| کد مطلب: ۱۰۵۹۴۶۰
لینک کوتاه کپی شد

پشت پرده سند محرمانه ترامپ درباره اقدام نظامی علیه ایران | دموکرات‌ها همچنان به دنبال تحریم بیشتر

آمریکا تهدید می‌کند و ایران پیگیری حقوقی! روز گذشته معاون حقوقی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در کنار تمام این جنایات بحث تحریم‌ها نیز مطرح است، گفت: آمریکا چند دهه است که برای فشار آوردن به ایران از هیچ ابزاری کوتاهی نکرده و تحریم‌های بسیاری را علیه ایران اعمال کرده است. میلیون‌ها نفر در ایران با شدیدترین تحریم‌ها در معرض مشکلات فراوان قرار گرفتند و همان زمان بود که یکی از مسئولان آمریکا گفت اگر مردم ایران به‌دنبال خوردن غذا هستند باید به حرف ما گوش کنند.

پشت پرده سند محرمانه ترامپ درباره اقدام نظامی علیه ایران | دموکرات‌ها همچنان به دنبال تحریم بیشتر

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین محمد دهقان تصریح کرد: آمریکایی‌ها از هر وسیله نامشروعی برای رسیدن به هدف نامشروع خود استفاده کردند و به‌دنبال آن بودند تا با ایجاد فشار بر مردم حکومت را از هم ببرند. در حوزه تحریم‌ها پرونده سنگینی علیه آمریکا تهیه شده است. ده‌ها جلد سند علیه این تحریم‌ها آماده شده است و برای مقابله با تحریم‌های علیه ایران هر اقدامی انجام می‌شود. وی افزود: پرونده حاج قاسم سلیمانی در مرحله آخر است و کارشناسی‌های لازم درباره پرونده جنایات آمریکا علیه فرمانده مجاهدین در مراحل پایانی است و به‌زودی به اتمام می‌رسد تا همه مردم دنیا شاهد جنایات آمریکا باشند و کسانی‌که همچنان دل به آمریکا  بسته‌اند و با افتخار خود را غرب‌گرا می‌دانند به هوش بیایند.

نامه نمایندگان آمریکا چه بود؟

از سوی دیگر نیمی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستند که اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران انجام دهد و برای اعمال مجدد تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران آماده شود. اگرچه در این نامه که رسانه «جوئیش اینسایدر» به نسخه‌ای از آن دست یافت، هیچ اشاره‌ای به مذاکرات یا توافقات احتمالی با ایران نشده است، اما نشان‌دهنده فراگیرترین درخواست متحد در میان دموکرات‌های مجلس نمایندگان از زمان روی کار آمدن بایدن، برای اتخاذ گام‌های تهاجمی‌تر علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

در این نامه که روز جمعه ۲ تیر ارسال شده، ۲۴۹ قانون‌گذار - از جمله ۱۳۳ دموکرات و ۱۱۶ جمهوری‌خواه - آن را امضا کرده‌اند. نامه مجلس نمایندگان که آیپک، لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا، از نگارش آن حمایت و آن را تشویق کرد، پس از نامه مشابهی از سوی جمعی از نمایندگان مجلس سنا منتشر شد که مستقیما مذاکرات با جمهوری اسلامی را مورد تردید قرار می‌دهد. در آن نامه‌ که ۳۱ خرداد منتشر شد ۲۶ سناتور آمریکایی از جو بایدن خواستند که از دستیابی [ادعایی] جمهوری اسلامی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند. 

چالش تحریم‌های ایران برای ترامپ

روزنامه نیویورک تایمز درباره موضوع نگهداری اسناد محرمانه مربوط به ایران توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا  که یکی از اتهامات مطرح شده علیه او در دادگاه این کشور است، نوشت: به نظر می‌رسد که یک فایل صوتی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین که مربوط به سال ۲۰۲۱ است و او در آن به یک «سند فوق محرمانه» درباره ایران اشاره می‌کند که نمی‌تواند به‌دلیل پایان دوره خدمتش در ریاست جمهوری آن را فاش کند، با اظهارات اخیر او مبنی بر اینکه این اسناد صرفا گزارش‌ها و مقالات مطبوعاتی بوده‌اند، مغایرت دارد.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: دادستانی فدرال در روند بررسی اتهامات وارده علیه ترامپ مبنی بر اینکه او با بی‌دقتی درباره اسناد محرمانه پس از ترک کاخ سفید، امنیت ملی آمریکا  را به خطر انداخته است، بخش‌هایی از متن مکتوب این فایل صوتی دو دقیقه‌ای را ذکر کرد. در ادامه این مطلب آمده است: این فایل صوتی مربوط به مکالمه ترامپ در ژوئیه ۲۰۲۱ با یک ناشر و یک نویسنده است که روی نوشتن کتاب خاطرات مارک مدوز، آخرین رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ کار می‌کردند. در این فایل، ترامپ درباره چیزی صحبت می‌کند که آن را برنامه‌ای «سری» درباره ایران تلقی می‌کند.

او مدعی می‌شود که این برنامه توسط وزارت دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس فعلی ستاد مشترک ارتش آمریکا  طراحی شده. ترامپ حین این بحث، در حال تکذیب کردن این موضوع بود که مارک میلی نگران ممانعت از ایجاد یک بحران توسط ترامپ درباره ایران پس از شکست او در انتخابات ۲۰۲۲ بوده است. نیویورک تایمز می‌گوید، این فایل صوتی که احتمالا به‌عنوان مدرکی در محاکمه ترامپ در زمینه این اسناد به کار خواهد رفت، اولین بار توسط شبکه سی‌ان‌ان به طور علنی منتشر شد و نیویورک تایمز نیز یک‌ نسخه از آن را در اختیار دارد. طبق گزارش این روزنامه، در این فایل صوتی شنیده می‌شود که ترامپ در این جلسه می‌گوید «اینجا را ببینید. نگاه کنید.» سپس به نظر می‌رسد که او چیزی را به حاضران در جمع نشان می‌دهد.

ترامپ در ادامه می‌گوید که این اسناد «فوق محرمانه‌ و سری‌ هستند، این اطلاعات محرمانه است.» بر اساس گزارش نیویورک تایمز درباره این فایل صوتی، ترامپ در این جلسه می‌گوید که «من به‌عنوان رئیس‌جمهور می‌توانستم این [اطلاعات] را فاش کنم اما الان نمی‌توانم.» انتشار علنی این فایل صوتی در پی این انجام شده است که ترامپ اخیرا در گفت‌وگویی با فاکس نیوز گفت که او هیچوقت وجود یک برنامه نظامی محرمانه آمریکا  برای حمله به ایران را به کسی نشان نداده است. به‌رغم شواهد موجود در یک فایل صوتی که در بردارنده بخشی از بحث و مجادله او درباره مارک میلی، رئیس ستاد ارتش آمریکا درباره چنین برنامه‌ای است، ترامپ به فاکس نیوز گفت که در این زمینه «سندی وجود نداشت.»

ترامپ توضیح داد: هیچ سندی در کار نیست. آن‌ها مقالات و گزارش‌های مطبوعاتی بودند. رونوشتی از مقالات و مجلات بودند. هیچ سندی در کار نبود. او ادامه داد: آن‌ها یک دسته بزرگ از روزنامه و مقالات و چیزهای دیگر مربوط به ایران و موضوعات دیگر بودند. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا  ادامه داد: چیزی برای فاش کردن وجود نداشت. این‌ها گزارش‌های روزنامه‌ها و مجلات و مقالات بودند.

خبرنگار : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار