| کد مطلب: ۱۱۰۵۳۷۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» راهکارهای عدم ایجاد تنش در مجلس دوازدهم را بررسی می‌کند

اسب زین شده تندروها برای تسویه حساب

آرمان ملی- حمید شجاعی: «هجمه، حمله، تخریب، تسویه حساب» اینها مفاهیمی است که تندروها در ادبیات سیاسی ایران باب کرده‌اند و هر زمان که چه در قدرت بوده‌اند و چه نبوده‌اند این رویکرد را اتخاذ کردند تا به هر نحوی طرف مقابل را چه از جریان رقیب یا میانه باشد و چه از جریان خودی از میدان به در کنند.

 اسب زین شده تندروها برای تسویه حساب

هر چند که تفاوتی هم برایشان ندارد که این نوع برخورد با چه کسانی صورت می‌گیرد. چرا که آنها صرفا به اهداف و منویات خود فکر می‌کنند و هر کسی را که در این میان مقابل آنها قرار گیرد درصددند به انحای مختلف از مقابل بردارند. به این اظهارات دقت کنید؛ «امیدوارم در دوره‌های بعد شاهد باشیم تا کسانی نتوانند با روابط فامیلی و نزدیک شدن به چهره‌ها و شخصیت‌ها بدون اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند در عرصه سیاست رشد کنند.» این ادبیات و برخوردِ منتخب سوم مردم تهران در انتخابات مجلس دوازدهم است که قرار است در جایگاه نماینده ملت قرار گیرد و فریادگر مطالبات آنها باشد. اما به واقع آنچه از این دست اظهارات بر نمی‌آید حرف مردم، راهکار و چاره اندیشی برای مشکلات مردم و کشور است. تنها چیزی که می‌توان از این نوع اظهارات برداشت کرد نوعی تسویه حساب شخصی بین تندروها با افرادی است که در تقابل با آنها هستند. این نوع رویکرد و نگرش را در خود رقابت‌های انتخاباتی نیز می‌شد به مشاهده نشست جایی که در غیاب جریان اصلاح‌طلب و اعتدالیون، اصولگرایان با لیست‌های چندگانه و رنگارنگی آمدند و خود حق‌پندارانه جامعه را به حمایت و رای به خود تشویق‌کردند. اما شاید بتوان فصل مشترک تمامی این لیست‌ها را نبود برنامه محوری و وعده برای بهبود عملکرد مجلس نسبت به گذشته یا وضعیت اقتصادی و سایر حوزه‌ها قلمداد کرد. چه اینکه استفاده از واژه مردم نیز صرفا نوعی تزئین برای لیست آنها بود که اصطلاحا بگویند مردمی هستیم. اما عدم مشارکت 59 درصدی جامعه نشان داد که مردم به هوشمندی کامل رسیده‌اند با شعارهای بی پشتوانه و برنامه از کسی حمایت نمی‌کنند. نکته دیگر اینکه در انتخابات اخیر ادبیات سیاسی نیز نسبت به ادوار گذشته تنزل پیدا کرد. جایی که برخی خود را سرو و بقیه را پاجوش خواندند یا آنهایی که صحنه را به رقابت میان‌گروهی اصولگرایان تبدیل کردند و یکدیگر را آماج حملات خود قرار دادند. چنانکه محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا چند روز پیش از انتخابات در این خصوص به «آرمان ملی» گفته بود: «شما فقط چیزهایی را می‌شنوید که در عرصه رسانه‌ها است که علیه هم افشاگری می‌کنند و بروز این اختلافات را هم در لیست‌های متعددی که داده شد می‌بینید. اما فاجعه  بزرگتر آن است که حتی در جلسات خصوصی طی روزها و هفته‌های اخیر کار به فحاشی و توهین و تهمت به یکدیگر هم کشیده شده است.» حال با این شرایط شاهد حضور تندروهایی در مجلس دوازدهم به ویژه از تهران در مجلس هستیم که قابلیت بالقوه ایجاد حواشی و دعواهای سیاسی را دارند و قابل تامل اینکه از جایگاه نماینده مجلس و تکیه  بر کرسی خانه ملت به جای حل مسائل  و مشکلات و ارائه برنامه از هم اکنون اسب خود را برای تقابل‌های درون بهارستانی زین کرده‌اند .

*حرکت تندروها بر خلاف سخنان رهبری

زمانی که مقام معظم رهبری در اواسط کار مجلس یازدهم تذکراتی را به این مجلس دادند شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که این رویه ادامه یابد و حداقل مجلس بعدی به نحوی شکل و سامان گرفته و نمایندگان آن به صورتی عمل خواهند کرد که دیگر موجبات تذکر رهبری فراهم نیاید. اما این اتفاق نیفتاد و برخی رفتارها و اظهار نظرها به نحوی بود که مقام معظم رهبری در دیدار رئیس و اعضای مجلس پنجم خبرگان رهبری، با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تذکری مهم، سخنان اختلاف‌ انگیز، دعوا راه‌ انداختن‌ها و ستیزه‌‌گری‌های دشمن‌ پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و فرمودند: «منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراوتِ کشور تلخ شود، ضمن اینکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌ بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند.» جالب اینکه با فاصله‌ای چند روزه پس از بیانات رهبری شاهد همین بد اخلاقی‌ها سخنان اختلاف انگیز و ستیزه گری‌ها در تلویزیون بودیم جایی که حمید رسایی در گفت‌وگوی ویژه خبری اظهاراتی بر زبان جاری ساخت که بیش از توجه به سخنان رهبری در تضاد با بیانات ایشان بود  و نوعی تسویه حساب با محمد باقر قالیباف و رسانه‌هایی که وی آنها را به قالیباف منتسب می‌کرد بود. حال نکته اینجاست که بیم آن می‌رود که برخی تندروها بخواهند این نوع درگیری‌ها را به صحن بهارستان نیز تسری بدهند. اما آنطور که به نظر می‌رسد حضوربخشی از میانه‌روها، مستقلین و منتخبین اصلاح‌طلب در مجلس باعث جلوگیری از درگیری‌ها یا درگیر شدن مجلس به تنش‌های بی‌حاصل شود. فقط کافی است که تندروها  مدیریت شوند  و در جایگاه‌های مهمی چون ریاست مجلس یا کمیسیون‌ها قرار نگیرند تا هزینه‌های کمتری ایجاد شود.

*نباید کاری کنیم مردم بگویند تازه می‌خواهند سر قدرت درگیر شوند

یک منتخب مجلس دوازدهم در خصوص تذکر رهبری  و اینکه این تذکر تا چه میزان معطوف به تندروهای برخی از منتخبان جدید است اظهار کرد: همیشه رهبری در جهت آینده‌نگری صحبت می‌کند که در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد، البته رهبری نه تنها در رابطه با انتخابات بلکه در مورد مسائل دیگر هم به مسئولین همیشه گوشزد و به مردم یادآوری کردند. در حقیقت حرف‌هایی که برخی منتخبان جدید می‌زدند، نشان دهنده این بود که می‌خواهند در مجلس همان روال را تکرار کنند و حتی تندتر، اما حضرت آقا آمدند این نکته را مطرح و یادآوری کنند که نمایندگانی که می‌خواهند وارد مجلس شوند، شیرینی حضور مردم پای صندوق رأی را به واسطه رفتارهای ناجور با یکدیگر، به کام مردم تلخ نکنند. اسماعیل کوثری گفت: در حال حاضر رفتارها نباید به صورتی باشد که بگویند اینها برای قدرت و جاه‌طلبی خودشان این اقدامات را انجام می‌دهند، در حقیقت این گمانه نباید در مردم تداعی شود بلکه باید بگوییم هر فردی که شایسته بود مردم او را انتخاب کردند و رای دادند و در نهایت باید بر همان اساس هم تداوم پیدا کند و در صحن مجلس هم همه نمایندگان اعم از مسئولین کمیسیون‌ها، ریاست و هیأت رئیسه همگی یک رای دارند.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار