| کد مطلب: ۱۰۹۷۷۳۰
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» از استراتژی جدید اسرائیل گزارش می‌دهد

آتش‌بس در غبار

آرمان ملی- احسان اسقایی: دیگر نباید گفت و نوشت که منطقه آبستن تحولات عمیقی است، چرا که زایش بزرگی در غرب آسیا از باب‌المندب تا خلیج فارس حادث شده و اکنون باید از باب تحولات بعد از درد زایمان در منطقه سخن به میان آورد.

آتش‌بس در غبار

سرخط خبرها این است. آمریکا و انگلستان مناطقی در یمن را بمباران کردند. در برابر یمن اعلام کرده است که میزان تردد کشتی‌های متعلق به اسرائیل در دریای سرخ به صفر رسیده و دیگر از باب‌المندب کشتی‌ای به سمت دریای سرخ به مقصد بنادر اسرائیل حرکت نمی‌کند. از سوی دیگر در عراق نیز خبرهایی از مذاکرات برای خروج آمریکایی‌ها از پایگاهایشان در این کشور شنیده می‌شود. در سوریه نیز مقامات دیپلماتیک بازی جدیدی را آغاز کرده‌اند و در ارتباط با بلندی‌های جولان و لزوم تخلیه آن توسط اسرائیل سخن به میان می‌آورند. مساله حمله به رفح توسط اسرائیل که چند روزی است صدای گلوله‌های آن هم شنیده می‌شود جدی‌تر از گذشته شده و اسرائیل چون اعتقاد دارد باید در رفح نیز دست به پاکسازی بزند نیت کرده این مکان را که در مرز  مصر قرار دارد، شخم بزند. اما مصر محکم در برابر یورش گسترده به رفح ایستاده و حتی اعلام کرده است که اگر قرار باشد به این شهر هم حمله شود تا سرحد قطع روابط دیپلماتیک با اسرائیل پیش خواهد رفت با این وجود بعید به نظر می‌رسد اسرائیل از نقشه خود برای حضو در کوچه پسکوچه‌های این شهر که باید آن را اردوگاه نامید کوتاه بیاید چرا که مدت‌هاست در حال رایزنی با ایالات متحده آمریکا برای گرفتن جواز حمله به منطقه است.

*موافقت بایدن با حمله به رفح

 طی هفته‌های گذشته اخبار مختلفی در مورد قصد اسرائیل برای حمله به رفح شنیده شد و با توجه به اینکه بخشی از رفح محل زندگی آوارگان فلسطینی است هشدار‌های مختلفی در این ارتباط به اسرائیل داده شد حتی برخی از رسانه‌ها از توصیه بایدن در این زمینه به نتانیاهو نکاتی را اعلام کردند اما اکنون مشخص شده است که آمریکا به صورت غیر مستقیم اجازه حمله به رفح را صادر کرده است تا جایی که برخی رسانه‌ها با تیتر مجوز بایدن برای حمله نتانیاهو به رفح وحتی رفح شهر خون می‌شود در این مورد خبر دادند و حتی نوشتند: «دولت بایدن رژیم صهیونیستی را در صورت حمله به رفح تنبیه نمی‌کند.» مقامات آمریکایی گفتند که دولت بایدن قصد ندارد اسرائیل را در صورت آغاز عملیات نظامی در رفح بدون اطمینان از فراهم شدن امنیت برای غیرنظامیان فلسطینی مجازات کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، مقامات آمریکایی گفتند در صورتی که رژیم صهیونیستی و کابینه بنیامین نتانیاهو تصمیم به پیشبرد برنامه‌های خود برای انجام تهاجم نظامی گسترده به رفح در جنوب غزه داشته باشند، دولت جو بایدن هیچ اقدام تنبیهی علیه تل‌آویو انجام نخواهد داد. سه مقام آمریکایی همچنین گفتند: هیچ طرح توبیخ در حال آماده سازی نیست، به این معنی که نیروهای اسرائیلی می‌توانند بدون مواجهه با عواقب آمریکایی وارد شهر رفح شوند و به غیرنظامیان آسیب برسانند. واکنش‌های کلی مقامات ارشد دولت بایدن به وضوح نشان می‌دهد که هیچ تغییری در این رویکرد دولت آمریکا ایجاد نخواهد شد. اگرچه واشنگتن ادعا می‌کند که می‌خواهد قبل از شروع تهاجم زمینی به شهر مملو از جمعیت رفح، برنامه معتبری از تل‌آویو برای محافظت از غیرنظامیان مشاهده کند.

*مجوز حمله و درخواست آتش‌بس

 واقعیت آن است که حتی اگر ترامپ هم رئیس‌جمهور بود اجازه نمی‌داد در این سطح بین غزه و تل‌آویو جنگ رخ دهد چرا که از هزینه کرد از جیب آمریکایی‌ها به بهانه جنگ دوری می‌جست اما ظاهرا جو بایدن در پس طرحی که برای به رسمیت شناختن اسرائیل توسط اعراب دارد و به منظور اجرا کردن آن دست به هر اقدامی می‌زند. اخیرا منابع خبری آمریکایی خبر داده‌اند آمریکا قصد دارد کشور مستقل فلسطین را به رسمیت بشناسد آن هم بدون مرز! در برابر این باج‌های رسانه‌ای بایدن اما بررسی عمق و کنه اقدامات آمریکا در حمایت از اسرائیل در برابر حماس نشان می‌دهد که بایدن هم همچون نتانیاهو قصد دارد ریشه حماس را اگر توانست بخشکاند و اگر نه آن را برای مدتی از معادلات امنیتی و نظامی دور کند. از جمله اقدامات دیگری که بایدن در نظر دارد تلاش برای توافق بین حماس و اسرائیل برای تبادل اسراست. پیش از این، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده بود که توافق برای آزادی اسیران اسرائیلی در غزه با توقف حداقل شش هفته نبرد بین اسرائیل و حماس در حال بررسی است. رسانه‌ها نوشتند: اظهارات بایدن در دیدار با ملک عبدا... پادشاه اردن در کاخ سفید بیان شد و دو طرف در این دیدار درباره تهاجم رژیم صهیونیستی به جنوب غزه و تهدید یک فاجعه انسانی در میان غیرنظامیان فلسطینی بحث و تبادل‌نظر کردند.

* استراتژی جوجیتسو هدف اسرائیل

 بر اساس استراتژی جوجیتسو که روزگاری در دکترین امنیت ملی آمریکا کارایی داشت. اسرائیل وارد بازی جدید در منطقه شده است. در این معنا که قصد دارد پاسخ حملات لبنان را بدهد. به عبارت بهتر در دکترین جوجیتسو اول ضربه زده می‌شود و در برابر ضربه طرف مقابل جاخالی می‌دهند. اکنون اسرائیل به دنبال ضربه به رفح است اما تهدیدات جهانی و بین‌المللی اجازه این کار را به نتانیاهو نمی‌دهد. از این منظر در نظر دارد در جبهه دیگر و در لبنان وارد درگیری شود در گذشته البته مقامات اسرائیل تهدید کرده بودند که سیاست زمین سوخته را در لبنان اجرایی می‌کنند. اکنون همین استراتژی با حملات مرگبار تل‌آویو با شهرک‌های مسکونی جنوب لبنان آغاز شده است که بازتاب جهانی داشته است. به طوری که سیاست زمین سوخت در لبنان در رسانه‌ها در حال بازتاب در رسانه‌هاست اما به نظر می‌آید آنچه اسرائیل در نظر دارد نه سیاست حمله کامل به لبنان بلکه حمله و اجرای استراتژی زمین سوخته در رفح است.

*چرا لبنان و رفح مهم است

 اسرائیل احتمالا در غزه به این درک رسیده که توانسته زیرساخت‌های حماس را با چالش روبه‌رو کند چرا که کل غزه را شخم زده است و حماس نیز بخشی از غزه است. اکنون در صدد شخم زدن رفح است تا آخرین پایگاه مردمی در غزه که در آینده ممکن است به تقویت حماس بینجامد را هم نابود کند تا بقای اسرائیل دیگر از آن سوی مرزها با خطری مانند حادثه 7 اکتبر روبه‌رو نشود.

* منطقه غیرقابل پیش‌بینی است

 واقعیت آن است که کل خاورمیانه در یک شرایط به شدت پرآشوب قرار دارد حتی در ایران امن نیز حادثه‌های تروریستی را شاهدیم، عراق و یمن و سوریه و باب المندب و دریای سرخ و لبنان هم هر روز درگیر چالش‌های متفاوتی است. از سوی دیگر برخی منابع خبری به نقل از عربستان خبری را در رسانه‌ها انعکاس دادند که بوی گسترش جنگ می‌دهد. العربیه از پیام بایدن به ایران خبر داده است. این رسانه سعودی نوشت: جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا «حمله به اهدافی در خاک ایران» را در بین گزینه‌های احتمالی برای پاسخ به تشدید تنش‌ها قرار داد. مقامات آمریکایی به ایران ابلاغ کردند که در صورت تشدید تنش، واشنگتن به مواضع ایرانی حمله خواهدکرد. این خبر البته به نظر می‌تواند تنها یک تهدید باشد چرا که آمریکا در عراق و سوریه گروه‌های مقاومت را بمباران کرده اما به نتیجه‌ای نرسیده است و با این تهدید شاید قصد دارد به تهران فشار آورد تا از اوج گیری نبرد در منطقه علیه آمریکا جلوگیری صورت گیرد.

*آتش بس شاید زمانی دیگر

 این روزها خبر چندانی از مذاکره برای آتش‌بس ‌نیست. به طوری که دیگر خبری از مذاکرات در پایتخت کشورهای عربی خصوصا مصر و قطر شنیده نمی‌شود و اگرهم خبری هست در ارتباط با پایان مذاکرات است. به نظر آمریکا تنها به اجرای طرح خود در ارتباط با غزه و اسرائیل می‌اندیشد و حتی حاضر نیست اعراب را بیش از این وارد عرصه اثرگذاری در معادلات غزه کند چرا که از قرار معلوم عربستان و اعراب بر طرح فهد در ارتباط با فلسطین تاکید دارند موردی که اعراب با آمریکا در مورد اجرای آن اختلافاتی دارند.

منبع : آرمان ملی
نویسنده : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار