| کد مطلب: ۱۱۰۳۸۹۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان‌ملی» مواضع نرم آمریکا به نسبت اروپا درپرونده هسته‌ای را بررسی می‌کند؛

چماق آمریکایی در دست اروپا‌یی‌ها

آرمان ملی- احسان اسقایی: «ایران، مساله ایران، پرونده‌ایران» این سه واژه را در بررسی مواضع ایالات متحده آمریکا نسبت به تهران نباید نادیده گرفت. ایران برای ایالات متحده آمریکا کشوری انقلابی است که نظم نوین آمریکایی و دکترین امنیتی واشنگتن را نمی‌پذیرد. از این جهت (ایران) برای آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است.

چماق آمریکایی در دست اروپا‌یی‌ها

*پرونده ایران برای آمریکا

 پرونده ایران برای آمریکا یک پرونده بسیار مهم است که مهم‌ترین بخش آن مساله و همان پرونده هسته‌ای تهران است. پرواضح است که آمریکا، ایران در آستانه هسته‌ای را به علت رویکردهای امنیتی تهران نمی‌خواهد و از این منظر حتی با تهران که مدعی بر‌هم زدن نقشه‌های لیبرال دموکراسی است، برجام را امضا کرده است. البته ایالات متحده آمریکا در پس برجام به دنبال حل مسائل دیگر خود با ایران هم بود اما  تهران  از مواضع مستحکم خودکوتاه نیامد و این مورد موجب شد آمریکا با دستور ویژه‌ای از برجام خارج شود و به گام‌های هسته‌ای قبلی خود و حتی بالاتر از آن  بازگردد و در نهایت  آمریکا مجددا بر طبل مذاکره برای احیای برجام  کوبید، بر پشت میزهای نامرئی مذاکره با تهران  در  دوحه نشست و در نهایت به دستاوردهایی هم رسید که طوفان ‌الاقصی  وزید و عملا تمام پیش مذاکرات به منظور بازگشت به برجام را بر هم زد.

ایالات متحده آمریکا پرونده ایران را به علت ماجراهای غزه فراموش نکرده است. به‌طوری که اعراب هم اکنون در انتظار آن هستند که مساله غزه با یک آتش‌بس حل شود. تا آمریکا به سمت مذاکرات هسته‌ای با تهران حرکت کند و هتل‌های دوحه به محل رفت و آمد دیپلمات‌های آمریکایی تبدیل شود. از سوی دیگر اروپایی‌ها نیز چشم انتظار حل مساله اوکراین هستند و اعتقاد دارند تا زمانی که پرونده اوکراین باز است نباید با تهران وارد مذاکره شد. البته این مورد در معنای کنار گذاشتن کشورهای اروپایی از میز مذاکرات با تهران نیست و اگر روزگاری مذاکرات هسته‌ای حتی در دوحه آغاز شود در نهایت کلیدها برای امضای برجام در قفل اتحادیه اروپا و در قالب 1+5  خواهد چرخید.

*پالس‌های آژانسی آمریکا

 این روزها البته کشورهای اروپایی در باب بیانیه‌های مشترک و در درون آژانس و در ماه‌های قبل مواضع کمتر قابل تعاملی با ایران گرفته و خواستار همکاری تهران با آژانس و حتی عمل تهران به تعهدات خود در برجام شدند. با این وجود نشانه‌های واضحی در مورد عدم تمایل آمریکا برای بحرانی‌تر کردن پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد. و آن اینکه  در آژانس و در نشست فصلی هیچ موضع منفی‌ای در ارتباط با تهران اتخاذ نشد. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه، ۱۷ اسفند بررسی موضوعات مربوط به ایران را تکمیل کرد و هیچ تصمیم یا قطعنامه‌ای درباره ایران صادر نشد.  این مورد نشان می‌دهد آمریکا احتمالا در پسا بحران در اسرائیل و پسا انتخابات  در واشنگتن در اندیشه تعامل با تهران است. اروپایی‌ها نیز در اینجا اگر به تندی در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران موضع می‌گیرند در اصل چماق آمریکایی‌ها را در دست گرفته‌اند چرا که هویج اکنون در دست آمریکاست. از این منظر نباید برخی مواضع تند اروپایی‌ها در ایران را جدی گرفت. چرا که اروپای غیر مستقل در برابر آمریکا در حال اجرای سیاست‌های آمریکا در برابر ایران است.

صدور بیانیه علیه روسیه و نه ایران

نشست فصلی شورای حکام پس از بررسی موضوعات مختلف از جمله موضوع هسته‌ای ایران، وضعیت نیروگاه زاپروژیا و موضوعات دیگر بدون صدور قطعنامه درباره ایران پایان یافت. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس طبق روال گذشته طی بیانیه‌ای در افتتاحیه این نشست نیز ادعاهایی را درباره ایران در موضوع هسته‌ای مطرح کرد.یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی شورای حکام مورد بحث قرار گرفت موضوع اوکراین و نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بود.شورای حکام به قطعنامه‌ای که از روسیه می‌خواهد تا نیروهایش را از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اوکراین (ZNPP) خارج کند، رای داد.کمی بیش از ۲ سال از زمان تسلط روسیه بر این نیروگاه می‌گذرد.این چهارمین قطعنامه شورای حکام در موضوع اقدامات روسیه در ارتباط با تاسیسات هسته‌ای اوکراین بود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار