| کد مطلب: ۱۰۹۴۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد

مردم؛ محور توسعه صنعت برق

در پی چاپ گزارشی با عنوان «خاموشی صنایع با خالی بودن ذخایر آبی» در مورخ 21 دی 1402 جوابیه ای به دفتر روزنامه ارسال شده است که عینا درج می‌شود.

مردم؛ محور توسعه صنعت برق

وزیر محترم نیرو اخیرا نسبت به کمبود بارش‌های جوی هشداری مدیریتی داد که از دو جنبه قابل بررسی است. این که تابستان سختی در پیش داریم، اما می‌توانیم بدون خاموشی از آن عبور کنیم به شرط آنکه برنامه‌های‌ در نظر گرفته شده برای تحقق این امر به درستی اجرا و پیاده سازی شود.

نگاهی به اقدامات وزارت نیرو در بخش مدیریت برق که بخشی از آن (حدود 10 درصد) وابسته به موضوع خشکسالی و آب پشت سدهاست، به خوبی نشان می‌دهد در این حوزه مدیریت قابل قبولی انجام شده است، در حالی که اگر جز این بود، عواقب بیش از یک‌دهه غفلت از سرمایه‌گذاری در صنعت برق گریبان مردم را می‌گرفت؛ چرا که مردم خاموشیهای تابستان 1400 را هنوز از خاطر نبرده‌اند.

سال گذشته و سال جاری روند توزیع برق پایدار بهتر و بهتر شد. سال گذشته، 100 اقدام عملیاتی شامل 38 برنامه مربوط به تولید برق و واحدهای نیروگاهی، 31 برنامه مدیریت مصرف و تقاضای مؤثر، 16 برنامه برای آمادگی مطلوب شبکه برق و 15 برنامه برای مدیریت هماهنگی با استان‌ها اجرایی شد که تعداد این برنامه‌ها برای عبور موفق از تابستان امسال به 140 اقدام و برای تابستان سال آینده به ۱۸۰ اقدام افزایش پیدا کرده تا شرایط مطمئن‌تری در تامین برق داشته باشیم و مساله ناترازی برق و انرژی که مورد توجه دولت سیزدهم بوده کمترین اثر منفی را بر رفاه مردم برجای نگذاشته و بخش صنعت و تولید کشور را نیز تحت تاثیر قرار ندهد.

این اقدامات براساس 3 وضعیت آب و هوایی (کم بارش، بارش طبیعی و پربارش) برنامه‌ریزی شده و سه سناریو بدبینانه، واقع‌بینانه و خوش‌بینانه تهیه شده که در ۶ محور اجرا شود که محور نخست آن تولید و تامین برق است که در این بخش هم افزایش ظرفیت نیروگاه‌های جدید و هم ارتقای ظرفیت نیروگاه‌های موجود در نظر گرفته شده است. تامین برق، رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع که با احداث خطوط و تغییر آرایش در شبکه سراسری، اجرای روش‌های جدید برنامه‌های مدیریت و بهینه‌سازی مصرف، تشویق مشترکان، مدیریت و کنترل شبکه و اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی، آموزش، برنامه‌های مدیریتی و ستادی دیگر محورهای این ۱۸۰ اقدام عملیاتی است که برای تک تک آنها برنامه ریزی شده است.

با بیان این مقدمه، ذکر نکاتی در جهت آگاهی سازی عمومی از برنامه‌های وزارت نیرو و صنعت برق کشور برای گذر از اوج بار سال آینده ضروری است:

1- از هم اکنون برداشت آب از سدها و نیروگاههای برق آبی کشور تحت نظارت، کنترل و برنامه ریزی قرار داشته و با توجه به میزان بارشها و مطابق نیازهای شبکه برق کشور عمل می‌شود که البته در این میان نباید غافل شویم که نیروگاههای برق آبی تنها 10 درصد از توان مجموع ظرفیت تولید برق کشور را به خود اختصاص داده اند و طبیعتا اتکا به آن نمی تواند پشت گرمی صنعت برق برای گذر از اوج بار باشد و تولید در سایر بخشها به ویژه بخش حرارتی و تجدیدپذیر به طور چشمگیری رو به افزایش است.

2- از سوی دیگر قرارداد احداث 4500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر منعقد شده که با برنامه ریزیهای انجام شده قرار است تا پیش از اوج بار تابستان آینده وارد مدار شوند که خود می تواند نقش بسزایی در پایداری شبکه ایفا کرده و بخش زیادی از ناترازی تولید و مصرف را جبران نماید.

3- از طرفی با ابلاغ دستورالعمل اجرایی ماده 4 قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق در آبان سال 1401؛ احداث حداقل ١٠ هزار مگاوات نیروگاه خود تامین شامل ٩ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات تجدیدپذیر از سوی صنایع معدنی و انرژی‌بر در دستور کار قرار گرفته که 871 مگاوات تاکنون وارد مدار شده و قرار است تا تابستان آتی نیز 1857مگاوات دیگر وارد مدار شوند.

4- یکی از ویژگیهای بارز برنامه‌های وزارت نیرو برای جبران ناترازی و گذر از اوج بار تابستان آینده، اجرای سامانه مدیریت همزمان آب و برق برای مشترکان کشاورزی است تا برق مورد نیاز پمپاژ آب از چاههای کشاورزی متناسب با سهمیه برداشت آب از چاهها باشد.

5- در زمینه تامین برق صنایع نیز امسال با برنامه‌ریزیهای مدون انجام شده نه تنها صنایع با محدودیت مصرف مواجه نشدند بلکه انرژی تحویلی به آنها برای نخستین بار در فصل گرم تابستان از بخش خانگی پیشی گرفت، به طور مثال صنایع انرژی‎بر کشور امسال در 12 مرداد نسبت به 5 آذر انرژی بیشتری دریافت کردند که این نشان از مدیریت بار و همکاری صنایع با صنعت برق و نیز انتفاع مشترکان صنعتی با دریافت انرژی‌بر در دوره اوج مصرف برق بوده است. این میزان رشد همچنین در دی ماه امسال نسبت به دی 1401 به 3/20 درصد رسید که نشان از توجه صنعت برق به بخش صنایع و حمایت از رشد تولید دارد. برای اوج بار سال آینده نیز برنامه ریزی شده تا صنایع بدون این که با محدودیتی مواجه شوند، با جابه‌جایی مصارف خود هم به توان شبکه برق کشور کمک کنند و هم خود مواقع لزوم انرژی بیشتری دریافت کنند.

6- به این موارد باید اقدامات فرهنگ سازی در مدیریت مصرف برق در بخش خانگی را اضافه کرد که امسال به طور گسترده انجام شد که نتیجه آن کاهش مصرف بخش خانگی بود و برای سال آینده نیز این برنامه‌ها گسترده‎تر اجرا خواهند شد.

و اما نکته پایانی: دولت سیزدهم برنامه‌های خود را مردم‌محور تدوین کرده و مشکلاتی مثل ناترازی برق را با برنامه‌ریزی که مشارکت حداکثری مردم در آن نمود بیشتری دارد، مدیریت می کند. از این رو مردم از برنامه‌ریزی‌های دولت برای افزایش توان تولید برق و رفع محدودیتها، بی‌خبر نبوده و یقینا با عنایت به این مهم، وزارت نیرو و صنعت برق را در راه رسیدن به یک هدف مشترک که همان تامین رفاه و آرامش همگان است یاری خواهند کرد.

 

 

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار