| کد مطلب: ۱۱۰۵۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» امیدآفرینی در جامعه را بررسی می‌کند

عمل به وعده‌ها با شما؛ امیدآفرینی با رسانه‌ها

آرمان ملی- حمید شجاعی: 2 سال و 6 ماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم می‌گذرد و اگر ناظران منصفی این مدت را به بررسی و قضاوت بنشینند شاید نمره چندان مطلوبی به عملکرد این دولت ندهند.

عمل به وعده‌ها با شما؛ امیدآفرینی با رسانه‌ها

به‌خصوص اینکه رئیس‌جمهور در ابتدای روی کارآمدن دولتی که آن را دولت مردمی خواند وعده‌هایی به مردم داد که بر پایه آنها شرایط جامعه را عوض کند و وضع موجود را به وضع مطلوب تغییر دهد. اما در  برخی از وعده‌هایی که داده شد شاهد آن بودیم که دولت حتی به مرزهای تحقق این وعده‌ها نیز نرسید و آنچه که مشاهده شده صرفا و وعده‌ها و شعارهای بر زمین مانده است. کافی است بازگشتی به آغازین روزهای سال 1400 و بررسی وعده‌های سیدابراهیم رئیسی داشته باشیم تا مشخص شود که کدام وعده پس از قریب به 3 سال به سرانجام رسیده است. تردیدنکردن در رفع تحریم‌ها؛ یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور بود، اما می‌بینیم همچنان هیچ اتفاق مثبتی در حوزه دیپلماسی و رفع تحریم‌ها نیفتاده و صرفا مذاکراتی اتفاق افتاده که در نهایت هیچ سودی در برنداشته است. از دیگر وعده‌های رئیسی می‌توان به ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال اشاره کرد که چه وزرای پیشین و فعلی مسکن  و چه کارشناسان  اقتصادی بر این نکته اذعان داشتند که این کار چندان ممکن نیست. البته دولت طی این سال‌ها در پی این موضوع بوده و طرح- نهضت ملی مسکن در همین راستا به راه افتاد اما اینکه فکر کنیم طی 4 سال 4 میلیون مسکن ساخته خواهد شد آن هم با شرایط فعلی بسیار خوش‌باورانه است. وعده دیگر ایجاد یک میلیون شغل در سال بود که گرچه دولت آمارهایی از کاهش نرخ بیکاری به 7.6 درصد ارائه داده است اما به‌نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت این وعده دولت نیز 20 تا 30 درصد محقق شده باشد. وعده دیگری که رئیسی داد و بسیار هم سر و صدا کرد رساندن نرخ تورم به نصف و سپس تک رقمی کردن آن بود. امری که هر چه از ابتدای دولت پیش رفتیم کمتر شاهد تحقق یافتن آن بودیم. چنانکه امروز با گذشت 2 سال و 6 ماه از روی کار آمدن دولت  نرخ تورم حدود 37  درصد است و گرچه نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته ولی هنوز دولت نتوانسته تورم را نصف کند. هر چند که به گفته برخی کارشناسان تورم در سال آینده افزایش داشته و به 40 درصد خواهد رسید. از دیگر وعده‌های رئیسی رفع فاصله طبقاتی بود که البته با شرایط اقتصادی بغرنج امروز جامعه حاجت به گفتن نیست که دولت تا چه اندازه در این امر موفق بوده است. البته از وعده به بهبود وضعیت اینترنت و کاهش قیمت کالاهای اساسی تا دلارزدایی از اقتصاد کشور، همه از جمله اصلی‌ترین وعده‌های انتخاباتی رئیسی بود؛ اما تحقق این وعده‌ها جملگی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. گرچه قضاوت اصلی با مردم است و رسانه‌ها صرفا روایت آنچه گذشته را می‌کنند؛ اما در روزهای پایانی سال بهتر است دولتیون نیز نگاهی به عملکرد خود در 2 سال و شش ماه گذشته داشته باشند تا بهتر بتوانند نسبت به نقاط ضعف و قوت خود عمل کنند.

*امیدآفرینی یا حمایت از دولت؟

شامگاه پنجشنبه بود که رئیس‌جمهور در نشستی با مدیران و مسئولان رسانه‌ها با اشاره به دسته‌بندی رسانه‌ها گفت:‌ «امروز که راهبرد دشمن ایجاد یاس در جامعه با بزرگنمایی ضعف‌ها و ترویج «نمی‌توانید» و «نمی‌شود»هاست، تقسیم صحیح در میان رسانه‌ها، نه دسته‌بندی چپ و راست، بلکه دسته‌بندی رسانه‌های امیدآفرین در برابر یاس‌آفرین است. سیدابراهیم رئیسی بیان کرد: از جمله اقدامات موثر برای امیدآفرینی این است که دولت با اقدام و عمل و رسانه‌ها با قلم و بیان خود در مسیر ترویج نقاط قوت و تلاش برای رفع نقاط ضعف اقدام کنند.» با عنایت به آنچه رئیس‌جمهور گفته نکته اینجاست؛ اینکه راهبرد دشمن ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه است امری درست؛ اما نارضایتی جامعه از عملکردها و شرایط اقتصادی از عملکرد دولت نشأت می‌گیرد و اینکه دولت بخواهد حامیان را امیدآفرین و منتقدان را یاس آفرین بخواند قابل تامل است. دیگر اینکه امید باید از سوی دولت ایجاد شود یا رسانه‌ها؟ اساسا دولت به‌عنوان قوه مجریه که عنان امور اجرایی را در اختیار دارد نقش مهمی در افزایش و کاهش امید جامعه دارد، لذا به نظر می‌رسد به‌جای دسته‌بندی رسانه‌ها بهتر است دولت وظیغه خود در راستای بهبود شرایط اقتصادی را به درستی انجام دهد تا امید جامعه افزایش یابد. گرچه این سخنان رئیس‌جمهور واکنش‌هایی در پی داشت و رئیس سابق بانک مرکزی با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در مطلبی آورده است: «اینکه راهبرد دشمنان بزرگنمایی ضعف‌هاست شکی نیست. اما این دلیل نمی‌شود دولتی که با شعار «ما می‌توانیم» به میدان آمد و وعده‌های سنگین و مهمی در خصوص قطع ارتباط تحریم با سفره مردم، تک رقمی کردن تورم، تقویت ارزش پول ملی، ساخت سالانه یک میلیون مسکن و ازبین بردن فقر و… به مردم داد، هر انتقادی از بی‌برنامگی و ناتوانی دولت را به راهبرد دشمن منتسب کند. با اقدامی به‌نام جراحی اقتصادی و جلوگیری از رانت ارز ترجیحی، تورم سه رقمی برای مایحتاج روزمره مردم از گوشت و مرغ و لبنیات و… ایجاد کردید و مجددا همان ارزترجیحی در یک سطح بالاتر ۲۸۵۰۰ و با اختلاف رانتی بیش از ۵۰ درصدی با نرخ ارز بازار برقرار کردید.» عبدالناصر همتی بیان کرد: «آیا «توانستن» این بود؟ گفتید تحریم و برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند حل بکند. نتیجه چه شد؟ دلار ۶۰ هزار تومانی و کاهش ۱۴۰ درصدی ارزش پول ملی، افزایش بیش از سه برابری قیمت سکه طلا، فروش ربع سکه بانک مرکزی با قیمتی بیشتر از ارزش تمام سکه در ابتدای دولت سیزدهم، تداوم تورم بالای ۴۰ درصدی، رشد سرسام‌آور قیمت مسکن و اجاره و ... شما در مورد رسانه‌ها گفتید آرزویتان این است که تیتر بزنند کار‌های دولت نشان می‌دهد دنبال شکل دادن ایران قوی است!»

*ایران قوی با دولت سیزدهم؟

یک فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به نشست روز پنجشنبه اصحاب رسانه با ابراهیم رئیسی اظهار داشت: آقای رئیسی در مصاحبه‌ای که در پایان این دیدار می‌کند می‌گوید انتظارش آن است که رسانه‌ها تیتر بزنند که دولت او خدمتگزار است و تمام همتش گره‌گشایی از زندگی مردم است و به‌دنبال تشکیل ایران قوی است! همچنین در جمع اهالی رسانه اظهار می دارد که «امروز دسته‌بندی صحیح میان رسانه‌ها نه چپ و راست، بلکه بر اساس امیدآفرینی و یاس‌آفرینی است.» محمد مهاجری در کانال تلگرامی خود نوشت: این ادبیات، جز خودشیفتگی، آن هم از دولتی که حتی به یک وعده‌اش عمل نکرده، معنای دیگری می‌دهد؟ ایران قوی با دولت سیزدهم؟ امیدآفرینی با این حجم از تورم و گرانی و نارضایتی؟ جدی می‌فرمایید؟!

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار