| کد مطلب: ۱۱۰۴۱۷۶
لینک کوتاه کپی شد

چرا اصولگرایان از مصالحه ملی استقبال نمی‌کنند؟

پس‌لرزه‌های یک رای ندادن

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: نحوه مواجهه اصولگرایان با خاتمی قابل تامل است؛ آنها حتی از رای ندادن او هراس دارند و هر روز مطالبی در تخریب او منتشر می‌کنند.

پس‌لرزه‌های یک رای ندادن

روزی  معاون رئیسی او را با منافقین و سلطنت طلبان یکسان می‌کند و روز دیگر شریعتمداری اقدام او در رای ندادن را مطابق خواسته آمریکا و اسراییل می‌نامد. آنها حتی توجهی ندارند که خاتمی 8 سال رئیس جمهور بود. تخریب خاتمی در داخل کشور به بیگانگان این فرصت را می‌دهد که درباره مقامات ایران به اظهارنظرهای نامناسب بپردازند.  اخیرا هم سایت مشرق  نوشته که روزنامه آرمان‌ملی سعی دارد خاتمی را در جبهه اصلاحات حفظ کرده و رای ندادن او را پیامی برای انتخابات سال ۱۴۰۴ بخواند و این بخش از گزارش را منتشر کرده است:« خاتمی بر عهد خود عمل می‌کند اما عنصر زمان مواد و استلزامات مادی و معنوی این حرکت تشخیص مکان و جامعه هدف، زبان و ادبیات جدید را می‌طلبد که او و همفکرانش را بتواند در این مسیر با وجود فشارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی در لایه‌های گوناگون به عنوان افراد موثر قرار دهد. اگر او این عناصر چهارگانه؛ زمان، مواد، مکان و ادبیات موضوع را نداشته باشد و مهم‌تر از این بعد از این اقدام دامنه تحرکات خود را افزایش ندهد؛ دیگر نمی‌تواند خاتمی اثرگذار بر عرصه تاریخ فعلی و ماندگار در چارچوب منزلت بیشتری که می‌تواند برای خود مهیا کند، بماند.» مشرق نیوز همچنین نوشته است که رسانه‌های اصلاح‌طلب و ضدانقلاب به استقبال تحرکات اخیر سید محمد خاتمی رفته و از قول لیدر هسته سخت اصلاحات که حاضر نشد در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رأی بدهد نوشته‌اند که او گفته است که آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچ‌کس دروغ نگفته باشم و رأی ندادن را در شرایط کنونی وجه دیگری از رأی دادن در وضعیت حتی نسبتاً مطلوب انتخابات می‌دانم!محمد خاتمی در جدیدترین اظهارات خود ضمن تلاش برای توجیه رأی ندادن خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی بخشی از راهبردهای ترسیمی اصلاح‌طلبان ساختاری برای اجتماعی‌سازی و معنادهی را آشکار ساخت. وی همچنین در بیان راهکارهای خود برای آنچه حل بحران‌ها خوانده تأکید می‌کند که مطلوب‌ترین راه برای رهایی از این وضع یک مصالحه ملی است که در سایه آن اولاً جامعه نشاط خود را بازیابد و زمینه مشارکت فعال مردم را فراهم آورد.  این سایت دیروزهم نوشت:«رسانه‌های اصلاح‌طلب و ضدانقلاب به استقبال تحرکات اخیر محمد خاتمی رفته و از قول لیدر هسته سخت اصلاحات که حاضر نشد در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رأی بدهد نوشته‌اند که او گفته است که آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچ‌کس دروغ نگفته باشم و رأی ندادن را در شرایط نامطلوب کنونی وجه دیگری از رأی دادن در وضعیت حتی نسبتاً مطلوب انتخابات می‌دانم!محمد خاتمی در جدیدترین اظهارات خود ضمن تلاش برای توجیه رأی ندادن خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی بخشی از راهبردهای ترسیمی اصلاح‌طلبان ساختاری برای اجتماعی‌سازی و معنادهی را آشکار ساخت. وی همچنین در بیان راهکارهای خود برای آنچه حل بحران‌ها خوانده تأکید می‌کند که مطلوب‌ترین راه برای رهایی از این وضع یک مصالحه ملی است که در سایه آن اولاً جامعه نشاط خود را بازیابد و زمینه مشارکت فعال مردم را فراهم آورد.» 

*هراس از مصالحه ملی

طبیعی است که برخی از اصولگرایان با مصالحه ملی رابطه خوبی نداشته باشند چرا که می‌دانند در صورت تحقق آن، جایگاهی در قدرت نخواهند داشت و باید به دنبال افزایش شایستگی خود باشند . از سوی دیگر با حضور سلایق مختلف در انتخابات است که اصولگرایان راه سختی خواهند داشت و مانند مجلس دوازدهم نمی‌توانند با رای حداقی به بهارسنان بروند.

*تحریف برای تخریب

برخی سایت‌های اصولگرا برای تخریب خاتمی از تحریف اظهارات اصولگرایان ابایی ندارند چنانکه احمد توکلی نماینده سابق مجلس چندی پیش گفته بود:« در اشاره به انتخابات و تز اصلاح طلبان برای تحریم آن گفته است: از جوانی پرسیدم گفت در انتخابات شرکت نمی‌کنم گفتم پدرت مریض شود، کجا می‌بری؟ گورستان یا بیمارستان! بیمارستان بهتر است. بنابراین نباید رها کرد.استدلال دکتر توکلی در لزوم حضور در انتخابات در هر شرایطی؛ همان بیت الغزلی است که چپ‌های تحریمی در تمام طول 5 سال گذشته اجازه نداده‌اند در گوش فریب خوردگان پژواک پیدا کند. در اقتفای استدلال دکتر توکلی باید افزود که تکلیف شرکت در انتخابات در هیچ حالتی از شهروندان یک جامعه ساقط نمی شود و یک شهروند ولو حتی در حالتی که هیچ نامزدی هم در انتخابات ندارد اما باید رأی بدهد و «نامزد نزدیک» را انتخاب کند. نظیر رفتاری که اصلاح طلبان در انتخابات سال 92 انجام دادند و از شیخ حسن روحانی حمایت کردند. رفتاری صحیح که البته به دلیل در دستور کار قرار گرفتن تحریم انتخابات و «اعلام علنی خیانت» در 3 انتخابات اخیر از جانب آنان تکرار نشده است!صحبت های توکلی در حالی است که محمد خاتمی، لیدر اصلاح طلبان اخیرا بصورت رسمی اعلام کرد که در انتخابات شرکت نکرده است.»

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار