| کد مطلب: ۱۱۰۰۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد

حمیدرضا ترقی در گفت وگو با«آرمان ملی»:

خالص سازی یک بازی سیاسی است

آرمان ملی- احسان انصاری: حمیدرضا ترقی از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی است. حزبی که در فضای جریان اصولگرایی همواره تأثیرگذار بوده است.«آرمان ملی» برای تحلیل و بررسی فضای رقابتی بین اصولگرایان با ترقی گفت وگو کرده است.

خالص سازی یک بازی سیاسی است

ترقی در این زمینه معتقد است:«جامعه باید به سمتی حرکت کند که اسلامی تر باشد.اگر شما عنوان می کنید خالص سازی من می‌گویم این خالص سازی در راستای حرکت انقلاب در مسیر آرمان‌ها و اهدافی است که داشته است.اگر ما انقلاب و نظام را به دست گروه‌های صالح بدهیم که کار درستی انجام داده‌ایم. حال هر عنوانی که دوست دارید روی آن بگذارید.دایره این افراد صالح نیز تنگ نشده است. در هیچ دوره‌ای مانند این دوره افراد در انتخابات ثبت‌نام نکرده‌اند.اگر این دایره محدود شده بود که افراد تا به این اندازه در رقابت‌های انتخاباتی ثبت نام نمی‌کردند». در ادامه ماحصل این گفت وگو را می‌خوانید.

*شرایط انتخابات مجلس دوازدهم به صورتی پیش رفت که با رد صلاحیت چهره‌های اصلی جریان اصلاحات این جریان عملا از فضای انتخاباتی خارج شد. در چنین شرایطی تحلیل شما از آرایش سیاسی انتخابات مجلس دوازدهم چیست؟

من این ادعا را قبول ندارم که جریان اصلاحات از صحنه انتخابات خارج شد بلکه معتقدم این یک بازی سیاسی است.در شرایط کنونی اصلاح طلبان به اندازه کافی در سراسر کشور نامزد انتخاباتی دارند. این صحبتی است که اصلاح طلبانی که در انتخابات ثبت نام کرده اند مطرح می کنند و معتقدند اصلاح طلبان به اندازه کافی کاندیدا دارند که بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند.از بین نامزدهای انتخاباتی در حدود1500 نفر خود را اصلاح طلب معرفی کرده اند و از سوی دیگر نیز2700 نفر با عنوان مستقل در انتخابات حضور دارند.این در حالی است که اغلب افرادی که خود را مستقل معرفی کرده‌اند نیز جز اصلاح طلبان به شمار می روند. به همین دلیل اصلاح طلبان به اندازه کافی کاندیدا در فضای انتخاباتی دارند.این احتمال وجود دارد که برخی عناصر شاخص این جریان در تهران رد صلاحیت شده است اما شرایط به شکلی نیست که در انتخابات نیرو نداشته باشد.من فکر می کنم اصلاح طلبان از ترس اینکه مردم به آنها رأی ندهند قصد ندارند در انتخابات شرکت کنند و تنها دلیلی که این مسائل را مطرح می‌کنند ترس از شکست در انتخابات است.

*اغلب چهره‌های مطرح اصلاحات در مناطق مختلف کشور رد صلاحیت شده‌اند و تنها مختص به تهران نبوده است. هنگامی که ژنرال‌های اصلاح‌طلب و حتی چهره‌های رده دوم و سوم این جریان هم رد صلاحیت شده‌اند چگونه انتظار دارید در انتخابات حضور داشته باشند؟

ژنرالی که دارای پرونده‌ای پر از تخلف و مشکلات امنیتی باشد دلیلی ندارند در انتخابات حضور پیدا کند و قانون را زیر پا بگذارد.

*چرا این وضعیت درباره ژنرال‌های اصولگرا وجود نداشته است؟

در مورد اصولگرایان نیز این وضعیت وجود داشته و کسانی که دارای تخلف بوده‌اند رد صلاحیت شده‌اند. تعداد این افراد نیزکم نبوده است.

*چرا نمایندگان منتقد دولت و وضعیت موجود رد صلاحیت شدند؟

این نمایندگان نیز حتما دارای تخلف و یا مشکلی بوده‌اند که رد صلاحیت شده‌اند. اینکه عنوان می‌شود دلیل رد صلاحیت این افراد انتقاد از دولت بوده صحیح نیست بلکه ادعایی است برای پوشش تخلفات و کارهای غیرقانونی که انجام داده‌اند.این افراد براساس مسائل قانونی رد صلاحیت شده‌اند وگرنه انتقاد به دولت جز مسائلی که می‌تواند افراد را رد صلاحیت کند وجود ندارد.در قانون اساسی ذکر نشده که اگر به دولت انتقاد کردید رد صلاحیت می شوید. بدون تردید مسائل دیگری وجود داشته که شورای نگهبان تصمیم گرفته این نمایندگان را رد صلاحیت کند.

*برخی عنوان می کنند رد صلاحیت ها در برخی مناطق خیلی کم و در برخی مناطق خیلی زیاد بوده است.آیا چنین بوده است؟

این احتمال وجود دارد که مثلا در یک منطقه این اتفاق افتاده باشد اما سراسری نبوده است. به همین دلیل نیز در حدود5 هزار نفر نسبت به وضعیت رد صلاحیت ها شکایت کرده اند.برخی عنوان می کنند برای مجلس خبرگان در یک منطقه کمتر از نیازی که وجود دارد کاندیدا وجود دارد. این در حالی است که انتخابات مجلس خبرگان با مجلس شورای اسلامی متفاوت است و شرایط دیگری دارد. در انتخابات مجلس خبرگان براساس قانونی که وجود دارد براساس نیاز هر منطقه افراد در انتخابات تأیید می شوند. به عنوان مثال در جایی که نیاز به دو نماینده داشته باشد شاید حضور سه کاندیدا نیز کفایت کند. دلیل این نیز این است که نمی توان از علما و مجتهدین انتظار داشت با هم برای حضور در مجلس خبرگان رقابت و مسابقه بگذارند.شرایط انتخابات خبرگان با مجلس شورای اسلامی متفاوت است که در شرایط کنونی عده زیادی احساس تکلیف کرده‌اند که در انتخابات حضور پیدا کنند.حضور در انتخابات خبرگان یک مسئولیت شرعی و خطیر ملی است و به همین دلیل جای رقابت های مادی و اجتماعی نیست که شاهد رقابت گسترده ای باشیم.در خبرگان حتی اگر بین دو یا سه نفر کسی احساس می کند دیگری شایستگی بیشتری دارد نباید وارد صحنه شود.به همین دلیل فضای رقابت در مجلس خبرگان با فضای رقابت در مجلس شورای اسلامی با هم تفاوت‌های معناداری دارد.

*چرا اصولگرایان رویکرد خالص‌سازی را در پیش گرفته‌اند و دایره خودی و غیر خودی روز به روز تنگ‌تر از گذشته می‌شود؟

من با خالص‌سازی موافق نیستم و معتقدم این موضوع یک بازی سیاسی است.اگر خالص‌سازی را چنین تعریف کنیم که قرار است دولت و جامعه اسلامی‌تر باشد که من با آن موافق هستم.اگر قرار است مسئولان بیشتر براساس اسلام عمل کنند و به شکل اسلامی عمل کنند من با خالص‌سازی موافق هستم.

*در شرایط کنونی با خالص سازی که صورت می گیرد جامعه اسلامی تر شده است؟

خیر،صحبت های من به معنای این نیست که جامعه اسلامی‌تر شده بلکه معتقدم باید به سمتی حرکت کند که اسلامی‌تر باشد.اگر شما عنوان می‌کنید خالص سازی من می‌گویم این خالص سازی در راستای حرکت انقلاب در مسیر آرمان ها و اهدافی است که داشته است.اگر ما انقلاب و نظام را به دست گروه‌های صالح بدهیم که کار درستی انجام داده‌ایم. حال هر عنوانی که دوست دارید روی آن بگذارید.دایره این افراد صالح نیز تنگ نشده است. در هیچ دوره‌ای مانند این دوره افراد در انتخابات ثبت نام نکرده اند.اگر این دایره محدود شده بود که افراد تا به این اندازه در رقابت های انتخاباتی ثبت نام نمی کردند.

*اصولگرایان چگونه می خواهند بر فضای دلسردی انتخاباتی فایق بیایند؟

عوامل مختلفی در فضای دلسردی انتخابات تأثیرگذار بوده است.یکی از این دلایل نقش دشمن در تخریب دستاوردهای نظام و دولت یکی از دلایل اصلی دلسردی فضای انتخاباتی است. به هر حال در سال‌های اخیردر این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته که دستاوردهای نظام برای افکار عمومی مورد تردید قرار گرفته و تخریب شود.این در حالی است که در داخل کشور نیز دچار خود تحقیری شده‌ایم و شدت آن نیز اگر به اندازه دشمن نباشد کمتر نیست.به عنوان مثال روزنامه‌های اصلاح طلب کی و کجا دستاوردهای نظام را پوشش داده‌اند. اغلب این روزنامه‌ها تنها روی نقاط ضعف دست می گذارند و محاسن را بیان نمی کنند.کسی حق ندارد مردم را ناامید کند.

من این ادعا را قبول ندارم که جریان اصلاحات از صحنه انتخابات خارج شد بلکه معتقدم این یک بازی سیاسی است.در شرایط کنونی اصلاح طلبان به اندازه کافی در سراسر کشور نامزد انتخاباتی دارند. این صحبتی است که اصلاح طلبانی که در انتخابات ثبت نام کرده اند مطرح می‌کنند و معتقدند اصلاح طلبان به اندازه کافی کاندیدا دارند که بتوانند در انتخابات حضور پیدا کنند.از بین نامزدهای انتخاباتی در حدود1500 نفر خود را اصلاح طلب معرفی کرده اند

*در شرایط کنونی رقابت شدیدی بین اصولگرایان برای ورود به مجلس به وجود آمده است. تشدید این رقابت‌های درون گروهی چه پیامدهایی برای این جریان دارد؟

این رقابت ها مضر نیست و بلکه رقابت‌هایی است که مردم را بیشتر جذب صندوق‌های رأی می کند.به همین دلیل من این نوع رقابت را طبیعی می‌دانم.

*حزب موتلفه چه رویکردی نسبت به انتخابات دارد؟

حزب موتلفه تمرکز خود را روی انتخابات خبرگان گذاشته و براساس مسئولیتی که جامعه مدرسین روی دوش موتلفه قرار داده ما در زمینه مجلس خبرگان بیشتر فعالیت می کنیم.از سوی دیگر دیدگاه و پیشنهادهای خود را به ائتلاف های مختلف بیان می کنیم و تلاش می کنیم با ائتلاف هایی که در راستای اهداف حزب موتلفه حرکت می کنند همراهی کنیم.برای ما تفاوتی بین شورای ائتلاف و شورای وحدت نمی کند و ما همه آنها را نیروهای انقلاب می‌دانیم.

*چه انتقادهایی به دولت آقای رئیسی وارد می دانید؟

یکی از انتقادهایی که به دولت وارد است این است که تیم اقتصادی دولت باید برای مهار تورم تلاش بیشتری انجام می‌داده که نداده است.دولت نیز در این زمینه می بایست شفاف سازی کند. این در حالی است که این اتفاق تاکنون رخ نداده است.اگر این شفاف سازی‌ها صورت بگیرد بسیاری از شبهات مردم در این زمینه از بین خواهد رفت.

*آیا آقای رئیسی نمی توانست مدیران بهتری برای دولت انتخاب کند؟

آقای رئیسی یک عنصر حزبی و تشکیلاتی نبوده اند که بتوانند از بین نیروهای حزب خود استفاده کنند.ما در کادر سازی در مدیریت کشور ضعیف هستیم و هنوز نتوانسته‌ایم از این چالش عبور کنیم.برخی به دولت اعتقاد دارند و عملکرد خوبی دارند اما برخی اعتقاد ندارند و کارشکنی می کنند.به عنوان مثال اتفاقی که درباره سخنرانی آقای امیرعبداللهیان در سخنرانی سازمان ملل رخ داد کار هوش مصنوعی بود که برخی گمان کردند این اتفاق واقعی بوده است. این در حالی است که دشمن با استفاده از هوش مصنوعی دست به چنین اقدامی زده بود.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان انصاری

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار