| کد مطلب: ۱۰۹۰۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد

نگاهی به جدیدترین مورد خبرساز تنبیه دانش‌آموزان توسط کادر آموزشی

غفلت از دانش‌آموزان در تب داغ اخبار معلمی

آرمان ملی:همیشه حرف معلم و فرهنگیان که به میان می‌آید، بحث حق و حقوق معلمان مطرح می‌شود؛ مسائلی نظیر رتبه بندی که از قضا کلیک خور بالایی هم در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها به خود اختصاص داده، پایین بودن حقوق و دستمزد، بحث پاداش و معیشت بازنشستگان و خیلی موارد دیگر که مجالی برای رسیدگی به مشکلات دانش‌آموزان، سویه دیگر و البته مهم این وزارتخانه پر از مشکل یعنی آموزش و پرورش، باقی نمی‌گذارد؛ دانش‌آموزانی که در سایه بسیاری بی‌توجهی‌ها در جذب آموزگاران ، دستخوشِ آسیب‌های بسیاری از جمله عدم آموزش‌های لازم و شیوه‌های مناسب و به روز آموزشی قرار گرفته و علاوه بر اینکه در آموزش و پرورش آنها اغفال می‌شود، بعضا هم مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند؛ عملی که به نظر نمی‌رسد در هیچ جای دنیا پذیرفته شده باشد؛ که در مواردی کار دانش‌آموز در اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان کشیده و برای مدت مدیدی هم بستری شود، اندکی توجه رسانه‌ها و کارشناسان جلب شده و دم از حقوق کودک می‌زنند.

غفلت از دانش‌آموزان در تب داغ اخبار معلمی

در خصوص ضرب و شتم دانش‌آموزان در آخرین مورد به مصدومیت شدید دانش‌آموز ۱۳ ساله اهل کوهدشت لرستان اشاره می‌کنیم که با کتک معلم خود به دلیل پارگی کبد در بیمارستان بستری شد. ضمن بیان این مطلب که شدت جراحات آنقدر زیاد بوده که این دانش‌آموز هنوز در بیمارستان است، در این گزارش با شرحی از کتک کاری که معلم مربوطه انجام داد، به جذب 92 هزار معلم جدید از زبان رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش اشاره می‌کنیم که با توجه به استخدام‌های بی‌حساب و کتاب گذشته که آیا صلاحیت‌های لازم در آنها مورد بررسی قرار گرفته است یا خیر؟

همچنین موضع قانون در قبال «تنبیه بدنی، هتک حیثیت و توهین به دانش‌آموزان» را از زبان یک کارشناس بررسی کرده و سرآخر هم نگاهی کوتاه به وضعیت محل تحصیل دانش‌آموزانی می‌اندازیم که در کنار همه کمبودهای محتوایی در آموزش، باید کمبود و فقر شدید فضاهای آموزشی را هم تحمل کنند.

استخدام 92 هزار معلم جدید

رضامراد صحرایی روز گذشته در همایش ملی تقدیر از شوراهای آموزش و پرورش برتر سراسر کشور که با حضور وزیر کشور در حال برگزاری است، بار دیگر با بیان جملات انگیزشی، به انداختن مشکلات وزارتخانه به گردن دولت قبل پرداخت و گفت: برخی به جای آنکه امید را ببینند، اعلام کردند، میانگین معدل رشته علوم انسانی ۸.۷۵ است؛ آیا این معدل حاصل عملکرد دولت دوساله است! این معدل پایه دوازدهم است و شفاف به مردم گفتیم «این وضعیت آموزش کشور در دولتی است که آن را تحویل گرفتیم.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین در این همایش به استخدام‌های جدید اشاره کرد و گفت: در سال آینده بیش از ۷۲ هزار معلم جدید استخدام می‌شوند و ۲۰ هزار نفر نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند که بیش از ۶۰ درصد کل استخدام‌های دولت است.

او به وضعیت رتبه بندی معلم‌ها هم اشاره کرد و گفت که این معلم‌ها سال‌های زیادی منتظر رتبه بندی خود بودند و توضیح داد که «دولت در شرایطی این رقم را پرداخت کرد که شما می‌دانید چه تنگناهایی داشت.»

در کنار و البته همزمان با صحبت‌های مرادصحرایی، اخبار تنبیه بدنی دانش‌آموزان، از سوی برخی معلمان بار دیگر در شبکه‌های اجتماعی، چرخید. از کوتاه کردن موی سر دانش‌آموزان پسر، فریاد یک معلم برای اینکه دانش‌آموزی را سرجایش بنشاند تا همین اواخر و پاره شدن کبد دانش‌آموز در اثر ضرب و جرح از سوی معلم.

کارشناسان می‌گویند با اینکه قانون و آیین‌نامه‌ها، به صراحت در خصوص ابعاد حقوقی چنین برخوردهایی موضع خود را بیان کرده‌اند، اما در عمل نه شاهد کاهش چنین رویه‌ای در مدارس کشور هستیم نه خبری از برخوردی در حد‌شان و قاطعانه با افراد خاطی مشاهده می‌شود.

۲ تا ۵ سال حبس برای معلم خاطی همراه دیه

محمدرضا گلپایگانی، وکیل دادگستری در مورد ابعاد حقوقی برخوردهای تنبیهی معلمان، معاونین و مدیران مدارس و انجام هر نوع ضرب و جرح، گفته است که «در خصوص این موضوع در قوانین و مقررات کیفری کشورمان، در ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات)، به صراحت آمده است که هر کسی به صورت عمدی به دیگری ضرب و جرحی وارد آورد که موجب نقصان، شکستگی، از کار افتادگی و از این قبیل موارد شود، علاوه بر اینکه باید دیه جراحات وارده را پرداخت کند، مجازاتی مانند حبس نیز برای آن در نظر گرفته شده است.»

این وکیل دادگستری در گفت‌وگویی که با ایلنا داشته، ‌افزوده است که «چنین فردی به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم می‌شود و این علاوه بر دیه‌ای است که باید پرداخت کند. اگر بحث از کار افتادگی، شکستگی و… نباشد، بر اساس ماده ۵۶۷ قانون مجازات اسلامی تحت عنوان ایراد ضرب و جرح بلااثر، موجبات مسئولیت کیفری برای مرتکب را فراهم می‌آورد.»

قانون حتی هتک حیثیت و وهن دانش‌آموز در مقابل همکلاسی‌ها را قابل مجازات دانسته و ماده قانونی آن را مشخص کرده. همچنین عدم نگهداری و مراقبت از دانش‌آموزان از سوی مسئولان مدرسه مصداق ترک فعل دانسته شده.

گلپایگانی در این زمینه گفته: اگر مدیر و معلم وظیفه نظارتی خود را به صورت صحیح انجام ندهند و مراقبت درستی از فرزندانی که در مدرسه مشغول تحصیل هستند، نداشته باشند، می‌توان از باب ترک فعل نیز برای مدرسه و مدیر مدرسه مسئولیت حقوقی قائل بود. علاوه بر این، مرتکب رفتار مجرمانه اعم از ضرب و جرح یا توهین هم قابل مجازات خواهد بود.

این وکیل دادگستری تنبیه بدنی دانش‌آموزان را تحت هر شرایطی ممنوع دانسته با این توضیح که «در بحث قصور باید توجه داشت که بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت وظیفه فراهم کردن وسایل و مقدمات تحصیل را بر عهده دارد که از ملزومات ضروری آن فراهم آوردن محیطی آرام و به دور از هرگونه تنش برای دانش‌آموزان است. از منظری دیگر با عنایت به آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب ۱۴۰۰، چنانچه اگر آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان ضرورت داشته باشد، باید متناسب با نوع تخلف و رفتار دانش‌آموز، از رفتارهایی مانند تذکر، اطلاع به اولیا آن‌ها و یا حتی اخراج و انتقال به مدرسه دیگر بهره جست. از سوی دیگر صراحتاً در ماده ۸۱ آیین‌نامه مذکور، تنبیه بدنی دانش‌آموزان تحت هر شرایطی ممنوع اعلام شده است.»

به گفته او «علاوه بر مسائل فوق‌الذکر، از باب تخلفات اداری نیز، این قبیل موضوعات قابل پیگیری از سوی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش است. به نظر می‌رسد که در این راستا و برای کاهش چنین مواردی، آموزش‌های ضمن خدمت و همچنین آگاهی‌بخشی از سوی این هیات‌ها به معلمان و مسئولان مدارس موجبات کاهش و جلوگیری از وقایعی که گاه شنیده یا دیده می‌شود، را فراهم می‌کند.»

فقر تربیتی، فقر آموزشی، فقر فضای آموزش

اما در کنار فقر آموزشی بد نیست به نمونه‌ای از فقر فضای آموزشی هم در کنار این فقر قدیمی اشاره‌ای کنیم تا کلکسیونی تکمیل شده از وضعیت دانش‌آموزان داشته باشیم؛

معاون فنی و نظارت سازمان سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور روز گذشته گفته: در اصفهان ۲۸۵ مدرسه تحت تاثیر پدیده فرونشست قرار گرفته است و حدود ۴۴ مورد آن آسیب دیدند و ۱۴ مدرسه را پایش کردیم که منجر به تخلیه تعدادی از آن‌ها شد. بحث پایش به این صورت است که ما روی ساخت و ساز مدرسه بررسی انجام می‌دهیم و اگر بنایی مسئله داشته باشد، حتما نسبت به تعطیلی آن‌ها اقدام خواهد شد. در اصفهان جابه جایی دانش‌آموزان و رفتن آن‌ها به مدارس دیگر سختی‌هایی را ایجاد کرد، ولی تلاش کردیم جابه‌جایی و جایگزینی مدارس و دانش‌آموزان همزمان انجام شود.

منبع : آرمان ملی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار