| کد مطلب: ۱۰۹۵۹۸۱
لینک کوتاه کپی شد

ایران ذره‌ای از حقوق خود در میدان آرش نمی‌گذرد

در پی درج گزارشی با عنوان «چله کشی با آرش تا کجا؟» در روزنامه آرمان ملی مورخ 15/11/1402 جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال شده است که عینا درج می‌شود:

ایران ذره‌ای از حقوق خود در میدان آرش نمی‌گذرد

1- مذاکره بر سر تحدید حدود مرزی میدان گازی آرش میان جمهوری اسلامی ایران، کویت و عربستان از سالیای گذشته در جریان بوده و علی رغم گذشت سالها هنوز توافقی در این خصوص حاصل نشده و همچنان این موضوع با هدایت وزارت امور خارجه در حال مذاکره است.

2- تاکنون هیچ یک از کشورهای مدعی در این میدان فعالیتی در جهت بهره برداری از منابع آن انجام نداده‌اند و در عین حال تا حصول توافق مشترک اساسا امکانی برای بهره برداری از آن وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها تصریح کرده است ذره‌ای از منافع خود در این میدان نخواهد گذشت. در ماه‌های اخیر موج رسانه‌ای داخلی و خارجی روی این میدان شکل گرفته و به نظر می‌رسد برخی مایلند از این طریق مذاکرات چندین ساله در این خصوص را تحت شعاع قرار دهند و آن را از مسیر دیپلماسی خارج کنند، بار دیگر تاکید می‌شود مذاکرات در این زمینه همچنان ادامه دارد و تاحصول نتیجه نهایی بدون عدول از اصول و حقوق حقه کشورمان پیگیری خواهد شد.

3- در خصوص میدان آرش، علیرغم حساسیت‌ها و مناقشات مرزی، شرکت ملی نفت ایران به جد موضوع توسعه میدان را دنبال کرده و آمادگی خود را در این خصوص به مراجع ذیربط از جمله شورای عالی امنیت ملی اعلام داشته است. بر این اساس امکانات لازم جهت شروع عملیات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و متعاقب آن استقرار دکل حفاری به منظور شروع عملیات توسعه پیش‌بینی شده است. شرکت ملی نفت ایران هم اکنون آمادگی کامل دارد تا به محض مشخص شدن نتیجه مذاکرات عملیات حفاری مربوط به این میدان را آغاز کند و به این منظور منابع مالی و سخت افزاری کافی نیز برای توسعه این میدان از سوی وزارت نفت مصوب شده است.

4- ضمن سپاس از توجه فعالان و دلسوزان کشور به این موضوع از صاحبان تریبون و رسانه ها می‌خواهیم در این خصوص از طرح مباحثی که خدای ناکرده منافع کشور را در مذاکرات تحت‌شعاع قرار می‌دهد خودداری کنند، آنچه قدر مسلم بوده این است که در طول سالها و با وجود انواع فشارها، جمهوری اسلامی ایران مستظهر به قدرت ملت شریف ایران، اقتدار ارکان نظام، درایت و دیپلماسی، ذره ای از حقوق خود عقب ننشسته و نخواهد نشست.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار