| کد مطلب: ۱۱۰۵۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد

نامه دیگر به شورای نگهبان: مستندات ردصلاحیت کامل و مکتوب ارائه شود

سال تمام شد چالش روحانی با شورای نگهبان نه

آرمان ملی– مطهره شفیعی: سال رو به اتمام است اما چالش روحانی با شورای نگهبان پایان نگرفت. ماجرا هم از یک ردصلاحیت برای مجلس خبرگان آغاز شد. روحانی که سال‌ها در مجلس خبرگان عضویت داشت، باردیگر قصد شرکت در انتخابات آن را داشت اما این بار با ردصلاحیت شورای نگهبان مواجه شد.

سال تمام شد چالش روحانی با شورای نگهبان نه

بارها از شورای نگهبان خواست تا دلایل این تصمیم را علنی کند، اما در نهایت این شورا در نامه‌ای به روحانی دلایل را ذکر کرد. اما روحانی راضی نشد و خواستار ارائه سند و استدلال شد. او دیروز نامه دیگری نوشت. روحانی در این نامه به موارد پنج‌گانه شورای نگهبان برای ردصلاحیت اشاره کرده که «عموما شامل انتسابات کلی است» و «برخلاف صریح قانون، حاوی هیچگونه مستنداتی نمی‌باشد.» او درخواست کرد مستندات ادعاهای مندرج در این ۵ عنوان «به طور کامل، بدون تقطیع و تلخیص» ارائه شود. متن نامه دکتر روحانی به این شرح است: فقهای محترم شورای نگهبان، سلام علیکم، بازگشت به نامه شماره ۰۲/۱/۷۰۰۱۵ مورخ 15 اسفند 1402 آن شورا، از آنجا که ماده ۱۴ قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری مصوب ۱۴۰۲/۷/۵ مقرر می‌دارد: «فقهای شورای نگهبان، پس از بررسی‌های لازم، در قبال داوطلبان، پاسخگو بوده و در صورت ردصلاحیت یا ابطال آرای فرد انتخاب‌شونده در صورت مطالبه، دلایل و مستندات ردصلاحیت یا ابطال آرا آن فرد را کتبا و منحصرا به وی ابلاغ خواهد کرد.» متأسفانه نامه ارسالی آن شورا که به موارد پنج‌گانه‌ای اشاره شده است، عموما شامل انتساباتی کلی است که برخلاف صریح قانون، حاوی هیچگونه مستنداتی نیست. از آنجا که به موجب ماده ۱۴ قانون، فقهای محترم شورای نگهبان، تکلیف قانونی دارند که دلایل و مستندات ردصلاحیت را به نحو «مکتوب» به اینجانب ابلاغ نمایند، در اجرای وظیفه قانونی «پاسخگویی» ارسال مستندات قانونی به‌صورت مکتوب مورد مطالبه است. لازم است اعلام شود که ادعاهای مندرج در این ۵ عنوان به نقل از کدام منابع موثق، در چه تاریخ دقیق، در کدام محل و در چه زمینه گفتاری و قرائن متصل و منفصل ذکر شده است؟ مستندات تصویری، صوتی و متنی از سخنان من به طور کامل، بدون تقطیع و تلخیص ارائه شود. صراحتا درخواست می‌کنم، بدیهی است ارجاع موضوع به ارائه حضوری (مذکور در بند ۵ نامه ارسالی) در تعارض صریح با وظیفه قانونی است، لذا صراحتا درخواست می‌کنم تمام گزارش‌های مورد استناد (راستی‌آزمایی شده باشد) را  کتبا برای اینجانب ارسال فرمایید.

*شورای نگهبان: دلایل ردصلاحیت را اعلام کردیم

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان هم دیروز در پاسخ به پرسشی درباره نامه‌های مکرر روحانی و عدم پاسخ به او درباره دلایل عدم احراز صلاحیت گفت: اعلام کردیم که اولویت با کسانی است که اعتراض کردند و پس از فارغ شدن از برگزاری انتخابات، نامه ایشان پاسخ داده شد. براساس اطلاعی که از فقهای شورای نگهبان کسب کردم تاکنون طی دو نامه رسمی شامل مستندات قانونی عدم احراز صلاحیت و دیگری دلایل عدم احراز صلاحیت به ایشان اعلام شده است. طحان نظیف ادامه داد: به‌جز این موارد، به‌صورت شفاهی نیز در دو مورد یکی نماینده ایشان در آن مقطع در شورای نگهبان حاضر شد و در مقطع دیگر نیز یکی از اعضای شورای نگهبان به‌صورت تلفنی با ایشان صحبت کردند و مراتب را به اطلاع ایشان رساندند و به‌نظر می‌رسد با اقداماتی که انجام شده است فراتر و بیشتر از چیزی که در قانون پیش‌بینی شده، نسبت به ایشان اقدامات انجام شده است.

*برنامه آینده روحانی چیست؟

حسن روحانی پس از این ردصلاحیت دارای چه جایگاهی در کشور است و از چه جایگاهی به فعالیت می‌پردازد؟ نزدیکترین گمانه که به ذهن خطور می‌کند، برنامه‌ریزی او برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1404 است. نامه‌نگاری روحانی به شورای نگهبان برای اعلام دلایل ردصلاحیتش هم شاید برای از بین بردن شائبه‌هایی است که می‌تواند منجر به ردصلاحیتش در انتخابات 1404 شود. باید به کنش‌های روحانی پس از ردصلاحیتش توجه شود، مانند روزی که گفت: «می توانیم در شرایطی مردم را تشویق کنیم رأی اعتراضی دهند. اگر فرد صالحی بود، مردم را تشویق کنید به او رأی بدهند ولو انتخاب هم نشود اما رأی به او اعتراض به شیوه موجود باشد.» تشویق او به حضور در انتخابات مجلس زمینه‌سازی برای حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم است.

*هدف کاندیداتوری در مجلس

از سوی دیگر تعدادی از یاران روحانی کاندیدای انتخابات مجلس شدند. مانند نوبخت و هروی، پروین داداندیش و... که یا ردصلاحیت شدند یا رای نیاوردند. هدف از حضور نزدیکان روحانی در انتخابات مجلس، آماده‌سازی فضا برای ریاست جمهوری 1404 است. البته از سوی دیگر ردصلاحیت نردیکان روحانی در انتخابات مجلس می‌تواند بر آرای روحانی در انتخابات 1404 تاثیرگذار باشد.

*تخریب اصولگرایان آغاز شد

اصولگرایان از مدت‌ها پیش برنامه‌های خود برای تخریب حسن روحانی و ممانعت از کاندیداتوری او در انتخابات ریاست جمهوری را ‌آغاز کرده‌اند، چنانکه «جوان» در گزارشی با تیتر آیا روحانی در حال پی‌ریزی برای انتخابات ۱۴۰۴ است؟، نوشته است: «روحانی ماه‌هاست جلساتی با استانداران و مدیران دوران خود برگزار و سعی می‌کند و این جلسات را محور اقدامات انتخاباتی خود کند، ولی به‌نظر می‌رسد مانند همه هشت سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش روی دوقطبی‌سازی حساب ویژه‌ای باز کرده است و سعی دارد شکاف‌هایی را که خود ایجاد می‌کند، تبدیل به رأی برای خود و جریانی کند که درصدد شکل‌دهی به آن است. او در یکی از نشست‌های خود می‌گوید: «اقلیتی آمده‌اند و با شعار همه مناصب را گرفته‌اند. مگر کشور متعلق به آن‌هاست؟ کشور متعلق به همه ماست نه هیچ گروه، جناح و حزب خاصی. ایران متعلق به تمام ایرانیان است؛ شیعه، سنی، ارمنی، یهودی، زرتشتی و دارای افکار دیگر. حتی ممکن است عده‌ای قانون اساسی را هم قبول نداشته باشند؛ اما باید بتوانند در کشور زندگی کنند.» یا یک کارشناس مسائل سیاسی اصولگرا اظهارکرد: اگر روحانی تمایلی به قدرت نداشت در این اوضاع و احوال اقتصادی باید استعفا می‌داد اما چون مانده و ادامه می‌دهد نشانه آن است که باز هم به حضور در عرصه ریاست جمهوری فکر می‌کند، بنابراین ۱۴۰۴ نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. محمدحسن قدیری ابیانه افزود: مشکلات اقتصادی را امروز در جامعه شاهد هستیم و وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی در حوزه‌های مختلف نیز عملی نشده است، بنابراین اگر او از کسی حمایت علنی انجام دهد امکان دارد تأثیر عکس بگذارد یعنی حمایت رسمی آقای روحانی نه تنها به آرای آن نامزد اضافه نمی‌کند بلکه ممکن است کاهش رأی را نیز سبب شود. این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: حزب اعتدال و توسعه که نزدیک به آقای روحانی عمل می‌کند حتما در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰4نامزد خواهد داشت و همه تلاش خود را برای پیروزی این نامزد انجام می‌دهد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار