| کد مطلب: ۱۱۰۰۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد

جواد هروی در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:

جامعه به دنبال یک فرصت است

آرمان ملی- احسان اسقایی: حزب «اعتدال و توسعه» از ماه‌ها قبل اعلام کرد که در انتخابات حضور پرشورخواهد داشت و فارغ از رویکرد نه چندان گرم احزاب سیاسی اصلاح‌طلب اکنون نیز به رغم ردصلاحیت گسترده اعضای این حزب در انتخابات، در حال ترتیب شرایطی است تا بتواند درکنار چند حزب دیگر از یکدست شدن صد درصدی در مجلس آینده با حمایت از چندین نفر از نامزدهای کنونی به نوعی صف‌شکنی کند.

جامعه به دنبال یک فرصت است

باید برای اعتدال و توسعه آرزوی موفقیت کرد چرا که صف‌شکنی در چنین شرایطی جسارت بالایی می‌خواهد مانند همان جسارتی که 110 اصلاح‌طلب در روزهای قبل داشتند و برمشارکت در انتخابات تاکید کردند. «آرمان ملی» با جواد هروی، سخنگوی این حزب به گفتو گو پرداخته است. او شرایط این حزب را در انتخابات مجلس تببین و تاکید کرد به رغم نگاه‌های منفی به تایید صلاحیت اعضای این حزب از سوی نهادهای نظارتی این حزب همچنان به مشارکت در انتخابات تاکید دارد.

*جناب هروی، شرایط برای حزب اعتدال و توسعه در انتخابات چگونه است،آیا دیدگاه حزب با توجه به رد صلاحیت‌ها همچنان مشارکت فعال در انتخابات است؟

حزب اعتدال و توسعه همان طور که تاکنون به صورت شفاف و روشن مواضع خود را بیان کرده؛ هیچ گاه موضع عافیت‌طلبی را در پیش نگرفته و به رغم اینکه بسیاری از داوطلبانی که از شورای مرکزی، دفتر سیاسی، دبیران حزب در کل کشور ، رد صلاحیت شدند اما حزب همچنان مشارکت مدنی را برمقاومت مدنی مقدم می‌داند و معتقدیم که نباید انتخابات به سمت یک حرکت نمایشی و دفع دغدغه مردم و سلب رضایت شهرندان پیش برود. هر چند اعتقاد داریم رد صلاحیت‌ها بر اعتماد مردم تاثیر منفی گذاشت و احزاب را کاملا به حاشیه سیاسی برد و متاسفانه رد صلاحیت ها بیشتر یک شاکله سیاسی داشت تا مباحث فردی و شخصی؛ اما آنچه وجود دارد این است که امروز بسیاری در جامعه کنونی ایران در سال 1402 از عملکرد مجلس یازدهم ناراضی است و به همین خاطر به دنبال فرصتی است که بتواند یک مجلس بهتر و مطلوب تر را جایگزین کند . هرچند به نظر ما در حزب اعتدال و توسعه شرایط خیلی بهتر از شرایط کنونی می توانست از جانب هیات های نظارت فراهم شود و رغبت عمومی ایجاد شود لیکن با کج سلیقگی هیات های نظارت، متاسفانه باعث افول سرمایه اجتماعی شد و پافشاری اقلیتی بر سر رویکردهای سیاسی خود باعث شد احزاب را عملا ناتوان کنند لذا حزب اعتدال و توسعه هم به رغم همه فشارهایی که متحمل شد، مواضع خود را بر بحث مشارکت مدنی ادامه می‌دهد. هرچند برخی از رسانه ها مانند کیهان متاسفانه با یک نگاه سطحی به قضایا و نقد به سایر احزاب پرداختند تا میانه روی و اعتدال را انحراف اعلام کنند اما ما نشان دادیم در حزب اعتدال و توسعه همواره به دنبال یک منزلت و شأن درخور برای مردم هستیم و همچنان هم اعتقاد داریم آن چیزی که می تواند برای آینده فرزندان تعیین تکلیف کند، صندوق‌های رای است. حال بگذریم از اینکه رویکرد انتخابات کنونی متاسفانه از یک نگرش ملی و کلان به نگرش های قومی و قبیله‌ای خرد تبدیل شده و شاید هیات های نظارت هم امید به این داشتند که با تحریک و تهییج اقوام و گروه‌های قومی در شهرستا‌ن‌ها مختلف بتوانند میزان مشارکت را بالا ببرند که این مورد یک خطای سیاسی است که مرتکب شدند و متاسفانه احزاب را که می توانستند در این صحنه رقابت را گرم کنند و فعالیت سیاسی را بالا ببرند را به حاشیه بردند. نتیجه رقابت، مشارکت حداکثری است. لیکن رقابت اندک و محدود چیزی جز مشارکت حداقلی در پی نخواهد داشت. ما در حزب اعتدال و توسعه تمام تلاشمان بر این اساس بود که بتوانیم زمینه های مشارکت را بالا ببریم و گروه های مختلف را تحریک کنیم و به سمتی حرکت کنیم که مردم را به سوی رضایت مندی و مطلوبیت صندوق های رای حرکت دهیم. خیلی علائم و دلایل مختلف وجود دارد که مانع از این حرکت حزب شده چه از عملکرد مجلس، چه از عملکرد دولت و چه از عملکرد وزارت کشور به خصوص هیات‌های نظارت که متاسفانه این زمینه ها را مخدوش کردند و اجازه اینکه که بتوانیم این فضای گرم را ایجاد کنیم با خالص سازی و یا‌هر حرکت دیگری که باید آن را کج سلیقگی سیاسی دانست، ندادند اما با همه این احوال ما همچنان در حزب اعتدال و توسعه اعتقاد به بحث مشارکت مدنی دادیم و به همین خاطر هم هست که اگر چه نتوانستیم لیستی در تهران ارائه دهیم اما به حمایت از لیست صدای ملت برخاستیم.

* در شهرستان‌ها حزب اعتدال و توسعه چه موضعی را اتخاذ خواهد کرد با سایر احزاب در این زمینه در چه سطحی تعامل خواهید داشت؟

من تصور می‌کنیم موقعیت حزب اعتدال و توسعه در استانها از تهران و یا شهرهای بزرگ بهتر است چرا که رویکرد ما درکلانشهرها همان رویکرد ملی بود لیکن در شهرستان‌ها به علت جایگاه قومی و قبیله‌ای و تاریخی همچنان آن بحث گرمی تنور انتخابات دیده می‌شود و امیدواریم این مورد بتواند افزایش پیدا کند و بتوانیم مشارکت بیشتری را داشته باشیم و به همین خاطر ما همواره تلاش کردیم در بحث گفتمان مشارکت فعال باشیم و گروه‌های مختلف را تشویق کنیم و داوطلبان را هم در تهران و هم در کل کشور به حضور در پای صندوق‌ها تشویق کنیم لذا حزب تا حال حاضر نه تحریم کرده و نه تقیه کرده بلکه بیشتر ترغیب و تشویق ما در حزب بوده و مواضع حزب نیز کاملا مشخص است که نگاه ما یک نگاه میانه روی است، نگاه ما یک نگاه اعتدال است. اعتدالی که بتواند مجلس آینده را متفاوت نشان دهد. البته در این فضای سیاسی که وزارت کشور و نهادهای نظارتی ایجاد کردند امیدواریم که شعور سیاسی و کنار شور سیاسی به کمک آمد و مشارکت مدنی را افزایش دهد.

حزب اعتدال و توسعه همان طور که تاکنون به صورت شفاف و روشن مواضع خود را بیان کرده؛ هیچ گاه موضع عافیت طلبی را در پیش نگرفته و به رغم اینکه بسیاری از داوطلبانی که از شورای مرکزی، دفتر سیاسی، دبیران حزب در کل کشور ، رد صلاحیت شدند اما حزب همچنان مشارکت مدنی را برمقاومت مدنی مقدم می داند و معتقدیم که نباید انتخابات به سمت یک حرکت نمایشی و دفع دغدغه مردم و سلب رضایت شهرندان پیش برود

*چه میزان از اعضای حزب اعتدال و توسعه مورد تایید صلاحیت قرار گرفته‌اند و آیا این اعضا در لیست‌های مشترک با سایر احزاب اصلاح فعال هستند یا خیر؟

برخی از اعضای حزب در سطح کشور تایید صلاحیت شدند که تعداد آن بسیار کم است. در تهران هم همین طور و تعدادی که تایید شدند اندکند و این مورد مانع از آن شد که اعتدال و توسعه بتواند یک لیست گسترده ارائه دهد و قدرت انتخاب گری بالایی داشته باشیم لذا شورای مرکزی و دفتر سیاسی تصمیم گرفت با برخی از احزاب مانند کارگزاران، ندای ایرانیان، اعتماد ملی و خانه کارگر تشریک مساعی کند این ائتلافی که حاصل شده مورد حمایت اعتدال و توسعه هم قرار گرفته و مورد اتفاق نظر شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب ماست.

*فکر می‌کنید در بهترین حالت با توجه به رقابتی بودن انتخابات در برخی از شهرستان‌ها در مجموع می‌تواتیم امیدواریم باشیم که اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان یک فراکسیون اثرگذار را در مجلس آینده تشکیل دهند یا خیر؟

تمام امیدها به همین مورد است که بتوانیم یک فراکسیون در مجلس داشته باشیم که این فراکسیون بتواند در مواقع لازم در برابر حرکت‌های اجماعی کل صحن علنی مجلس مواضع اعتدالی خود را به نمایش بگذارد و ورود پیدا کند . همه تلاش ما هم به همین مورد است که بتوانیم از همه ذخیره هایی که برای ما باقی مانده در زمین بازی بهترین نتیجه را بگیریم. هرچند بسیار محدود شدیم و این محدودیت حزب اعتدال و سایر گروه های اعتدالگرای اصولگرا و اصلاح طلب مانع از این شد که دامنه فعالیت ما گسترده باشد و امیدواری بسیاری به تشکیل فراکسیون های متعدد در مجلس از دست رفته اما حداقل این امید را داریم که بتوانیم در مجلس آینده افراد برجسته‌ای داشته باشیبم که در مجموع فراکسیونی را به گونه‌ای در مجلس داشته باشند که این دسته از نمایندگان بتوانند طرح‌ها و لوایحی که مبتنی بر رضایت مردم و دغدغه‌های مردم در بحث داخلی و خارجی است را پیگیری کنند و بتوانند منویات مردم و خواسته‌های آنان را که به صراحت در قانون اساسی ذکر شده را جامه عمل بپوشانند.

* در نهایت سوال این است که ما اعتدال و توسعه را در نزدیکی به آقای دکتر روحانی رئیس جمهور سابق می‌شناسیم آیا ممکن است وی نیز مانند سیدمحمد خاتمی که در گذشته از فهرست امید حمایت کرد از لیست شما و سایر احزاب حمایت کند؟

رویکرد احزاب بیشتر رویکرد جمعی و خرد جمعی است نه تشخیص فردی. با عنایت به اینکه حزب اعتدال و توسعه هم یک حزب کاملا شناسنامه‌دار است که مبتنی بر نظریات شورای مرکزی و دفتر سیاسی خود پیش می رود بنابراین ما امید به پشتیبانی نیروهای خودمان داریم نه شخصیت‌های خاصی که می‌توانند حضور پیدا کنند و نکردند و این به منزله آن نیست که اگر شخصیت های ممتاز و برجسته سیاسی ورود پیدا نکنند ما هم دست از تلاش برداریم لذا چه در بحث اصلاح طلبان آقای سید محمد خاتمی و چه در بحث اعتدالگرایی آقای حسن روحانی؛ شخصیت‌هایی هستند که در حقوق فردی خود ورود پیدا کنند یا نکنند و یا حمایتی از لیست‌هایی که ما حمایت کردیم، انجام بدهند یا نه اما آنچه ما روشن کردیم که حمایت ما از لیست صدای ملت در تهران و در شهرستانها و سایر استانها مبتنی بر شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب خواهد بود.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار