| کد مطلب: ۱۰۹۱۷۶۷
لینک کوتاه کپی شد

ادعای دلواپسان: اصلاح‌طلبان درصدد انصراف روحانی از مجلس خبرگان رهبری هستند

هراس از روحانی 1404

آرمان ملی – یاسمین طالقانی: به هر دری می‌زنند تا حسن روحانی به مجلس خبرگان نرسد، دلیل‌شان هم مشخص است.

هراس از روحانی 1404

اصولگرایان دلواپس هراس آن را دارند که روحانی در انتخبات ریاست جمهوری 1404 ظاهر و پیروز شود، پس از همین حالا باید با سیاه‌نمایی به تخریب چهره او بپردازند. این تلاش تا حدی است که حتی به‌صورت علنی در صداوسیما خواستار ردصلاحیت روحانی می‌شوند و ادعاهای دیگری مطرح می‌کنند که قابل تامل است، مانند روزنامه اصولگرای «جوان» که مدعی شده اصلاح‌طلبان در تلاشند تا حسن روحانی را از حضور در انتخابات خبرگان رهبری منصرف کنند! به گزارش جوان، اصلاح‌طلبان تندرو به مرحله‌ای در تلاش برای کم کردن مشارکت در انتخابات رسیده‌اند که حاضرند خودهایشان را تحقیر کنند، اما مانع مشارکت در انتخابات شوند. این روزنامه افزوده است: روحانی رئیس‌جمهوری بود که خود اصلاح‌طلبان او را بر سرکار آوردند، اما ناکارآمدی او چنان دامن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را گرفت که مجبور شدند با فرافکنی‌های متعدد از زیر بار مسئولیت دولت او شانه خالی کنند. حالا هم برای آنکه مبادا کاندیداتوری کسی، به‌زعم خودشان باعث افزایش حتی درصدی مشارکت شود، یا حضور روحانی وضعیت سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را از اینی هم که هست، بدتر کند، تلاش دارند او را منصرف یا حداقل دامن خود را از او پاک کنند.

*دلیل هراس «جوان» چیست؟

اما چرا جوان هراسان است؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند روز قبل بازگشت که حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی تایید شد. یک فعال سیاسی به‌ «آرمان ملی» گفته بود: آقای روحانی اصلاح‌طلب نیستند اما بنده به‌عنوان یک اصلاح‌طلب به علت اینکه ایشان کاندیدا شدند از وی قدردانی کرده و به او رای خواهم داد. محمدرضا خباز در ارتباط با کاندیداشدن رئیس‌جمهور سابق در انتخابات خبرگان اظهارکرد: آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق چاره‌ای جز کاندیدا شدن در خبرگان رهبری نداشتند چون اولا ایشان ۲۵ سال است عضو خبرگان رهبری هستند از این رو بی‌معنا بود که کاندیدا نشوند. روحانی مانند افرادی که توان شرکت درخبرگان را نداشتند، نبودند که در انتخابات ثبت‌نام نکنند. بنابراین حال که روحانی کاندیدا شده باید از او حمایت کرد. خباز افزود: برخلاف برخی از روزنامه‌های پایداری‌چی که خواستار ردصلاحیت او شده بودند شاهد بودیم که رهبری خواستار حضور پرشور در انتخابات شدند. حال این روزنامه‌ها چه جوابی دارند؟ مگر نه اینکه دیدگاه‌های مختلف باید در انتخابات حضور داشته باشند تا مردم ترغیب به حضور در انتخابات شوند؟ یک رئیس‌جمهور سابق برای خبرگان کاندیدا شده اما مخالفان وی از امکانات دولتی استفاده می‌کنند تا او ردصلاحیت شود. امیدواریم افرادی که به آقای روحانی علاقه دارند اما از جهات دیگری قصد شرکت در انتخابات نداشتند؛ پای صندوق حاضر شوند و این مورد باعث شور انتخاباتی شود.

*حرکتی در جهت کاهش مشارکت!

حضور حسن روحانی در انتخابات سبب افزایش مشارکت می‌شود و مقام معظم رهبری هم بارها به حضور پر شور در انتخابات تاکید کردند اما برخی مدعیان انقلابی‌‌بودن، روند مخالف را طی می‌کنند به‌عنوان نمونه روزنامه «کیهان» از تاکید روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب بر اهمیت انتخابات خبرگان رهبری عصبانی شده است. «به گزارش کیهان، تاکید بیش از حد برخی روزنامه‌‌ها و برخی از افراد مدعی اصلاحات بر این مساله که این انتخابات مجلس خبرگان اهمیتی بالا دارد و سعی بر توی چشم کردن حسن روحانی، به‌عنوان کاندیدای این انتخابات را دارند قابل تامل است.»

*نظر شورای نگهبان چیست؟

برخی نهادهای رسمی هم از این حجم تبلیغ منفی علیه روحانی متعجب هستند. زمانی‌که از طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان سوال شد «مباحثی درباره آقای روحانی در فضای مجازی مطرح می‌شود. آیا این مباحث صحت دارد؟» گفت: این مباحثی که درباره بررسی صلاحیت خبرگان مطرح می‌شود و این اخباری که من در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها می‌شنوم، واقعا برای من هم جدید  است. شورای نگهبان در حال برگزاری آزمون نسبت به افرادی است که باید از آنها آزمون گرفته شود، زیرا اعضای فعلی و سابق خبرگان و کسانی‌که یکبار آزمون را قبول شده‌اند، طبیعتا بر اساس قانون نیاز به آزمون مجدد ندارند و هنوز وارد بررسی صلاحیت خبرگان نشده‌اند و بعد از اتمام مباحث آزمون کم‌کم بررسی صلاحیت‌ها آغاز خواهد شد که تا آن موقع هم زمان وجود دارد. از آنجا که این اخبار مبنای قضاوت برخی اشخاص قرار می‌گیرد، اگر عزیزان مستندات و منبع خود را ذکر کنند، شاید برای مردم موضوع شفاف‌تر باشد.

 

منبع : آرمان ملی
نویسنده : یاسمین طالقانی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار