| کد مطلب: ۱۱۰۲۸۰۰
لینک کوتاه کپی شد

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

جبهه پایداری زیر پای دولت را خالی خواهد کرد

آرمان ملی- احسان انصاری: انتخابات مجلس دوازدهم از بسیاری جهات انتخاباتی متفاوت بود. از یک طرف میزان مشارکت در این انتخابات نسبت به ادوار گذشته کاهش داشت و از سوی دیگر بسیاری از چهره‌های مطرح جریان اصولگرا و میانه‌رو نتوانستند وارد مجلس شوند.

جبهه پایداری زیر پای دولت را خالی خواهد کرد

این در حالی است که میزان آرای باطله نیز در این انتخابات افزایش داشت.«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی ابعاد مختلف این انتخابات با دکتر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرده است. جعفرزاده معتقد است:«اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رأی بیاورد شرایط کشور با حضور پایداری‌ها بسیار پیچیده خواهد شد.جبهه پایداری که حاضر به مذاکره با آمریکا نیست. این در حالی است که روسیه و چین تنها به منافع خود فکر می‌کنند. در چنین شرایطی باید منتظر افزایش قیمت دلار و تورم باشیم.کسانی که از جبهه پایداری وارد مجلس شده‌اند اکثرا اقتصاددان نیستند به دنبال منافع گروهی خود هستند.اتفاق مهم دیگری که رخ می‌دهد این است که اصولگرایان با هم درگیر خواهند شد و رقابت سختی بین آنها در می‌گیرد که در آینده خود را نشان خواهد داد». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

*میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس دوازدهم که نسبت به ادوار گذشته کمتر بود چه پیامی دارد؟ارزیابی شما از انتخاباتی که برگزار شد چیست؟

حمایت از یک جریان خاص و ردصلاحیت افراد از جریان‌های دیگر باعث شد که بسیاری کاندیدای مورد نظر خود را در فضای انتخابات نداشته و به همین دلیل در انتخابات مشارکت نداشته باشند.نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد کارایی مجلس است.در این زمینه ساختار مجلس دارای مشکل است که نمایندگان بدون تأیید شورای نگهبان نمی‌توانند آنچه می خواهند را تصویب کنند.به همین دلیل نیز نمی توانند به وعده‌هایی که به مردم می دهند عمل کنند.از سوی دیگر برخی از نمایندگان نیز از مطالبه‌گری هراس دارند.اغلب نمایندگان همه چیز را خط قرمزهای نظام می دانند.نکته دیگری که وجود دارد نهادهای موازی مجلس است که تصمیم گیری را برای مجلس سخت کرده است.شورای عالی انقلاب فرهنگی،شورای عالی فضای مجازی و... نهادهایی هستند که در برخی مواقع به جای مجلس تصمیم می‌گیرند. شرایط به شکلی است که اگر طرحی مانند حجاب و عفاف را مجلس تصویب نکرد این شوراها تصویب می‌کنند.همه این عوامل دست به دست هم داد تا جایگاه مجلس بین افکار عمومی جامعه آسیب ببیند.از سوی دیگر برخی روندها نشان می‌دهد که برخی ازنمایندگان مجلس از وضعیت وکیل المله بودن به سمت وکیل الدوله تغییر وضعیت داده‌اند و هرچه وکیل الدوله بهتری باشید احتمال تایید صلاحیت شما بیشتر خواهد شد. این در حالی است که خطاهای چنین افرادی نیز نادیده گرفته می شود.تنها چیزی که اهمیت دارد این است که حامی دولت باشید در نتیجه آنچه در شرایط کنونی رخ داده جایگاه مجلس بین افکار عمومی جامعه است.به همین دلیل باید برای این وضعیت چاره اندیشی کرد.

*چگونه می‌‌توان جایگاه مجلس را بین مردم ترمیم کرد؟

یکی از راه های آن تغییر در قانون اساسی است که می‌تواند به تغییر این وضعیت کمک کند.باید حدود اختیارات مجلس مشخص شود که نماینده بتواند در راستای مطالبات مردم حرکت کند نه اینکه در مسیر وی مانع تراشی صورت بگیرد.به عنوان مثال در مجلس شورای اسلامی کمیسیون آموزش وجود دارد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی قوانین جدید کنکور را اعلام می ‌ند.نکته مهم تری که در این زمینه وجود دارد این است که نظارت‌ها باید از وضعیت سیاسی خارج شود و شکل فراگیری به خود بگیرد. این در حالی است که من معتقدم جبهه پایداری بزرگترین اشتباه خود را در انتخابات اخیر نشان داده است.

*چه اشتباهی؟

اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رأی بیاورد شرایط کشور با حضور پایداری‌ها بسیار پیچیده خواهد شد.جبهه پایداری که حاضر به مذاکره با آمریکا نیست. این در حالی است که روسیه و چین تنها به منافع خود فکر می‌کنند. در چنین شرایطی باید منتظر افزایش قیمت دلار و تورم باشیم.کسانی که از جبهه پایداری وارد مجلس شده‌اند اقتصاددان نیستند و تنها شعار می‌دهند و به دنبال منافع گروهی خود هستند.اتفاق مهم دیگری که رخ می‌دهد این است که اصولگرایان با هم درگیر خواهند شد و رقابت سختی بین آنها در می‌گیرد که در آینده خود را نشان خواهد داد.

*این رقابت‌ها بین چه کسانی رخ خواهد داد؟

برخی که از دور به ماجرا نگاه می‌کنند گمان می‌کنند بین اصولگرایان وحدت وجود دارد. این در حالی است که اختلافات عمیقی بین طیف‌های مختلف اصولگرایی وجود دارد. کسانی که در انتخابات پیروز شده‌اند هنگامی که وارد مجلس می‌شوند به دنبال طرح‌هایی مانند صیانت و حجاب و عفاف خواهند رفت که مورد اقبال بسیاری نیست.در چنین شرایطی عده‌ای عنوان می کنند که خوب کاری کردیم در انتخابات حضور پیدا نکردیم. این در حالی است که چنین دیدگاهی صحیح نیست و به دلیل اینکه مردم در انتخابات مشارکت بالا نداشتند این افراد توانستند وارد مجلس شوند.اگر میزان مشارکت در انتخابات بالا بود این افراد وارد مجلس نمی‌شدند. از سوی دیگر ما پایین ترین میزان مشارکت در انتخابات را تجربه کرده‌ایم. در برخی مناطق کشور تا80 درصد مردم در انتخابات شرکت نکرده‌اند. این رودیکرد را چه کسی پاسخ خواهد داد.چرا عقلا به این موضوع توجه نمی‌کنند و این اتفاق را جدی تلقی نمی‌کنند؟ اینکه برخی عنوان می‌کنند میزان مشارکت در انتخابات مهم نیست و کسانی که رأی ندادند کار خاصی انجام نداده‌اند صحیح نیست.دولت آقای رئیسی نیز در این زمینه رویکرد صحیحی در پیش نگرفت.

یکی از راه های آن تغییر درقانون اساسی است که می تواند به تغییر این وضعیت کمک کند.باید حدود اختیارات مجلس مشخص شود که نماینده بتواند در راستای مطالبات مردم حرکت کند نه اینکه در مسیر وی مانع تراشی صورت بگیرد.به عنوان مثال در مجلس شورای اسلامی کمیسیون آموزش وجود دارد اما شورای عالی انقلاب فرهنگی قوانین جدید کنکور را اعلام می‌کند

*چه رویکردی؟

در شرایط کنونی جبهه پایداری مدعی است که آنها دولت را نگه‌داشته‌اند.پس از شکل‌گیری مجلس وزرای دولت برای انتصابات دچار مشکل خواهند شد.اگر جریان اعتدالی و اصلاح‌طلب وارد مجلس می‌شد دولت بدهکاری به آنها نداشت. این در حالی است که در شرایط کنونی دولت به جبهه پایداری بدهکار است.در چنین شرایطی است که دولت متوجه می شود مرتکب چه اشتباهی شده است.اگر اعتدال‌گرایان و اصلاح طلبان وارد مجلس می‌شدند شرایط برای دولت تغییر می‌کرد و دولت مجبور نبود در مسیری حرکت کند که مورد نظر جبهه پایداری است. پس از مدتی که قیمت دلار افزایش پیدا کند و فشار مردم زیاد شود جبهه پایداری زیر پای دولت را خالی خواهد کرد.تندروها به همان صورت که از احمدی نژاد گذشتند از رئیسی نیز خواهند گذشت.

*رأی نیاوردن چهره‌هایی مانند آملی لاریجانی،باهنر،نوبخت و چهارم شدن قالیباف در تهران چه پیام سیاسی با خود دارد؟

در این زمینه باید شفاف‌سازی صورت بگیرد که چهره‌های برجسته و چرا و به چه علت در انتخابات به پیروزی دست پیدا نکردند.برخی عنوان می‌کنند افرادی که دولت دوست داشته رأی آورده و به همین دلیل در این زمینه نیازمند شفاف‌سازی هستیم.امروز مردم درباره انتخابات مجلس دوازدهم سوال‌هایی دارند.

*در شرایطی که قالیباف در تهران چهارم شده است آیا جبهه پایداری که با وی زاویه دارند از ریاست وی بر مجلس حمایت خواهند کرد؟

جبهه پایداری تلاش می‌کند قالیباف را سیبل کند تا به ریاست مجلس برسد و در نهایت ناکارآمدی را گردن وی می اندازند.جبهه پایداری از حداد عادل نیز گذشته و این احتمال نیز وجود دارد به دنبال فرد دیگری برای ریاست مجلس باشند.اتفاق دیگری که در انتخابات رخ داده آرای باطله بوده است. این اتفاق پیام مهمی برای کشور و مسئولان دارد.امروز آرای باطله در حال حرف زدن است.من معتقدم باید به آرای باطله نیز در مجلس کرسی داد.به نظر من جامعه‌شناسان و روانشناسان باید شرایط را تحلیل کنند که مردم چه می گویند و چه دغدغه‌هایی دارند؟ این بررسی ها در شرایط کنونی بسیار موثر خواهد بود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار