| کد مطلب: ۱۱۰۸۹۱۲
لینک کوتاه کپی شد

تصادفات جاده‌ای، تلخ شدن کام مسافران نوروزی و راهکار مسئولان از نگاه «آرمان ملی»

نوروز پر تلفات ۱۴۰۳

آرمان ملی: تعطیلات نوروز به نهمین روز خود رسیده بود که خبر رسید ۵۸۵ نفر بر اثر تصادفات مرتبط با این ایام جان خود را از دست داده‌اند؛ رقم بالایی که مثل سایر نوروزها کام مردم را تلخ کرد. آماری که تا یازدهم فروردین به 664 نفر رسید.

نوروز پر تلفات ۱۴۰۳

با اینکه آمار تصادفات همچنان تکان دهنده است اما روز گذشته که روز طبیعت(سیزده‌بدر) و آخرین روز تعطیلات عید نوروز محسوب می شد، رئیس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد که: با وجود افزایش تردد در جاده‌ها نسبت به پارسال، جانباختگان حوادث ترافیکی ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده است. مسئولان مربوط هم در این ایام راهکارهایی برای کاهش آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن ارائه دادند از آن جمله؛ استفاده از پهپاد برای مدیریت ترافیک و توصیه به رانندگان مثل قانون هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت. همچنین توصیه‌هایی نظیر اینکه سرنشین صندلی جلو نباید بخوابد؛ خوابیدن در کنار راننده عین هیپنوتیزم کردن راننده است؛ باعث می‌شود راننده هم به خواب برود.

در این گزارش نگاهی به آمار تصادفات نوروزی و افزایش آن با نزدیک شدن به روز سیزدهم، می‌اندازیم.

حوادث کماکان در حال رخ دادن

براساس آمار ۹۵۰ هزار خودرو از تهران خارج شدند که تا سیزدهم فروردین ۶۰۰ هزار عدد آن به تهران بازنگشته بودند. بر اساس گفته‌های سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به افزایش موج بازگشت سفرهای نوروزی حوادث در سطح جاده‌ها کماکان در حال رخ دادن است که عمده علت حوادث، بی‌احتیاطی برخی از رانندگان در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی است به خصوص سبقت و سرعت و همچنین خواب آلودگی در جاده‌ها است.

اما همانطور که پایتخت شاهد خروج و ورود مسافران و اتومبیل‌هایشان به محدوده خود بود، در سایر شهرهای کشور هم این اتفاق رقم خورد و البته همپای آن، تصادفات با نسبت‌های متفاوت به وقوع پیوست و تلفات و خسارات جبران ناپذیری به جا گذاشت.

فزونی کشته‌ها و راهکارهای مسئولانه

نهم فروردین،  رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور خبر داد که کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۸۵ نفر رسید. بنا به گزارش تسنیم، سرهنگ احمد شیرانی، اعلام کرد: 585  نفر از هموطنان در تصادفات شهرها و جاده‌ها جان خود را از دست دادند.

ثبت ۸۵۷۸۵ تصادف فوتی، جرحی و خسارتی در ۱۶ روز؛ خبری بود که رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور روز یازدهم فروردین اعلام کرد. به گفته سرهنگ شیرانی، حجم کل ترددهای  جاده‌ای  از 24 اسفند تا 11 فروردین  426 میلیون تردد گزارش شده است یعنی متوسط  تردد روزانه 26 میلیون تردد است که البته نسبت به سال گذشته  2 درصد کاهش تردد در همین زمان را داشته‌ایم.

او افزود: از 24 اسفند تا 11 فروردین 545 تصادف فوتی ثبت شده است که در این تصادفات متاسفانه 664 نفر جان خود را از دست داده‌اند. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور گفت: همچنین در همین بازه زمانی 13 هزار و 960 فقره تصادف جرحی ثبت شده است که در این تصادفات 17 هزار و 474 نفر مصدوم شده‌اند.

شیرانی با بیان اینکه 71 هزار و 280 فقره تصادف خسارتی در بازه زمانی ذکر شده رخ داده است، افزود: استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان استان‌های پر حادثه در نوروز 1403 بوده‌اند.

در آخرین آمارها از تلفات جاده‌ای، جانشین رئیس پلیس راه راهور فراجا گفت که متأسفانه ۶۶۴ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده‌اند همچنین ۱۷۴ نفر در این تصادفات مصدوم شدند.

به گفته سرهنگ سیاوش محبی: استان‌های کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، اصفهان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین تصادفات به‌ویژه تصادفات فوتی را داشته‌اند.

محبی با اشاره به روزهای پایانی تعطیلات هم توصیه کرد که با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی تعطیلات شاهد موج بازگشت سفرها هستیم و به مسافران نوروزی توصیه می‌کنیم سفرهای خود را مدیریت کنند و از نظر ساعت، زمانی را انتخاب کنند که پیک تردد نباشد.

سرهنگ محبی گفت: با توجه به اینکه شاهد ترددهای بالایی در محورهای کشور هستیم، تیم‌های نظارتی پلیس راهور در محورها افزایش پیدا می‌کند و به‌صورت گشت خودرویی و موتوری و همچنین با استفاده از پهپادها رفتار ترافیکی کاربران مدیریت می‌شود تا در صورت لزوم پلیس بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. جانشین رئیس پلیس راه بیان کرد: بیشترین انباشت خودرو در مازندران، گیلان و خراسان رضوی است و اغلب مسافرانی که به این شهرها سفر کرده‌اند هنوز به شهرهای مبدأ خود بازنگشته‌اند.

قانون «هر ۲ ساعت رانندگی یک ربع استراحت» هم راهکار دیگری بود که در روزهای تعطیلات توسط مسئولان ارائه شد. جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به موج بازگشت مسافران نوروزی، به مسافران و رانندگان توصیه کرد که با رعایت نکات رانندگی ایمن به حفظ روند کاهشی تصادفات جاده‌ای در نوروز کمک کنند.

بنا به متن اطلاعیه شماره 8 جمعیت هلال احمر، در حال حاضر در شرایط موج بازگشت مسافران هستیم و از آنجا که آمار تصادفات در راه‌های کشور در طول سال بالاست توصیه می‌شود که رانندگان در این ایام با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، مراقب خود و همراهان باشند، بی‌توجهی به این نکات سبب ایجاد حادثه و پشیمانی می‌شود.

این جمعیت افزود: برای بازگشت، عجله‌ای نداشته باشید در صورت احساس خستگی و خواب آلودگی حتما استراحت کنید. قانون هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت را فراموش نکنید.

از دیگر توصیه‌های مسئولان این بود که «سرنشین صندلی جلو نباید بخوابد؛ خوابیدن در کنار راننده عین هیپنوتیزم کردن راننده است؛ باعث می‌شود راننده هم به خواب برود.»

مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه حواس‌پرتی، خستگی و خواب‌آلودگی و عجله و شتاب از عوامل مهم در بروز تصادفات هستند، گفت: هیچ سرنشینی حق ندارد در صندلی جلو و کنار راننده بخوابد. خوابیدن در کنار راننده عین هیپنوتیزم کردن راننده و باعث به خواب رفتن راننده می‌شود. مهران قربانی با اشاره به سه عامل مهم در تصادفات جاده‌ای اظهار داشت: حواس پرتی، خستگی و خواب‌آلودگی و عجله و شتاب از سه عوامل مهم در تصادفات هستند و معمولا در تصادفات حداقل یکی از این عوامل سهم دارند بطوری که تنها عامل حواس پرتی راننده حداقل سهم ۶٠ درصدی در بروز تصادفات دارد.

با همه اینها و در پایان رئیس جمعیت هلال‌احمر، پیرحسین کولیوند در برنامه صف اول شبکه خبر، گفت که  با وجود افزایش تردد در جاده‌ها نسبت به پارسال، جانباختگان حوادث ترافیکی ۲۷ درصد کاهش پیدا کرده.

امیدواریم این روند کاهشی به شکلی فاحش و به نحوی ادامه پیدا کند که دیگر شاهد تصادفات نوروزی و آمار بالای آن و تلخ شدن کام شهروندان و مردم سرزمینمان نباشیم.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار