| کد مطلب: ۱۰۹۳۴۳۰
لینک کوتاه کپی شد

تاکید پورمحمدی قبل ردصلاحیت: پرهیز از رد و تأیید صلاحیت‌هایی که فضای انتخاباتی را سرد می‌کنند

ردصلاحیت دبیرکل جامعه روحانیت !

آرمان ملی– یاسمین طالقانی: ردصلاحیت مصطفی پورمحمدی قابل انتظار نبود. او از قبل انقلاب سمت‌هایی را در اختیار داشت که نیازمند صلاحیت زیادی است. او در فاصله سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۵ دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان (خراسان‌جنوبی، خراسان‌‌رضوی، خراسان‌شمالی) بود. پس از آن در سال ۱۳۶۶ معاون وزیر اطلاعات شد.

ردصلاحیت دبیرکل جامعه روحانیت !

سه سال بعد ارتقای مقام یافت و به‌عنوان جانشین وزیر اطلاعات برگزیده شد. مصطفی پورمحمدی در سال ۱۳۷۰ رئیس اطلاعات خارجی شد. در سال ۱۳۸۱ رئیس گروه سیاسی اجتماعی دفتر رهبری شد. پورمحمدی از سال ۱۳۷۹ تاکنون به تدریس علوم سیاسی در دانشگاه امام‌صادق (ع) مشغول است. وی در تاریخ ۲۴ مرداد سال ۱۳۸۴ از سوی محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان وزیر کشور معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت. پورمحمدی مرداد سال ۱۳۹۲ به‌عنوان گزینه دولت یازدهم برای تصدی وزارتخانه دادگستری به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و با کسب اکثریت آرا (اخذ شده ۲۸۴؛ موافق: ۲۰۱ رای؛ مخالف: ۶۴ رأی؛ ممتنع: ۱۹ رأی) از مجلس رای اعتماد گرفت و به‌عنوان وزیر دادگستری مشغول به فعالیت شد. نکته قابل تامل آنجاست که پورمحمدی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز یعنی معروفترین و مورد وثوق‌ترین تشکل روحانی است.

*انتقاد از ردصلاحیت پورمحمدی

غلامعلی رجایی فعال سیاسی درباره ردصلاحیت پورمحمدی می‌گوید: «حتی آقای مصطفی پورمحمدی هم برای خبرگان ردصلاحیت شده‌اند. من فکر می‌کنم ردصلاحیت ایشان با توجه به سابقه طولانی که در نهادهای مختلفی از جمله اطلاعات دارند، خطا بوده است. پورمحمدی حتی نقدی هم به وضعیت موجود و حاکمیت نداشت. گمان می‌کنم وقتی دامنه ردصلاحیت به پورمحمدی رسیده، باید بیشتر نگران بود. این ردصلاحیت‌ها در تضاد با منویات رهبری برای ایجاد زمینه افزایش مشارکت در انتخابات است. مخصوصا روحانی از کسانی بود که تا همین دو روز قبل مردم را برای مشارکت پرشور در انتخابات تشویق می‌کرد و حالا که ردصلاحیت شده، ممکن است حرفش را پس بگیرد یا مانند آقای هاشمی این ردصلاحیت را به خدا واگذار کند.»

*بازخوانی مواضع پورمحمدی

او چندی قبل گفته بود: «گاهی مطالبی مطرح می‌شود که شامل برخی تعابیر نامناسب، خلاف منطق، شرع و مبانی انقلاب است. به تعبیر امیرالمومنین(ع) به مالک مردم یا برادر دینی یا در انسانیت با یکدیگر برابر هستند، باید با آنان به انصاف و عدل برخورد کنیم. گاهی تصمیماتی گرفته می‌شود که اقناع‌کننده نیست؛ مثل برخی رد و تأییدها که فضای انتخاباتی را سرد و سردتر می‌کنند. از این مسائل باید پرهیز کرد.» اما به‌طور کلی پورمحمدی نگاه مشارکتی به انتخابات دارد و یک روز قبل از اعلام ردصلاحیتش چنین گفته بود: «همگرایی ظرفیت مثبت تلقی می‌شود و تجزیه بلوک‌های سیاسی نقطه ضعف است؛ از این‌رو وحدت و همگرایی مورد تأکید ما یعنی جامعه روحانیت است. اگر هویت‌ها مستقل شود، اختلاف سلیقه و اختلاف فکر ایجاد می‌شود؛ از این‌رو امیدواریم وحدت به نتیجه برسد.» وی درباره فعالیت شورای وحدت در انتخابات مجلس خبرگان، اظهار کرد: لیست خبرگان توسط جامعتین تنظیم می‌شود و اصولگرایان هم از این فهرست حمایت خواهند کرد. منتظر نتایج تأیید صلاحیت داوطلبان خبرگان هستیم و جامعتین هم جلسات خود را برگزار خواهد کرد. دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: نگاه ما بیشتر معطوف به تحولات جدی و اساسی در امورات کشور از جمله مباحث سیاسی و اقتصادی است. جامعه ما با یکسری دغدغه‌ها و نگرانی‌ها روبه‌رو است و گسل‌هایی در جامعه ایجاد و وفاق اجتماعی در بعضی امور، مخدوش شده و اعتماد عمومی آسیب دیده است و طبعا دشمنان را به طمع انداخته است. وظیفه ما درمان جدی این نگرانی‌هاست. انتخابات، وحدت‌ساز و امیدآفرین است و می‌تواند عبور از مشکلات را هموار کند. رئیس شورای وحدت یادآور شد: ایران کشوری دموکراتیک است و رسانه‌های گسترده و احزاب فعال دارد. ظرفیت سیاسی جامعه ما بالاست و نگاه سیاسی جامعه و مردم جدی است و به نوعی تقریبا سیاست در اعماق خانواده‌ها وجود دارد و نشان می‌دهد جامعه ما، سیاسی است اما کاستی جدی ما مربوط به ساختار سیاسی می‌شود که بیشتر آن هم به مسائل قانونی برمی‌گردد.

 

 

نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار