| کد مطلب: ۱۱۰۱۱۹۱
لینک کوتاه کپی شد

رئیس‌جمهور سابق عقب‌نشینی نمی‌کند

فرمان جمعه حسن روحانی!

آرمان ملی– مطهره شفیعی: ردصلاحیت شد، اما به شیوه خودش مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند: «رای اعتراضی بدهید».

فرمان جمعه حسن روحانی!

حجت‌الاسلام ‌و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم از مردم درخواست کرد در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به نامزدهایی که به شرایط موجود اعتراض دارند، رأی دهند. اظهارات دکتر روحانی به این شرح است: انتخابات و صندوق رأی برای ما همواره مهم است. می‌دانم اکثریت مردم ناراضی هستند از شرایطی که نسبت به این انتخابات بوده است. اقلیت کمی در حوزه‌های انتخابیه هستند که از نظر آن‌ها برای انتخاب شایسته هستند. درست است مردم با مشکلاتی مواجه هستند. این مشکلات باید حل شود. حل این مشکلات از طریق تغییر در مجلس و تغییر در دولت خواهد بود و بنابراین راه آن این است که در این شرایط مردم به هر کسی که معتقدند او از شرایط فعلی راضی نیست و به شرایط فعلی معترض است و دنبال تغییر و تحول در جامعه امروز است، رأی دهند و به هر کس که تردید دارند در اینکه معترض است یا معترض نیست، رأی ندهند.رأی دادن باید یک رأی اعتراضی باشد به کسانی که امروز به شرایط موجود معترض هستند و خواهان یک تحول برای توسعه و امنیت بیشتر کشور و رفاه بیشتر، تحول برای معیشت مردم و تحولی برای آزادی بیشتر در جامعه هستند.لطفاً به هر کسی که مطمئن هستیم به شرایط موجود اعتراض دارد و با صدای بلند این اعتراض خود را اعلام کرده، رأی دهیم. این یک قدم در مسیر اصلاح امور کشور است. می‌دانم تا رسیدن به اصلاحات مطلوب مردم فاصله زیادی وجود دارد.آنچه به مجریان و ناظران توصیه شد برای مشارکت حداکثری مردم و رقابت، متأسفانه عمل نکردند. امیدوارم به دو اصل دیگر یعنی مسأله امنیت و سلامت انتخابات توجه کافی شود.»  روز سه شنبه آخرین اظهارنظر شورای نگهبان درباره ردصلاحیت روحانی بود. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل اعلام ردصلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان رهبری و درخواست حسن روحانی در این خصوص خاطرنشان کرد: هر انتخاباتی قانون خاص خودش را دارد. نسبت به انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم این کار انجام خواهد شد. من قبلا هم گفته‌ام اولویت ما فعلاً کسانی هستند که شکایت کردند. چرا که اگر شکایت‌شان پذیرفته شود می‌توانند به گردونه انتخابات وارد شوند. ایشان چون شکایت نکردند، درخواست‌شان بعد از بررسی شکایت‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طحان‌نظیف عنوان کرد: نسبت به انتشار عمومی دلایل ردصلاحیت‌ها نیاز به مجوز قانونی داریم؛ قانون به ما اجازه نداده است. البته گاهی خودمان هم در این باره آسیب می‌بینیم چراکه افرادی بودند که دلایل به آن‌ها اعلام شده اما در رسانه‌ها دلایل دیگری بیان کردند و شورای نگهبان را متهم ساختند تا اینکه اخیراً در اصلاحیه قانون انتخابات ذکر شد که اگر داوطلبی سخن خلاف واقعی را متوجه شورای نگهبان ساخت، این نهاد حق دارد که از خود دفاع کند.

*تاثیر ردصلاحیت بر تصمیم روحانی

حسن روحانی اگر چه ردصلاحیت شد اما نامش هر روز در رسانه‌ها مطرح است‌ . رئیس جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم که در عین تعجب همگان برای انتخابات مجلس خبرگان ردصلاحیت شد و پس از آن در ۳ نامه از شورای نگهبان خواست تا دلایل ردصلاحیتش را اعلام کند که تا امروز چنین نشده است.  او باهوش است و رأی اعتراضی  را وارد فضای سیاسی کرد: بیش از پیش باید بر اهمیت رأی مردم و تعیین‌کنندگی صندوق رأی پای فشرد و به نقشه حذف صندوق و حذف جمهوریت از نظام اعتراض کرد.راه اعتراض هم جز صندوق نیست. باید راهی یافت که «رأی اعتراضی» صدای رسای مردم ایران شود. باز هم معتقدم باید در انتخابات شرکت کرد اگرچه مرا هم رد کرده باشند. باید با رأی، اعتراض کرد. رأی ندادن، عمل به خواست آن‌هاست که می‌خواهند ما رأی ندهیم و به تدریج مردم را از حق مسلم «انتخاب» محروم نمایند. لذا وظیفه نمایندگان مقبول سیاسی مردم است که شیوه رأی اعتراضی را به آنان نشان دهند.»

*رای اعتراضی و رأی ندادن

رأی اعتراضی که حسن روحانی به آن اشاره کرد ، به تدریج وارد فضای سیاسی شد‌. حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در دولت های یازدهم و دوازدهم، ۴ دی ۱۴۰۲ در دیدار جمعی از استانداران سابق، گفت: «می توانیم در شرایطی مردم را تشویق کنیم رأی اعتراضی دهند. اگر فرد صالحی بود، مردم را تشویق کنید به او رأی بدهند ولو انتخاب هم نشود اما رأی به او اعتراض به شیوه موجود باشد.» اگر کمی به عقب بازگردیم، جملات قابل تامل دیگری از روحانی درباره انتخابات به یاد می آید مانند ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ که او در دیدار جمعی از علما و روحانیون گفت: «گاهی مشارکت نکردن و رأی ندادن در انتخابات به معنای مشارکت کردن و رأی دادن است. ما وقتی خودمان را کنار می‌کشیم، آن فردی که نباید انتخاب شود، انتخاب می‌شود. پس ما گرچه شرکت نکردیم اما رأی دادیم تا آن فردی که صلاحیتش خیلی بالا نیست، او حاکم و مسئول شود. این را چگونه می‌توانیم جواب بدهیم؟ ممکن است کسی از لحاظ حقوقی بگوید حضور در انتخابات حق است، تکلیف نیست، اما این حقی است که خیلی سریع تبدیل به تکلیف می‌شود.»

*روحانی می‌ماند

حسن روحانی باهوش است و هیچگاه در مسیری نمی‌رود که فراموش شود‌ . در رزومه او مشاور رئیس جمهور در دولت سازندگی ،ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت، مشاور رئیس جمهور در امور امنیت ملی  و....ثبت شده است پس نمی‌توان پذیرفت او دور از سیاست بماند و برای آینده برنامه نداشته باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار