| کد مطلب: ۱۰۹۳۵۴۶
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» واکنش‌ها به سند راهبردی جبهه اصلاحات را بررسی می‌کند

تخریب با رمز «تحریم و شگرد انتخاباتی»

آرمان ملی- حمید شجاعی: معمولا در ادبیات سیاسی حاکم واژگان سیاسی بار معنایی خاص خود را منتقل می‌کنند و معنای دیگری از آنها استخراج نمی‌گردد. واژه‌هایی چون مشارکت، رقابت، انتخابات و... مفاهیمی از این دست هستند که معانی خاص و غیر قابل تعییری دارند. اما آنچه که باعث می‌شود ان‌قلت‌هایی پیرامون این مفاهیم پیش آید برداشت‌ها و قرائت‌های مختلفی است که از این مفاهیم صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال خود واژه «انتخابات» که جمع کلمه انتخاب است بیانگر فرآیندی است که طی آن جامعه در حوزه‌های مختلفی مثل مجلس، ریاست جمهوری و... به گزینش و انتخاب فرد یا افرادی در جهت حضور در این مناصب می‌پردازند.

تخریب با رمز «تحریم و شگرد انتخاباتی»

اما همان‌طور که در لفظ می‌آید انتخاب یعنی گزینش فرد یا افرادی از میان تعدادی از نگرش‌ها تفکرات و اندیشه‌های متفاوت. لذا اینکه برخی انتخابات را صرفا در جریان و تفکر خود خلاصه می‌کنند نامش را نمی‌توان انتخابات گذاشت یا به عبارتی اینگونه واژه را از معنا تهی می‌کنند. یا زمانی‌که واژه رقابت انتخاباتی مطرح می‌شود؛ بدین معناست که میان دو یا چند جریان، نگاه، رویکرد و تفکر مسابقه یا رقابتی برگزار شود و در نهایت مردم تعیین‌کننده پیروز رقابت خواهند بود. لذا وقتی رقابت از سطح کلان به سطح خرد آورده شده و با حذف و محدودسازی سایر جریانات و تفکرات عملا فضای رقابت تنگ‌تر می‌شود دیگر نمی‌توان نام آن را رقابت در انتخابات گذاشت. لذا برای ارزیابی و درک بهتر فضا و شرایط اگر با واژه‌شناسی و تطبیق آن با آنچه در حال اعمال است پیش برویم قدر مسلم به نتیجه و تحلیل بهتری دست خواهیم یافت. شرایط فعلی جامعه نیز حکایت‌گر همین محتوا و معناست که به قول جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات «انتخابات از معنا تهی شده است.» به بیان بهتر سلسله رفتارها و عملکردهایی که پشت هم در این راستای موجب بروز چنین معنایی شده است. زمانی‌که زمین بازی به نحوی تعریف شود که اساسا حضور به معنای از پیش باختن باشد عقل سلیم حکم می‌کند که در چنین زمینی بازی نکرد. البته این رویکرد به طور کلی به معنای تحریم انتخابات یا قبول نداشتن این فرآیند سیاسی نیست بلکه این معنا را می‌رساند که وضعیت کنونی اقتضا می‌کند که شرایط برای انتخاباتی رقابتی مهیا نیست. اما به هر جهت هر جریان یا تفکری بر مبنای راهبردها و استراتژی‌های حاکم خود در این خصوص اتخاذ تصمیم می‌کند.

* تخریب بیانیه جبهه اصلاحات

دوشنبه گذشته بود که جبهه اصلاحات ایران سند راهبردی خود را پیرامون انتخابات پیش‌رو اعلام کرد و به عبارتی موضع رسمی اصلاح‌طلبان با این سند مشخص شد. چنانکه در بخشی از این سند آمده است: «طبعا انتخاباتی می‌تواند هدف اصلاح‌طلبان را تامین کند که در چگونگی اداره کشور نقش و تأثیر جدی داشته و نمایشی و حاشیه‌ای نباشد.» در بخش دیگری از این سند به شرایط اصلاح‌طلبان پرداخته شده و آشتی جامعه با انتخابات و برگزاری انتخابات، رقابتی و منصفانه اشاره شده و در نهایت هم به نبود هیچ‌یک از احتمالات مطرح شده پرداخته است و اعلام کرده که «طبعا اصلاح‌طلبان نمی‌توانند در انتخاباتی تهی از معنا، غیررقابتی، غیرمنصفانه و غیرمؤثر در اداره کشور شرکت کنند.» البته این سند تاکید کرده که «این البته به معنای قهر آنان با صندوق رأی نیست» اما این سند با واکنش‌های مختلفی مواجه گردید که در این بین رسانه‌‌های جریان مقابل به تخطئه و تخریب این سند و اصلاح‌طلبان پرداختند. جایی که «تسنیم» این سند را شگرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان خوانده و آن را بی‌شباهت به برنامه‌ریزی در انتخابات مجالس نهم و یازدهم ندانسته است. یا «مشرق» که سند راهبردی انتخاباتی اصلاح‌طلبان را صدور فرمان تحریم انتخابات خوانده است. اما جالب اینجاست که خود جریان رقیب نیز می‌داند که بدون اصلاح‌طلبان آنها نیز تعریف‌پذیر نیستند و از اساس رقابت با اصلاح‌طلبان است که اصولگرایان را نشان می‌دهد. آنها خود می‌دانند که اگر شرایط برابر رقابتی و عادلانه در انتخابات باشد شانسی در برابر اصلاح‌طلبان نخواهند داشت. این نوع رویکردها نیز نوعی فرار به جلو برای تخریب اصلاح‌طلبان و جلوه عدم پایبندی آنها به انتخابات و رقابت است. در حالی‌که اصلاح‌طلبان همواره پای ثابت انتخابات مختلف بوده‌اند اما وقتی شرایط برای کنش انتخاباتی مهیا نیست؛ کاندیدایی نیست تا لیستی بسته شود و آنها که بوده‌اند نیز به انحا مختلف رد شده‌اند دیگر مجالی برای رقابت باقی نمی‌ماند. نه اصلاح‌طلبان که اعتدالیون نیز با همین مشکل مواجه هستند. لذا اصلاح‌طلبان به طور کل مخالف تحریم انتخابات هستند و در سند راهبردی هم چگونگی مشارکت و حتی لیست دادن قید شده است پس نمی‌توان انگ‌های ناچسب را به این جریان سیاسی اطلاق کرد.

* همین انتظار از جبهه اصلاحات می‌رفت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص سند راهبردی جبهه اصلاحات اظهار داشت: به اعتقاد من، مفاهیم و مفاد مندرج در آن از نظر سیاسی معقول و استوار است. این متن منطقا مورد تاکید عقلانیت سیاسی جامعه فارغ از نسبت با اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان قرار می‌گیرد. همین انتظار نیز از جبهه اصلاحات می‌رفت که به نحوی درباره دغدغه‌هایی که رهبری داشتند، ورود کند و پاسخی به مطالبات جامعه و آنچه از نظر مسئولیت اجتماعی برعهده اصلاح‌طلبان است، پاسخ بدهد. محمد عطریانفر گفت: به نظر من، تصمیم اخیر جبهه اصلاحات از تصمیم دوره قبلی بهتر است چرا که در برخی از استان‌ها، امکان مشارکت با حضور برخی از چهره‌هایی که در حوزه رقابت قرار می‌گیرند، اصل انتخابات را معنادار خواهند کرد. با معنادارشدن انتخابات، لیست یا نامزدی مورد حمایت قرار گرفته در حوزه انتخابیه استانی با رونق انتخاباتی مواجه شده و آثار و برکت آن را از دوره قبل بهتر در انتخابات خواهیم داشت. وی افزود: در کل معتقدم این بیانیه به بن‌بست‌گشایی دلالت می‌کند. در واقع با بیانیه‌ای که صورت تفصیلی ارائه شده و کوتاه نیست، ابعاد مختلف فضای انتخاباتی بررسی شده و تلاش شده اگر بن‌بستی هم وجود داشته باشد را رفع و زمینه رقابت و مشارکت را فراهم کند.

 

نویسنده : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار