت کوتاهی که در بازار ساخت‌وساز تهران مشغول به کار شده‌اند، به «استادکار» تبدیل شده‌اند. کارگران افغان در برج‌سازی‌های سعادت‌آباد، روزانه 300 هزار تومان دستمزد می‌گیرند و 2 نفری که مهارت بالاتر دارند، روزی 350 هزار تومان. آنها، معادل 5 میلیون تومان در ماه، پول افغانی برای خانواده‌شان در افغانستان منتقل می‌کنند و مابقی دستمزدشان را اینجا مصرف می‌کنند. برج‌سازها و بسازوبفروش‌ها، دستمزدی که به نیروهای مهاجر خارجی در ساخت‌وساز پرداخت می‌کند، تقریباً حدود 40 تا 60 درصد کمتر از دستمزد کارگر ایرانی است. مزیت دیگر به‌کارگیری کارگر افغان در ساخت‌وساز، معافیت سازنده از بیمه کارگر ساختمانی است.

اما بحث بیمه که مطرح می‌شود بد نیست این گفته‌های مدیر کل بیمه‌گری سازمان بیمه سلامت ایران را نقل کنیم که گفته حق بیمه ۱۲ هزار تبعه خارجی غیرآسیب پذیر، راسا توسط بیمه شدگان پرداخت می‌شود. پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، جمشید شایانفر مدیر کل بیمه‌گری و جذب منابع سازمان بیمه سلامت ایران، در پاسخ به این پرسش که افغان‌ها تحت پوشش کدام صندوق هستند اظهار داشت: اتباع خارجی تحت پوشش صندوق سایر اقشار سازمان بیمه سلامت می‌باشند و حق بیمه اتباع خارجی بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه قریب به ۹۰درصد بیشتر از ایرانیان تعیین شده است. اتباع افغان این روزها در ایران برای خود کار و کاسبی هم راه انداخته‌اند و شمار قابل توجهی از آن‌ها نه تنها صاحب یک باب که چند باب خانه هم شده‌اند؛ از طرفی، مالیات و عوارض و هزینه‌هایی که ایرانی‌ها برای قدم برداشتن هم باید بپردازند، پرداخت نمی‌کنند و بنا به گفته چند شهروند عادی که با خبرنگار آرمان ملی در میان گذاشته‌اند، این‌طور که پیش می‌رود، به زودی ما ایرانی‌ها باید از این افراد خانه هم اجاره کنیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار