| کد مطلب: ۱۱۰۱۹۸۲
لینک کوتاه کپی شد

پایان ماراتن انتخابات

انتخابات تهران به دور دوم کشیده می‌شود؟

آرمان ملی- سهیل ثابت: پس از ماه‌‌ها تلاش دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و همچنین برخی جریانات سیاسی بالاخره ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم به پایان رسید و روز جمعه 11 اسفندماه مردم ایران، نمایندگان خود را برای 4 سال انتخاب و به مجلس فرستادند.

انتخابات تهران به دور  دوم کشیده می‌شود؟

هر چند که از همان لحظه پایان رای گیری در ساعت 24 روز جمعه شمارش آرای ماخوذه در تهران و سایر استان‌ها و شهرستان‌ها آغاز شد؛ اما بیش و پیش از هر چیزی رسانه‌ها و همگان به دنبال اعلام درصد مشارکت مردم در این انتخابات بودند  و همانطور که انتظار می‌رفت مشخص شد که مشارکت بالایی ثبت نشده است و هر چند که پیش از این گمانه‌زنی‌ها از  مشارکت 30 درصدی در کل کشور بود، اما  طبق گفته برخی رسانه‌ها میزان مشارکت 41 درصد عنوان شد که در نوع خود کمترین میزان مشارکت در ادوار انتخابات مجلس بعد از انقلاب بود. این در حالی است که برخلاف شهرهای بزرگ از همان ساعات ابتدایی خبرهایی از اعلام نتایج اولیه نتایج انتخابات شهرهای کوچک مخابره شد و نتیجه نهایی برخی استان‌ها و شهرها تا صبح روز شنبه مشخص شد و صرفا نتایج نهایی برخی استان‌ها و کلانشهرها به درازا کشید تا با اعلام رسمی مشخص شود که کدام حوزه‌های انتخابیه نمایندگان خود را شناخته‌اند و کدام حوزه‌ها به دور دوم رفته‌اند.

*آنها که به مجلس رسیدند

تقریبا با شمارش آرای اکثر صندوق‌های رای  در حوزه های انتخابیه سراسر کشور مردم سراسر کشور در برخی استان‌ها نمایندگان خود را شناختند. نمایندگانی که برخی برای نخستین بار به مجلس شورای اسلامی راه می‌یافتند، برخی هم اکنون نیز نماینده هستند و عده‌ای نیز نماینده ادوار گذشته بودند و مجددا به بهارستان بازگشتند. در این راستا جدای از نمایندگان شهرهای کوچک از برخی استان‌ها و شهرستان‌های تاثیرگذار شاهد حضور چهره‌های شناخته شده‌ای بودیم. براساس آمار منتشرشده تاکنون، برخی چهره‌های شناخته شده پارلمان مانند علاءالدین بروجردی، غلامرضا تاجگردون و مهرداد لاهوتی به صندلی‌های سبز بهارستان بازمی‌گردند. نمایندگان نام آشنایی مانند مسعود پزشکیان هم مجددا در مجلس حضور دارند. همچنین ۳ وزیر دولت محمود احمدی نژاد یعنی حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی نیکزاد و سیدشمس‌الدین حسینی که در مجلس یازدهم هم حضور داشتند، در مجلس دوازدهم ابقا شدند. بر همین اساس نمایندگانی که در مجلس دهم حضور داشتند نیز در این مجلس حضور خواهند داشت. چهره‌هایی همچون عبدالکریم حسین‌زاده ، محمدقسیم عثمانی و سید فرید موسوی که جملگی در لیست امید حضور داشتند. البته نباید این مهم را از یاد برد که به جهت انتخاباتی با حداقلی‌ترین حالت مشارکت باز هم اصولگرایان پیروز بلامنازع رقابت بی‌رقیب شدند و در اصل رقابت درون گروهی میان لیست‌های اصولگرایی از جمله  لیست ائتلاف شانا و پایداری، شورای وحدت ، امنا و صبج ایران شکل گرفت که در نهایت نیز موجب ورود  برخی تندروها به مجلس دوازدهم گردید. چه اینکه فارغ از تهران شاهد ورود چهره‌هایی همچون مجتبی ذوالنوری و قاسم روانبخش از چهره‌های جبهه پایداری به مجلس دوازدهم بودیم.

* انتخابات در تهران

هرچه انتخابات در استان‌های بزرگ و شهرستان‌ها مقداری پر جنب و جوش تر برگزار شد حضور حداقلی مردم تهران در پای صندوق های رای باعث شد تا نه تنها خبری از صدای ملت یعنی لیست علی مطهری و یارانش نباشد بلکه یکی از شگفتی‌های انتخابات در تهران رقم بخورد و لیست نزدیک به قالیباف شکست سنگینی را متحمل شود  و به جز خود رئیس فعلی مجلس  بخشی از نفرات لیست جزء برگزیدگان تهرانی نباشند. آنطور که از ساعات اولیه صبح دیروز تا زمان تنظیم این گزارش مشخص بود لیست مخالفان و منتقدان قالیباف یعنی امنا دست بالاتر و برتر را داشتند و اکثریت اعضای این لیست آرای اول تا سی‌ام تهران را به خود اختصاص دادند. حتی از لیست شورای وحدت نیز جز سرلیست آن یعنی منوچهر متکی کسی به 30 نفر تهران راه نیافت. آنچه مسلم است ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ بدون شک روز خوبی برای «محمدباقر قالیباف» نبود،چرا که سال ۹۸ توانسته بود در انتخاباتی با مشارکت پایین رأی بالای یک میلیون را کسب کنند، ۴ سال بعد در جایگاهی قرار گرفته است که تا لحظه نگارش این گزارش آرای وی هنوز به ۲۰۰ هزار عدد هم نرسیده است.شکستی بزرگ و سنگین که برای وی بسیار دردناک خواهد بود. در این انتخابات هر چند بار دیگر شورای ائتلاف توانست با سهم دهی به جبهه پایداری یک لیست مشترک واحد را منتشر کند، اما چند پاره شدن اصولگرایان و سونامی لیست‌ دهی در این انتخابات در نهایت تاثیر خود را گذاشت و رأی تهران به جای لیستی، ترکیبی شد. گرچه نتایج انتخابات تهران هنوز به طور کامل اعلام نشده است اما شمارش نزدیک به یک سوم صندوق‌ها حکایت از آن دارد که منتخبان این دور از انتخابات تهران نه از یک لیست بلکه قرار است از چند لیست باشند. ۳۰ نفر منتخب تهران، یک نفر از لیست شورای وحدت، ۱۳ نفر از لیست شورای ائتلاف و پایداری و ۱۷ نفر از لیست‌های جبهه صبح ایران(منتسب به رائفی پور) و لیست ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (امنا) هستند. لیست تهران بر اساس شمارش یک‌سوم آرا بدین شرح است: سیدمحمود نبویان ، حمید رسائی ؛ ‌امیرحسین ثابتی منفرد،  محمدباقر قالیباف، روح اله ایزدخواه رضا تقی پورانوری، مرتضی آقاطهرانی، منوچهر متکی،مهدی کوچک زاده، اسماعیل کوثری، سیدعلی یزدی خواه، کامران غضنفری، علی خضریان، مالک شریعتی نیاسر، احمد نادری، ابراهیم عزیزی، سمیه رفیعی، پیمان فلسفی، احمد سراج، ابوالقاسم جراره، زینب قیصری، ابوالفضل ظهره‌وند، ریحانه اخلاقی، حسین نجابت، عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی، صالح اسکندری، زهره سادات لاجوردی، سیدمرتضی محمودی، علیرضا سلیمی، زهره طبیب زاده نوری.

انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؟

اما یکی از عجیب‌ترین اتفاقات در انتخابات مجلس دوازدهم در تهران، ریزش شدید آرای کاندیداها است. هر چند که انتخابات مجلس یازدهم نیز در فضای سرد مردم شکل گرفت اما محمدباقر قالیباف توانست با کسب ۱۲۶۵۲۸۷ رأی، جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که ۱۹۶۰ صندوق شمارش شده و تاکنون محمود نبویان، یکی از چهره‌های تندرو و عضو جبهه پایداری توانسته است به عنوان نفر اول تهران، ۱۱۹۹۱۴ رأی را کسب کند. رأی محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم و سرلیستِ لیست مشترک شورای ائتلاف و پایداری هم با ریزش شدیدی مواجه شده است و او تاکنون ۹۴۸۵۵ رأی اخذ کرده است. ریزش آرای کاندیداهای انتخابات مجلس دوازدهم به حدی است که گمانه‌زنی‌ها برای به دور دوم کشیده شدن انتخابات در تهران تقویت کرده است. در همین راستا  سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در شبکه اجتماعی ایکس در این باره نوشت: «در تهران ۱۸۱۳۰۷۳ نفر رای داده‌اند. طبق قانون هر داوطلب باید حداقل ۲۰ درصد آراء ماخوذه صحیح را برای ورود به مجلس کسب کند. با توجه به آماری که تاکنون از تعداد آرا منتشر شده، به احتمال بسیار بالا، قریب به اتفاق نمایندگان تهران در دور دوم تعیین تکلیف خواهند شد» همچنین  رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه «در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنان باید منتظر باشیم؛ چراکه هنوز شمارش آرا ادامه دارد و ممکن است تا فردا نیز به طول بیانجامد» از احتمال کشیده شدن انتخابات مجلس در این حوزه انتخابیه به دور دوم خبر داد. عباس جوهری رئیس ستاد انتخابات استان تهران عصر شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ در گفت‌وگویی تلویزیونی در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دو مرحله‌ای شدن انتخابات در تهران با بیان اینکه «این احتمال وجود داد»، اظهار کرد: بر اساس قانون، منتخب مردم کسی است که حداقل ۲۰ درصد آرای ماخوذه را کسب کند. وی با اشاره به تعیین تکلیف منتخب ۴ حوزه انتخابیه استان تهران گفت: الان در ۴ حوزه انتخابیه شهرستان‌های استان تهران منتخب مردم تعیین شده است اما در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس همچنان باید منتظر باشیم چراکه هنوز شمارش آرا ادامه دارد و ممکن است تا فردا نیز به طول بینجامد. رئیس ستاد انتخابات استان تهران عنوان کرد: در حال حاضر به مرور آمار صندوق‌هایی که در فرمانداری مستقر می‌شود، توسط دبیر ستاد انتخابات کشور اطلاع رسانی می‌شود و تاکنون نیز درباره ۳۰ نفر نخست بر اساس صندوق‌های  شمارش شده اطلاع‌رسانی شده‌ است. جوهری ادامه داد: طبیعتاً اگر همه این ۳۰ نفر، ۲۰ درصد آرای ماخوذه را کسب کرده باشند به مجلس راه پیدا می‌کنند، ولی بنا به ادوار گذشته معمولاً این‌چنین نخواهد شد و تعدادی از این ۳۰ نفر به دور دوم رقابت خواهند رفت. وی درباره زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات نیز اظهار کرد: در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تایید شورای نگهبان و تعیین وقت از سوی وزارت کشور دور دوم انتخابات را برگزار خواهیم کرد.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : سهیل ثابت

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار