| کد مطلب: ۱۱۰۳۵۸۰
لینک کوتاه کپی شد

سرگردانی ایالات متحده در مواجهه با ایران

خواهان جنگ نیستیم

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: ادعاهای جدید آمریکا در شرایطی مطرح می‌شود که این کشور کماکان به تحریم ایران و سیاست‌های ضدایرانی اعتقاد دارد.

خواهان جنگ نیستیم

به عنوان نمونه فرمانده سنتکام از عدم علاقه آمریکا به جنگ با ایران می‌گوید و کمی بعد ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه ایران را به اتهام سنگ‌اندازی در فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتخاذ اقدامات تقابلی بیشتر تهدید می‌کند.تناقض در رفتار و گفتار مسئولان آمریکا ناشی از شرایطی است که در آن قرار دارند. از یک سو نیروهای آمریکایی در حال جدل با روسیه هستند و از سوی دیگر شرایط جنگی میان اسرائیل و فلسطین سبب مشکلاتی شده چرا که رژیم صهیونیستی توقع کمک آمریکا را دارد اما نیروهای آمریکا در بخش دیگری مشغول هستند. یا به عنوان نمونه معاون رئیس جمهور آمریکا دستور آتش بس فوری در غزه را می‌دهد که توجهی به آن نمی‌شود. چنین شرایطی سبب سردرگمی آمریکا در مواجهه با ایران شده است.

* ایران و آمریکا هیچ کدام خواهان جنگ مستقیم با یکدیگر نیستند

  مایکل کوریلا، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) با تاکید بر اینکه ایران و ایالات متحده خواهان جنگ مستقیم با یکدیگر نیستند، گفت که عملیات ما در عراق و سوریه موجب قطع حملات گروه‌های نیابتی به مواضع واشنگتن در این کشورها شد اما حمله حوثی‌های یمن در دریای سرخ را متوقف نکرده است. کوریلا پنجشنبه به وقت محلی در جلسه استماعی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: اقدامات ایران تبعاتی دارد. وی با اشاره به حملات آمریکا که در واکنش به کشته شدن سه نظامی این کشور در پایگاهی در اردن انجام شد، اظهار کرد: فکر می‌کنم که در آن حمله، پیام ما با اقداماتمان تناسب داشت. به نظر من، این حمله یک پیام قوی بازدارندگی فرستاد و در ۳۲ روز گذشته در عراق و سوریه حمله به ما نشده است. اما به شما می‌گویم که بازدارندگی همیشه موقتی است. وی درباره حمله مقاومت فلسطین به اسرائیل نیز تصریح کرد که این حمله وضعیت منطقه خاورمیانه را «به طور دائم تغییر داد» و «زمینه را برای بازیگران بدنهاد فراهم کرد تا در منطقه و ورای آن بی‌ثباتی ایجاد کنند.» کوریلا افزود: ایران این وضعیت را یک فرصت نادر یافت تا خاورمیانه را به نفع خودش شکل دهد. وی تاکید کرد که ایران و آمریکا هیچ کدام خواهان جنگ مستقیم با یکدیگر نیستند. بر اساس گزارشی که تارنمای وزارت دفاع آمریکا از جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا منتشر کرده است، فرمانده سنتکام در این نشست همچنین گفت که شبکه گسترده نیروهای وابسته به ایران به تسلیحات پیشرفته و پیچیده مسلح بوده و برخی از حوزه‌های حیاتی دنیا را تهدید می‌کند که تبعاتی برای جهان و آمریکا خواهد داشت.

*تهدید ایران از سوی آمریکا

از سوی دیگر ایالات متحده مدعی شده است که ایران به طور کامل به همکاری با آژانس اتمی نمی‌پردازد و پاسخ کاملی به آژانس در رابطه با ذرات اورانیوم پیدا شده در برخی سایت‌های اعلام نشده ارائه نداده است. آمریکا در نشست فصلی شورای حکام از ایران خواسته تا به همکاری کامل با آژانس اتمی بپردازد. نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام گفت: باور داریم به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما و جامعه بین‌المللی باید از نو به دنبال روشی برای پاسخ‌دهی به طفره‌روی‌های مداوم ایران بگردیم. ما نباید به ایران اجازه دهیم که به روند رفتارهای کنونی خود ادامه دهد. ادعای عدم همکاری ایران با آژانس اتمی درحالی از سوی آمریکا مطرح شده است که «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرده «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرحجم‌ترین و بیشترین بازرسی‌ها را از موسسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام می‌دهد و نباید این گونه همکاری‌های مستمر و  عمیق جمهوری اسلامی ایران نادیده گرفته شود». همچینن، با گذشت یک‌ سال و نیم از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بدعهدی شرکای غربی توافق در عمل به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران و عادی‌سازی روابط تجاری با تهران، ایران اعلام کرد که ذیل بند ۳۶ برجام، در چند گام تعیین شده از اجرای تعهدات داوطلبانه خود فاصله می‌گیرد که این به معنای ازسرگیری و در مواردی، افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود.

*تلاش آمریکا برای رفع توقیف نفتکش

نباید فراموش کرد که ایران یک نفتکش آمریکایی را توقیف کرده است و متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با این ادعا که اقدامات ایران تهدیدی برای امنیت دریایی، ثبات منطقه‌ای و اقتصاد جهانی است، گفت: دولت ایران باید فورا نفتکش ادونتیج سوئیت را آزاد کند. او در پاسخ به این سوال که آیا خود آمریکا نفتکش‌ها یا کشتی‌هایی را که در گذشته حامل کالاها و ملزوماتی برای ایران بوده‌اند، توقیف نکرده است؟ مدعی شد: «در جریان تحریم‌ها، همیشه خریدهای بشردوستانه از جمله مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی استثنا بوده‌اند. این سیاست تحریمی ما بوده است، نه فقط در این دولت، بلکه در چندین دولت و ما هرگز مانع از رسیدن دارو به مردم ایران نشده‌ایم. بنابراین، کالاهایی که از سیاست تحریمی ما مستثنی هستند، هرگز هدف ما نبوده‌اند. توقیف‌هایی که انجام داده‌ایم (توقیف نفتکش‌های ایرانی)، مطابق با قانون بوده است!»

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار