| کد مطلب: ۱۱۰۵۶۳۸
لینک کوتاه کپی شد

گزارش «آرمان ملی» از پشت‌پرده فایل صوتی منتشر شده از ظریف

خیانت کردند

آرمان ملی- سهیل ثابت: یکی از معدود افرادی که در صحنه سیاست و دیپلماسی کشور همواره درخشیده و مورد تفقد بزرگان بوده دکتر محمدجواد ظریف است. دیپلماتی برجسته، هوشمند، متعهد و پایبند به نظام و از همه مهم‌تر پایبند به اخلاق.

خیانت کردند

چهره‌ای که با وجود به بارآوردن توافقنامه عزتمندانه برجام برای کشور و اینکه مقام معظم رهبری وی را امین، غیور، شجاع و متدین خواند؛ اما باز هم طی 8 سال وزارت با هجمه‌هایی از سوی مخالفان روبه‌رو شد یک و با این حال هیچگاه لب به تندخویی و بدگویی باز نکرد و همواره با اخلاق، تدبیر و عقلانیت به مسائل پاسخ داده است. با این حال مخالفان  هنوز هم با گذشت 2 سال و نیم از تغییر دولت از هر فرصتی برای تخریب و هجمه به ظریف استفاده می‌کنند. چه اینکه روند بداخلاقی‌های هدفمند علیه ظریف در سال 1400 شدت گرفت و همان زمانی‌که صحبت‌ها پیرامون کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری بود فایل صوتی‌ای‌ از وی بیرون دادند تا هجمه‌ها و انتقادات علیه وی مجدد مطرح شود. گرچه خود ظریف بارها گفته که قصد نامزدی در هیچ انتخاباتی ندارد. با این حال ظریف طی ماه‌های گذشته بسیار در نشست‌ها و مجامع سیاسی و دانشگاهی به صحبت و سخنرانی پرداخته و مواضع مشخصی را در راستای منافع ملی مطرح  کرده است. این در حالی است که اخیرا یک فایل صوتی منتسب به وزیر خارجه پیشین در جمعی دانشجویی منتشر شده که بازتاب‌های زیادی هم پیدا کرده است. فایلی که بسیاری در صحت آن  تشکیک کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد تهیه‌کنندگان آن بدون اجازه در یک دزدی آشکار و با مقاصد خاص این فایل را از صحبت‌های ظریف در خصوص مسائل مختلف تهیه و ابتدا به رسانه‌های بیگانه داده‌اند و پس از نشر از سوی آنها در رسانه‌های داخلی نیز انتشار یافته است. اتفاقی که جز برای تخریب و زدن محمدجواد ظریف روی دیگری ندارد.

* از بداخلاقی تا تخریب

انتشار فایل صوتی ظریف فرصت مناسبی را برای دلواپسان و رسانه‌های مخالف به‌وجود آورد تا صحبت‌های وی را پوشش  داده و در جهت تخریب وی قدم بردارند. چنانکه رسانه‌هایی چون «کیهان» و «رجانیوز» در این امر پیشقدم شدند. چنانکه کیهان نوشت: «اخیرا یک فایل صوتی دیگر از محمدجواد ظریف در فضای مجازی منتشر شده که اگرچه بخش‌هایی از آن مثل همیشه اتهامات ثابت نشده و توهین‌های آقای ظریف به چهره‌های مخالف خود است اما قسمت‌هایی دیگر از آن حاوی اعترافات و نکات جالب آقای ظریف درباره جریان طرفدار و همسو با خود اوست. آقای ظریف در سخنان خود ضمن اعتراف به انحصارطلبی جریان چپ می‌گوید: «به‌نظر من جناح چپ توی انحصارطلبی، دست جناح راست رو از پشت می‌بنده. یه بار من به آقای خاتمی گفتم. گفتم این رفیق‌های شما وقتی که تند بودن، با ما مخالف بودن؛ می‌گفتن این لیبراله. الان هم که اومدن، از ما لیبرال‌تر شدن، هنوز هم با ما مخالفن.» ظریف استقبال جریان چپ از خودش برای نامزدی ریاست‌جمهوری را صرفا یک تاکتیک برای کسب قدرت عنوان می‌کند و می‌گوید:«درسته که من پیارسال بالاترین رای رو آوردم در جبهه اصلاحات واسه رئیس‌جمهوری. ولی اونم نه به‌خاطر عشق به من بود، به‌خاطر این بود که باور داشتن تنها کسی‌که شانس رای آوری داره، منم.» این رسانه می‌افزاید: آقای ظریف در تحلیل خود از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ آقای جهانگیری و لاریجانی را فاقد محبوبیت و اقبال عمومی عنوان می‌کند و می‌گوید: «سال 1400 جهانگیری رای نمی‌آورد. اشتباهی که اینا کردن، این بود که جهانگیری و لاریجانی را ردصلاحیت کردن. هیچ کدوم‌شون رای نمی‌آورد.» ظریف در پایان این فایل صوتی اعتراف می‌کند که از بهار ۹۷ به بعد حتی مردم نیز شروع به انتقاد از برجام و بی‌فایده دانستن آن کرده بودند: «مردم از بهار ۹۷ شروع کردن می‌گفتن «برجام» هم که پایه‌ای نداشت. مردم می‌گفتنا! حاکمیت هم می‌گفت ولی مردم هم می‌گفتن.»

*صوت دزدانه، تقطیع و دستکاری شده

پس از انتشار فایل صوتی منتسب به وزیر خارجه پیشین،  محمدجواد ظریف به این فایل صوتی واکنش نشان داد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:  سلام دوستان «رسم عاشق‌کشی و شیوه شهرآشوبی» فراگیر شده است. ظاهرا یک مهمان در سمینار کارشناسی ارشد به حرمت کلاس و فضای امن بین استاد و دانشجو خیانت کرده و گفت‌وگوهای کلاسی را در‌اختیار دیگران قرار داده است. دیگران نیز آن را در اختیار وب‌سایتی در خارج از کشور گذاشته‌اند که مدعی آزادی بیان است؛ اما بر خلاف همه اصول حرفه‌ای با دستکاری، تقطیع، جابه‌جایی و تیترسازی‌های فرامتنی آن را منتشر کرده است. سرانجام این صوت دزدانه و دستکاری شده، مورد دستکاری دوباره و بهره‌برداری کسانی قرار گرفته که در پی‌اهدافی خاص، همواره از آب گل‌آلوده ماهی‌ می‌گیرند.  ظریف در ادامه آورده است: اما چند نکته که برای دانشجویانم روشن است؛ ولی چون مطالب در عرصه عمومی مطرح شده، تکرار آن را شایسته می‌دانم: همواره مخالف تندروی از سوی هر گروه و جناحی بوده و اشاره‌ام به اندک تندروانی از اصلاح‌طلبان بوده است که در همان زمان هم رفتارشان مورد تایید اکثریت اصلاح‌طلبان و رهبران آن نبوده است. ولی متاسفانه رفتار آنها به پای کلیت اصلاح‌طلبان نوشته شده و می‌شود. گفت‌وگوی بی‌سیمی، اشاره به یک روایت برساخته‌ و یا بزرگنمایی شده‌ای است که در همان زمان مجله گل‌آقا نیز در کاریکاتور روی جلد خود با ظرافت به آن طراحی اشاره کرده بود. برایم منافع ملی ایران شرط اول اندیشگی و رفتاری است. بنابراین هیچ جناحی را نه مقدس و نه مطرود می‌دانم. نگاه انتقادی به رفتار همه احزاب و جناح‌‌ها لازمه پایبندی به منافع ملی است. همواره کوشیده‌ام چنین باشم. بحثی که در کلاس صورت گرفت، پیرامون نقش و رفتار برخی افراد در تنظیم فهرست‌های انتخاباتی بوده است. وی در ادامه افزوده است:  دانشجویان حاضر در کلاس گواهی صادق بر نادرستی برداشت‌هایی هستند که برخی فرصت‌پیشگان در پی القای آن هستند. با این‌همه، در آستانه نوروز و سال جدید، لازم می‌دانم اگر برای فرد یا گروهی آزردگی ایجاد شده است، به سهم خود پوزش بخواهم. غمناک نباید بود از طعنِ حسود ای دل؛ شاید که چو وابینی خیرِ تو در این باشد.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار